350 میلیون دلار فرش ماشینی سالانه صادر می شود


350 میلیون دلار فرش ماشینی سالانه صادر می شود

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت: فرش ماشینی نیمی از ارزش صادراتی صنایع نساجی ایران را تشکیل می دهد، به طوری که سالانه از حدود 700 میلیون دلار صادرات صنایع نساجی، بیش از 350 میلیون دلار آن مربوط به فرش ماشینی است.

«علیرضا حائری» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پارسال 90 میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید شد که حدود 60 میلیون مترمربع آن به مصرف داخلی رسید.
وی اظهار داشت: در صورتی که بازارهای صادراتی مناسبی برای این محصول بیابیم، تا 120 میلیون مترمربع در سال ظرفیت افزایش تولید وجود دارد.
حائری تاکید کرد: دولت می تواند با ارائه وام های صادراتی، در نظر گرفتن تسهیلاتی برای بازپرداخت این وام ها، ارائه مشوق ها و تسهیل روابط تجاری با سایر کشورها به یاری صادرکنندگان این بخش بپردازد.
حائری خاطرنشان کرد: فرش ماشینی ایران جزو ممتازترین کالاهای نساجی جهان از نظر طرح، نقشه، کیفیت و رنگ بندی است و می توان با فراهم کردن بسترهای مناسب، جایگاه خوبی در بازارهای بین المللی کسب کرد.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد: قابلیت صادرات فرش ماشینی تا سالیانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار وجود دارد، اما رسیدن به این هدف نیازمند مهیا شدن بستر کار از جمله تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان است.
حائری به ظرفیت بالای بازار همسایگان اشاره کرد و یادآور شد: 15 کشور در اطراف ایران با جمعیتی افزون بر 600 میلیون نفر قرار دارند که ایران تامین کننده فقط 2 درصد وارداتشان است؛ در این میان 60 درصد صادرات فرش ماشینی به این کشورها انجام می شود.
وی ابراز امیدواری کرد، با تقویت ارتباطات تجاری با این کشورها، همچنین برقراری تعرفه ترجیحی دوجانبه با آنها و کاهش تعرفه واردات، در شرایط کنونی تحریم ها بتوان به افزایش صادرات فرش ماشینی و رونق تولید دست یافت.
به گزارش ایرنا، ایران در بین 6 کشور صاحب سبک و قدرتمند در عرصه فرش ماشینی جای دارد و با وجود همه محدودیت‌های اقتصادی، تولیدکنندگان کشورمان توانسته اند این صنعت را فعال و تولیداتش را بروز نگه دارند.
آمار 10 ماهه سال 97 محصولات حوزه نساجی و پوشاک حاکی از صادرات حدود 260 هزار تن به ارزش 955 میلیون دلار و واردات 10 ماهه در این حوزه 339 هزار تن به ارزش 947 میلیون دلار است.
اقتصام*3065* 3063

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قطعی شد ناریمان الصالحی، زن عراقی مصطفی زمانی است ! + بیوگرافی عروس عراقی و عکس ها