عبدالمهدی خطاب به اروپا: عراق بخشی از تحریم های ضد ایرانی نخواهد بود


عبدالمهدی خطاب به اروپا: عراق بخشی از تحریم های ضد ایرانی نخواهد بود

بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق خطاب به سفرای سه کشور اروپایی دربغداد برای چندمین بار موضع کشورش مبنی بر این که بغداد بخشی از نظام تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد بود، تکرار کرد.

به گزارش ایرنا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در دیدار سفیران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در بغداد، بار دیگر تاکید کرد که بغداد بخشی از نظام های تحریمی آمریکا علیه ملت ایران نخواهد بود.
در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات منطقه در سایه تنش جاری میان آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بحث و گفت و گو شد.
عبدالمهدی خطاب به سفرای اروپایی گفت: تاکید عراق داشتن روابط و همکاری با همه همسایگان و کشورهای عربی و منطقه ای و جهان از جمله آمریکا و ایران است.
وی افزود: روابط عراق در تقویت امنیت و ثبات منطقه و رونق اقتصادی در منطقه و جهان نقش دارد و سفیر اخیر من به کشورهای عربی، منطقه ای و اروپایی در همین راستا بود.
نخست وزیر عراق اظهار داشت: روابط متوازن عراق جایگاه شایسته این کشور را به آن بازگرداند و به نوبه خود نیز در ثبات داخلی آن تاثیر مثبت گذاشته است.
عبدالمهدی گفت: باور عراق به گفت و گو و رسیدن به تفاهم برای حل همه مشکلات با همسایگان و اولویت دادن مشترکات بر اختلافات و وارد نشدن به قطب بندی های سیاسی و سیاست آشکار و اعلام شده بغداد مبنی بر این که جزیی از نظام تحریم های آمریکایی علیه ایران نخواهد بود، محورهای این سیاست متوازن است.
وی همچنین بر ضرورت تلاش برای تقویت ثبات در منطقه و مهار بحران ها و اهمیت خلق قواعد رفتاری مشخص در روابط میان کشورها و امان نگه داشتن ملت ها از خطرات ناامنی و بی ثباتی تاکید کرد.

** دیدگاه مشترک اروپا و عراق درباره بحران منطقه
گزارش ایرنا از بیانیه دفتر نخست وزیر عراق حاکی است که در این دیدار سفیران سه کشور اروپایی بر اشتراک دیدگاه ها میان عراق و کشورهای اتحادیه اروپایی در خصوص بحران منطقه و اهمیت مهار آن تاکید کردند.
سه سفیر اروپایی همچنین ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط با عراق و تلاش کشورهایشان برای تقویت و افزایش همکاری ها، از نقش این کشور و سیاست خارجی متوازن آن در جهان عرب و منطقه قدردانی کردند.
اشاره سفیران اروپایی همچنین به تمایل اتحادیه اروپا برای تقویت همکاری با دولت عراق و نیز حمایت از برنامه ها و سیاست های بغداد و اعتمادشان به عبدالمهدی نخست وزیر و برنامه های داخلی و سیاست خارجی از دیگر محورهای مطرح شده در این نشست بود.
سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه در بغداد در این ملاقات همچنین از تمایل کشورهایشان برای مشارکت در روند بازسازی عراق و افزایش فرصت های سرمایه گذاری برای شرکت های اروپایی و بر طرف کردن موانع این امر خبر دادند.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و دیگر مسئولان ارشد و میانی این کشور بارها ضمن اعلام مخالفت با تحریم اقتصادی ملت ها، بر عدم همراهی این کشور با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرده اند.
پیوستگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دو کشور با بیش از 1400 کیلومتر مرز مشترک و نیز تاریخ و فرهنگ مشترک و نیاز متقابل دو کشور به یکدیگر از جمله در حوزه اقتصادی از محورهایی است که مسئولان دو کشور در بیان اهمیت روابط ایران و عراق بر آن تاکید دارند.
خاورم*4***380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان