برای پسر دار شدن، تاثیر قرص فلوکونازول چیست؟


برای پسر دار شدن، تاثیر قرص فلوکونازول چیست؟

قرص فلوکونازول (Fluconazole) به صورت 50 ، 100،150، 200 میلی گرمی و به صورت کپسول های خوراکی موجود می باشد.

قرص فلوکونازول (Fluconazole) به صورت 50 ، 100،150، 200 میلی گرمی و به صورت کپسول های خوراکی موجود می باشد.این قرص یک داروی ضدقارچ برای از بین بردن عفونت های قارچی می باشد.عفونت های قارچی دهان ، گلو و واژن و دیگر عفونت های قارچی با استفاده از قرص فلوکونازول قابل رفع می باشند.این دارو برای پیشگیری از عفونت های مخمر برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند استفاده می شود .این دارو فقط برای عفونت های قارچی مصرف می شود و برای عفونت های غیرقارچی مثل سرماخوردگی و یا عفونت های باکتریایی کاربردی ندارد.قرص فلوکونازول حتما باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن می تواند زیان بار باشد.
در برخی مواقع با تشخیص پزشک معالج ممکن است این دارو به صورت دو دوره ای تجویز شود و نیاز به یادآوری دارو باشد.در این مواقع پزشک برای تکمیل درمان و جلوگیری از عود عفونت این تجویز را می کند.به عنوان مثال پزشک ممکن است پس از پایان دوره ، مصرف هفته ای یکبار کپسول را برای تکمیل دوره درمان تجویز کند و از عفونت مجدد جلوگیری کند.

مکانیسم اثر کپسول فلوکونازول
قرص فلوکونازول با آزاد کردن آنزیم سیتوکروم اثر ضدقارچی خود را اعمال می کند.با مصرف قرص فلوکونازول و مهار شدن سیتوکروم ، تولید ارگوسترول که یکی از اجزای حیاتی در غشا سلولی قارچ می باشد را مختل می کند آزول‌ها (فلوکونازول، کتوکونازول و ایتراکونازول) در برابر قارچ‌ها، توکسیسیته انتخابی دارند، زیرا در سنتز ارگوسترول، که استرول منحصربه‌فرد غشای سلولی قارچ‌ها می‌باشد، تداخل می‌نمایند و با غشای سلولهای بدن کاری ندارند. آزول‌ها با مهار تولید ارگوسترول، نفوذپذیری غشای سلولی قارچ را مختل می‌کنند.

موارد مصرف قرص فلوکونازول
این دارو برای کاندیدیازیس واژینال ، کاندیدیازیس حلق و مری ،عفونت ادراری و یا پیشگیری و کاهش عفونت در بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند.
1. کاندیدیاز حلق دهانی و مری:
در این عفونت قارچی حلق و مری درگیر می شود و برای بزرگسالان با مصرف 200 میلی گرم در روز اول و سپس 100 میلی گرم در روزهای آتی درمان صورت می گیرد .درمان باید دو هفته تا بعد از رفع علایم ادامه پیدا کند.
اما برای کودکان میزان 6 میلی گرم در روز اول و به دنبال آن 3 میلی گرم به مدت دو هفته مصرف می شود.
2.کاندیدیاز سیستمیک:
برای مقابله با کاندیداز سیستمیک باید مقدار 400 میلی گرم در روز را حداقل به مدت دو هفته بعد از رفع علایم مصرف کرد.در صورت بروز هریک از علایمی ماند تب و لرز و قرمزی و تاول پوست ، از بین رفتن اشتها و کم شدن اشتها و ادرار تیره و مدفوع کمرنگ ، خستگی و زردی چشم ها به پزشک مراجعه کنید.علایم دیگری ممکن است بروز دهد اما در صورتی به پزسک اطلاع دهید که بسیار مشکل آفرین شده باشند.علایمی مانند سرگیجه ، خواب آلودگی ، سردرد و کاهش اشتها و تهوع یا دل پیچه.
در صورت درمان کاندیداز سیستمیک برای کودکان ‏6تا 12 میلی گرم در روز استفاده می‌شود.
3. مننژیت کریپتوکوکی:
در صورت بروز مننژیت کرپیتوکوکی مصرف مقدار 400 میلی گرم در روز اول و 200 گرم در روزهای آتی تجویز می شود.درمان به مدت 10الی 12 هفته بعد از کشت csf ادامه می یابد.برای فرونشاندن مننژیت کریپتوکوکی در بیماران دچار ایدز مقدار 200 میلی گرم تجویز می شود.برای رفع این بیماری در کودکان در روز اول ابتدا 12 میلی گرم و در روزهای بعدی میزان 6 میلی گرم تجویز می شود.
4. کاندیدیاز مهبلی:
در بزرگسالان به میزان 150 میلی گرم به صورت تکدوزی مصرف می شود و در کودکان منع مصرف دارد.
5. عفونت مجاری ادرار یا پریتونیت:
برای درمان عفونت مجاری ادراری یا پریتونیت در بزرگسالان به مقدار ‏200تا 50 میلی گرم تجویز می شود.
6.پیشگیری در بیماران تحت عمل پیوند مغز استخوان:
در بزرگسالان از چند روز قبل از عمل پیوند میزان 400 میلی گرم(mg/day) تجویز می شود و تا 7 روز بعد از افزایش تعداد نوتروفیلها میزان 1000 میلی گرم (cells/mm3) تجویز می شود.
7. فرونشاندن طولانی مدت عفونت کاندیدایی در بیماران دچار ‏AIDS‏
در بزرگسالان به میزان 100 الی 200 میلی گرم در روز تجوز می شود.
8. پیشگیری در مقابل کاندیدیاز مخاطی- جلدی، کریپتوکوکوز، کوکسیدیوئیدمیکوز یا هیستوپلاسموز در بیماران دچار ‏عفونت ‏HIV‏.
برای رفع این بیماری در بزرگسالان مقدار ‏200تا400 میلی گرم در روز تجوی می شود و در کودکان و نوزادان: مقدار ‏2تا8 میلی گرم‎‏ مصرف می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف
مقدار تجویزی‌ فلوکونازول‌، طول‌ درمان‌، و برنامه‌ زمانی‌ درمان‌ براساس‌ محل‌ عفونت‌ قارچی‌ و پاسختان‌ به‌ دارو متفاوت‌ است‌. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. معمولا دوز مصرفی از 100 میلی‌گرم تا 800 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در برخی عفونت‌ها از جمله عفونت واژینال، درمان با مصرف یک عدد کپسول ۱۵۰ میلی‌گرم توسط پزشک تجویز می‌شود لذا از مصرف بیش از حد تجویز شده خودداری نمایید.
توجه: در صورت فراموش کردن دوز دارو در اولین فرصت آن را مصرف نمایید و از دو برابر نمودن دوزهای بعدی پرهیز کنید.

تداخل دارویی
برخی داروها ممکن است با فلوکونازول تداخل دارویی داشته باشند و عوارضی خطرناک ایجاد کنند یا اثر دارو را کم و حتی اثر دارو را برعکس کنند.در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت وجود مشکل تغییراتی در میزان و تجویز دارو ایجاد کند.
-سایر داروهای ضد قارچ – مثلاً آمفوتریسین B یا وریکونازول
-داروهای ایدز یا اچ آی وی – مثل: ساکویناویر، زیدوودین و غیره
-هالفانترین
-ویتامین آ
-رقیق کننده‌های خون – مثل: وارفارین، کومادین، جانتوون
-داروهای سرطان – مانند: سیکلوفسفامید، وین کریستین، وینبلاستین
-توفاسیتینیب
-داروهای فشار خون- مثلاً: هیدروکلروتیازید (HCTZ)، لوزارتان، آملودیپین، فلودپیین، نیفدپیین، وراپامیل
-پردنیزون
-داروهای کلسترول – مانند: آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوتواستین
-داروهای تشنج – مثل: کاربامازپین، فنیتوئین
-داروهای سل – مثل: ریفامپین، ریفابوتین
-تئوفیلین
-داروهای ضد افسردگی – مثلاً: آمیتریپتیلین، نورتلیپتیلین
-داروهای جلوگیری از رد پیوند عضو – مانند: سیکلوسپورین، تاکرولیموس یا سایرولیموس و داروهای مخدر (فنتانیل، آلفنتانیل، متادون)
-داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی- مانند: سلکوکسیب، ایبوپروفن، ناپروکسن
-داروهای خوراکی برای درمان دیابت (glyburide, tolbutamide, glipizide)
-در دوره درمان خود، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید به همراه خود داشته باشید و به دکتر خود نشان دهید.

عوارض قرص فلوکونازول چیست؟
قرص فلوکونازول مانند هر داروی دیگر ممکن دارای عوارض مختلفی مانند عوارض کبدی ، تهوع ، استفراغ ، سوزش و درد معده و حساسیت های جلدی و مخاطی باشد.این عوارض بیشتر در بیماران مبتلا به ایدز خود ررا این چنین بروز می دهد.
عوارضی مانند اسهال ، تهوع ، دل درد واستفراغ عوارضی هستند که به ندرت خود را شدید بروز می دهند.
در 5 درصد بیماران راش و ائوزینوفیلی و خارش از عوارض این دارو می باشد.
مصرف فلوکونازول در 2 درصد بیماران عدم تعادل و اسهال را بروز می دهد.
افـزایش خـفیف SGOT و ‘SGPT آلکالین فسفاتاز وگاماگلوتامیل ترانسفراز و بیلی‌روبین خون ‌، مسـمومیت کـبدی (‌نـادر) احتمال بروز افزایش در آنزیم‌های کبدی در صـورت مـصرف هـمزمان دارو بـا ریـفامپین و فـنی‌توئین و ایزونیازید و اسید والپروئیک‌، سولفونیل اوره (‌پائین آورنده قند خون‌).
بروز تب، لرز، درد بدن، علائم آنفولانزا در استفاده از این دارو از عوارض مصرف فلوکونازول می باشد.
به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شدن، ضعف غیر معمول یکی دیگر از عوارض مصرف این دارو می تواند باشد.
بروز مشکلات کبدی می تواند از عوارض مصرف این دارو باشد.مشکلات کبدی علایمی مانند: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست) را دارد.
تشنج هم می تواند یکی از عوارض نادر این دارو باشد.
سردرد ، سرگیجه ، تغییر در احساس چشایی و حالت تهوع از عوارض معمول مصرف این دارو می باشد.
واکنش‌های پوستی شدید – مثلاً تب، گلودرد، التهاب صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست که به همراه جوش‌های قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و این جوش ها خصوصاً در نواحی صورت و قسمت بالای بدن، گسترش پیدا کنند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن شوند.

توجه
در موارد نادری مصرف داروی فلوکونازول موجب آسیب جدی به کبد و در نتیجه مرگ شده است. این مسئله به ویژه برای بیماران خاص بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین در صورت بروز علایمی مانند تیره شدن ادرار، از دست دادن اشتها، کم رنگ شدن مدفوع، درد شدید معده و زرد شدن پوست و چشم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
مصرف کپسول فلوکونازول در بارداری و شیردهی
خانم های باردار و شیرده باید از مصرف کپسول فلوکونازول جدا خودداری کنند .این دارو اثرات منفی بر روی رحم و جنین می گذارد.مصرف این دارو در دوران شیردهی باعث انتقال این دارو به شیر مادر می شود و مصرف این دارو به هیچ وجه در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
مصرف این دارو برای رفع عفونت های قارچی برای یکبار خطری ایجاد نمی کند و در صورت بیماری های عفونی قارچی در دوران بارداری می توانید به میزان یک دوز مصرفی از این دارو مصرف کنید.استفاده‌ی طولانی مدت از این دارو، آن هم در دوز مصرفیِ زیاد، ممکن است باعث آسیب به جنین و یا ایجاد نقص هایی در هنگام تولد نوزاد بشود. در صورتی که در دوره‌ی درمان، باردار شدید، به دکتر اطلاع دهید.

کپسول فلوکونازول و قرص‌ های ضد بارداری
د
ر صورتی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنید حتما با دکتر خود برای استفاده از کپسول فلوکونازول مشورت کنید.کپسول فلوکونازول میزان تاثیرگذاری قرص های ضدبارداری را کاهش می دهد و در صورتی که قرص ضدبارداری مصرف می کنید و همزمان نیاز به مصرف کپسول های فلوکونازول دارید حتما در استفاده از روش جلوگیری از بارداری خود تغییراتی ایجاد کنید.

قرص فلوکونازول برای پسردارشدن
مصرف این قرص میزان قلیایی بودن رحم را افزایش می دهد و عموم بر این باورند که با مصرف این قرص و قلیایی شدن رحم می توانند شرایط را برای پسردار شدن فراهم کنند.این باور ،باور بسیار غلطی می باشد.این دارو فقط باید با تجویز پزشک و در صورت نیاز برای رفع بیماری های قارچی مصرف شود و استفاده خودسرانه آن بسیار خطرناک می باشد.
اما باز هم برخی پزشکان در ماهی که خانم ها در حال افدام به بارداری هستند این قرص را به میزان 50 میلی گرم ، روزی یک بار به مدت ده روز تجویز می کنند تا در تعیین جنسیت به خانم ها کمک کند.اما به طور کلی مصرف این دارو به علت عوارض زیادی که دارد برای این هدف توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی