15 میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند


15 میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند

تهران - ایرنا- نایب رییس کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماریهای غیرواگیر گفت: در حال حاضر 15 میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا هستند و این میزان در تمام استان ها، روبه افزایش است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی روز شنبه در آستانه روز جهانی فشارخون (27 اردیبهشت) افزود: البته برخی استان ها وضعیت بدتری دارند و نیاز است که برنامه ریزی های استانی ویژه ای اتخاذ و اجرایی شود.
وی اضافه کرد: فقط 40 درصد از جمعیتی که به فشارخون مبتلا هستند، داروی مربوطه را دریافت کرده و تحت مراقبت درمانی قرار دارند و این موضوع به آن معنا است که 60 درصد از افرادی که از فشارخون خود اطلاعی ندارند، داروی مناسب دریافت نکرده و تحت مراقبت درمانی نیستند.
لاریجانی ادامه داد: یک سوم جمعیت مبتلا به فشارخون بالا هستند، همچنین، یک چهارم جمعیت بزرگسال مبتلا به چربی خون بوده و یک سوم جمعیت نیز چاق بوده و 60 درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی کافی ندارند.
وی اظهار داشت: فشارخون بالا یکی از ریسک فاکتورهای بسیار مهم در ابتلا به بیماری های غیرواگیر، است و بر اساس سند چشم انداز 2025، متعهد هستیم که 25 درصد از مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهیم و امیدواریم این هدف را، با کنترل فشارخون بالا، سامان دهیم.
لاریجانی با بیان اینکه امروزه، مردم از الگوی تغذیه ای ناسالم و غیرمنطبق با سلامتی، پیروی کرده و تغذیه مناسبی ندارند، اضافه کرد: میزان متوسط نمک مصرفی در ایران، 12 گرم است و چنانچه این میزان به 3 گرم کاهش پیدا کند، یک سوم از ابتلای به بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با بیان اینکه سالانه، 100 هزارنفر در اثر ابتلا به بیماری های ناشی از فشارخون بالا ازبین می روند، تصریح کرد: 28 درصد زنان و 25 درصد مردان به فشارخون بالا مبتلا هستند، البته این آمار براساس موارد ثبت شده برآورد شده است.

*شیب ابتلا به فشارخون، روند صعودی را طی کرده است
لاریجانی با بیان اینکه 60 درصد جمعیت دارای فشارخون بالا، از فشارخون خود اطلاعی ندارند، ادامه داد: بر اساس آمارهای ثبت شده از سال 1990 تا 2016، شیب ابتلا به فشارخون، روند صعودی طی کرده است.
بسیج ملی کنترل فشارخون، از تاریخ 27 اردیبهشت ماه، همزمان با روز جهانی فشارخون، با شعار 'فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم'، در سراسر کشور، برگزار خواهد شد.
اجتمام*9022*9105

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403