مذاکره با ترامپ، نتیجه برد- برد دارد!/ نماینده حاضر در سلفی حقارت: اجازه دهید ما با نمایندگان کنگره گفتگو کنیم!


مذاکره با ترامپ، نتیجه برد- برد دارد!/ نماینده حاضر در سلفی حقارت: اجازه دهید ما با نمایندگان کنگره گفتگو کنیم!

برای اصلاح طلبان هیچ تفاوتی ندارد که اوبامای دموکراتِ مؤدب! و باهوش! در کاخ سفید است یا ترامپِ جمهوری خواهِ دیوانه و مزاحم، کارویژه اصلی این طیف، پیچیدن نسخه ذلت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مذاکره با ترامپ، نتیجه برد- برد دارد!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «در فضای پرتنش شانس مذاکره بالاست» به قلم «یوسف مولایی» نوشت: «همکاری ایران و آمریکا در استقرار نظم و ثبات در افغانستان پس از طالبان و رقابت و همکاری در استقرار نظم در عراق پس از سقوط صدام و مبارزه همزمان علیه نیروهای داعش و تکفیری در عراق و سوریه، همسویی و همپوشی منافع مشترک دو کشور در بعضی از مسائل منطقه‌ای به تصویر می‌کشد...هم اکنون تنش بین دو کشور افزایش یافته و مناسبات دو کشور وارد مرحله حساسی شده است. به طوری که دو کشور بین دو گزینه تنش زدایی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و یا افزایش تنش و حرکت در مسیر پرخطر و پرهزینه درگیری نظامی باید دست به انتخاب بزنند. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید آمریکا دنبال مذاکره با ایران برای توافق جدید هسته‌ای است. ترامپ نیز به رغم اعزام رزمناو و بمب افکن به منطقه، مقامات ایران را دعوت به مذاکره می‌کند».

آرمان در ادامه نوشت: «باید توجه داشت گزینه مذاکره و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در شرایطی که در مقابل گزینه نظامی قرار می‌گیرد از جذابیت بیشتری برخوردار است. تنش حداکثری اگر با راهکار مذاکره مهار نشود، خطر جنگ و منازعه نظامی را به شدت افزایش می‌دهد...گزینه نظامی، بازی با حاصل جمع صفر است. شکست یک طرف در مقابل پیروزی طرف دیگر و یا در بعضی موارد معدود بازی باخت-باخت است. ولی گزینه مذاکره بازی برد-برد است و هر طرف به پشتیبانی قدرت سخت و نرم خود سهم خود از مذاکره را می‌برد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادعایی مضحک، نوع مواجهه ایران و آمریکا با مسئله تروریسم و گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه- از جمله داعش- را در همکاری با هم و با هدف مشترک- استقرار نظم و ثبات- نامیده است. این در حالی است که آمریکا، ایجاد کننده، حامی و تجهیزکننده داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری-تروریستی در منطقه بوده و ایران و محور مقاومت، در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه هستند. به عبارت دیگر نوع مواجهه آمریکا و ایران با موضوع تروریسم در منطقه، کاملاً در تضاد با هم قرار دارد.

از سوی دیگر این روزنامه اصلاح طلب، مدعی شده است که در فضای پرتنش شانس مذاکره بالاست و می‌توان با ترامپ به نتیجه برد-برد رسید! طیف اصلاح طلب در حالی برای مذاکره با ترامپ، لحظه شماری می‌کند که تا پیش از این مدعی بود که علت بی دستاوردی برجام این است که یک دیوانه مزاحم به نام ترامپ در کاخ سفید است.

برای اصلاح طلبان هیچ تفاوتی ندارد که اوبامای دموکراتِ مؤدب! و باهوش! در کاخ سفید است یا ترامپِ جمهوری خواهِ دیوانه و مزاحم، کارویژه اصلی این طیف، پیچیدن نسخه ذلت و حقارت است.

طیف اصلاح طلب در روزهای اخیر در اقدامی هماهنگ با ترامپ و بولتون، با هراس افکنی اینگونه القاء می‌کنند که اگر با آمریکا مذاکره نکرده و امتیاز جدیدی ندهیم، وضع معیشتی مردم بغرنج می‌شود!

اکنون میدان اصلی نبر با آمریکا، «جنگ اقتصادی» است. اما گویا یک جریان سیاسی خاص مأمور است تا حواس افکار عمومی را از میدان اصلی نبرد، پرت کند!

** نماینده حاضر در سلفی حقارت: اجازه دهید ما با نمایندگان کنگره گفتگو کنیم!

«احمد مازنی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت: «با توجه به شرایطی که اخیراً با خروج امریکا از برجام تشدید شده و رعب و وحشتی که ترامپ در کشورهای دیگر ایجاد کرده است که نفت ایران را نخرند و ارتباط بانکی با ما نداشته باشند، برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است. البته ما به خود اعتماد داریم و همانگونه که طی مدت زمان مشخص توانستیم با کشورهای بزرگ دنیا مذاکره کنیم هم اکنون هم می‌توانیم در این مسیر گام برداریم، در شرایط کنونی هم که خط تماس بین دولت‌ها بسته است می‌توان راه بین مجالس را بازکرد».

مازنی در ادامه گفت: «290 نماینده مجلس ظرفیت زیادی است که هر یک می‌توانند هییت های پارلمانی زیادی تشکیل دهند و به کشورهای مختلف سفر کنند یا از آنها دعوت کنند که به ایران بیایند و با یکدیگر به مذاکره و تبادل نظر بپردازند...از طریق دولت هر اقدامی انجام می‌شود در جای خود محترم است ولی ما هم از طریق پارلمان سعی کنیم از دیپلماسی پارلمانی یک قدم جلوتر برویم. ما نه تنها این امکان را داریم که با نماینده کشورهای سوم گفت وگو کنیم بلکه امکان گفت وگو با نمایندگان مجلس امریکا هم برای ما وجود دارد».

«احمد مازنی» از نمایندگان حاضر در «سلفی حقارت» است. در مرداد 96 تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان مجلس- که اکثریت مطلق آنان عضو لیست امید بودند- برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بازخورد بسیار وسیعی در افکار عمومی داشت. این اقدام تأسف برانگیز، نمایندگان لیست امید مجلس را در برابر انتقادهای شدیدی مبنی بر زیر سؤال بردن عزت ملی و تنزل شأن نمایندگان ملت قرارداد.

رفتار عجیب و تأسف بار نمایندگان لیست امید برای گرفتن عکس سلفی با موگرینی، آنهم از سوی اعضای فراکسیونی که مدعی بود به دیپلماسی آشنا است و زبان و ارتباطات جهانی را می‌داند و بهتر از رقیبان خودش می‌تواند با دنیا تعامل کند، بیانگر این حقیقت بود که این جماعت حتی با بدیهیات اولیه رفتارهای سیاستمداری، آن هم در حد نماینده مجلس نیز آشنا نیست.

حالا این نماینده مجلس با سرپوش گذاشتن بر وظیفه مجلس در «اقدام متقابل» در مقابل خباثتهای آمریکا، برای سفر به آمریکا و گفتگو با نمایندگان مجلس آمریکا، تلاش می‌کند!

رهبر معظم انقلاب- اول فروردین 98 در حرم مطهر امام رضا (ع)- فرمودند: «شرارت و شیطنت، طبیعت قدرتهای غربی است، آمریکا و اروپا هم ندارد؛ البتّه آمریکا شرورتر است، شرارت آمریکا به دلایل مختلف بیشتر است، مخصوص این شخصی هم که حالا در رأس دولت آمریکا است، نیست، [بلکه] سیاستشان این است. به من گزارش دادند که در همین قضایای اخیر، کنگرهٔ آمریکا -این آمار جالبی است- در سالهای ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البتّه اینجا من یک گِله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثتهای آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟».

** تاجیک: اصلاحات، سخت درگیر بازی قدرت و سیاست است

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «جریان اصلاح‌طلبی به لحاظ فلسفه وجودی و تاریخی خودش جریانی مدنی است...کاربرد جامعه مدنی این است که با رویکرد نقادانه و فاصله نقادانه نسبت به قدرت تلاش می‌کند نوعی واسطه‌گری مدنی داشته باشد که صدای توده‌های مردم را به بالا برساند و بالا را متوجه وضعیت توده‌های مردم کند و این وسط، واسطه‌گری مدنی داشته باشد. یعنی گپ میان مردم و توده‌های مردم و حکومت و حاکمیت را پر کند. متأسفانه جریان اصلاح‌طلبی دید این وسط آب‌وهوای خوبی ندارد و فضا مساعد نیست، همواره از لای درز به بالا نگاه می‌کرد که چه آب‌وهوای خوبی دارد و فراوانی نعمت است. یواش یواش لای درز را باز کرد و کم‌کم به طرف آن فضا رفت. خودش قسمتی از آن فضا را ساماندهی کرد و در ساحت قدرت و سیاست رسمی سکنی گزید. با این وضعیت، واسطه‌گری مدنی‌اش را از دست داد».

تاجیک در ادامه گفت: «امروز کمتر کسی است که بازی اصلاح‌طلبان را جزئی از بازی رسمی سیاسی و رسمی قدرت نداند. کسی که بخواهد یک تفکیک و تمایز ایجاد کند، خود، یک بازی در بازی بزرگ‌تر و جزئی از آن بازی بزرگ‌تر است؛ جریانی که سخت درگیر بازی کلان سیاست و قدرت است و طبیعی است، متأسفانه با نگاهی که در میان اصلاح‌طلبان پررنگ شد؛ مردم‌گریزی به نام پوپولیسم و جدایی از توده‌ها که یک نوع سکتاریسم بود و دخیل‌بستن به نخبگان، آن‌ها را هم از قاعده هرم جدا کرد، میانه را هم خودش رها کرد، بنابراین فضای حیاتی که خودش آن را یافت و جز این دیگر نمی‌توانست فضایی بیابد، فضای حیاتی درون سیاست کلان و قدرت کلان بود که آنجا هم دچار چالش‌های جدی است که امروز دامن اصلاح‌طلبی را گرفته است».

چندی پیش «غلامحسین کرباسچی» گفته بود: «رفتار اصلاح‌طلبان باید طوری باشد که دلسوزی و صمیمیت آنها نسبت به مسائل کشور و غیرسیاسی عمل‌کردن آن‌ها مشهود باشد. الان شما بین مردم هم که باشید و آنهایی که ممکن است رأیی به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آنها این نیست که اصلاح‌طلبان فقط به خدمت یا حل مشکلات سیاسی فکر می‌کنند، مردم فکر می‌کنند که اینها هم دنبال قدرت یا پیداکردن جایی در حاکمیت هستند».

«فائزه هاشمی» نیز چندی پیش با افشاگری نسبت به رفتار اصلاح طلبان گفته بود: «در نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

اصلاح طلبان اکنون دولت، شورای شهر پایتخت و فراکسیون امید مجلس را در اختیار دارند اما از پاسخگویی درباره وضع موجود طفره رفته و ژست اپوزیسیون به خود می‌گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403