جمعه بازار کتاب اصفهان


جمعه بازار کتاب اصفهان

سال های 73-74به مدت دوسال مدیر جمعه بازار کتاب اصفهان بودم.

این بازار به ایده و همت فقیهیان مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل در سال1373 راه اندازی شد و او چون پیشتر مرا می شناخت( نخستین مدیر اداری من در فرمانداری شاهین شهر بود) مرا به تصدی این مسیولیت دعوت کرد.

شیوه کار چنین بود که در محوطه ی پارکینگ کنار شهرداری اصفهان واقع در میدان امام حسین(دروازه دولت)، امکاناتی چون میز و سایه بان برای عرضه کتاب های خوانده شده و نو به مردم و کتاب فروشان از ساعت هشت صبح روزهای جمعه عرضه می شد. بین ساعت های 10-12 و 16-18 بیشترین بازدید کننده و خریدار را داشتیم و طبعا نسل جوان بیشترین استقبال کننده بودند به ویژه که برخی کتاب های نایاب هم در میان کتاب های عرضه شده وجود داشت. این جمعه بازار یک هیات مدیره سه نفره داشت: فقیهیان، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری، سردار طلایی، رئیس منطقه انتظامی اصفهان و من به عنوان مدیر اجرایی.

من نیز برای اداره جمعه بازار کتاب دو دستیار داشتم: مرحوم اکبرخانی کارشناس کتاب که کارمند رسمی اداره کتابخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و یک نفر دیگر(متاسفانه نامش در خاطرم نیست) برای امور تدارکاتی. هر ماه یک جلسه ی هیات مدیره برگزار می شد و به مسایل پیش آمده یا برنامه ریزی برای بهبود و گسترش خدمات رسانی جمعه بازار کتاب پرداخته می شد. دو سه باری در جلسات هیات مدیره اعتراضات عده ای مشفق طرح می شد مبنی بر وجود برخی کتاب ها که پیشتر مجوز چاپ داشته اند و بعدتر به دلایلی تجدید چاپ نشده اند اما دست دوم آن در بازار ما عرضه می شد.

یک بار نیز از سوی سردار طلایی از من به عنوان مدیر گلایه شد که در جمعه بازار مان روابط نامحرم جاری است و دختران و پسران اختلاط دارند و گاه دست در دست یکدیگر به پرسه زنی میان راهرو ها مشغولند. من پاسخ گفتم که برای خودم چنین مسیولیتی برای برخورد با آنچه ایشان اختلاط نامحرمان میداند قایل نیستم و افزودم که جمعه بازار کتاب فضایی عمومی و در فضای باز شهری برگزار می شود و این مسیولیت با نهادهای مرتبط است.

سال ها گذشت و من به دعوت کاری محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به تهران امده بودم که از رادیو خودروام مصاحبه ی سردار طلایی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را می شنیدم که می گفت نیروی انتظامی وظیفه ندارد مزاحم همراهی دوتن دختر و پسر به بهانه ی بررسی محرم و نامحرم شود. آن روز رو به سرنشین بغل دستم گفتم به نازم قدرت کار اجرایی را که نگرش آدمی را تغییر می دهد!

کد خبر 1258396

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط