«تفکر التقاطی» ویژگی بارز منافقین است؛ حق و باطل در التقاط ممزوج می‌شوند


 «تفکر التقاطی» ویژگی بارز منافقین است؛ حق و باطل در التقاط ممزوج می‌شوند

امام جمعه مشهدمقدس گفت: «تفکر التقاطی» ویژگی بارز منافقین است و جریان التقاطی حق و باطل را با یکدیگر ممزوج می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ثامن پرس، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد اظهار داشت: بشر از دو جریان روح و بدن ساخته شده‌؛ روح یک موج مثبت است که در بدن شکل می‌گیرد یعنی زمانی که جنین به 4 ماهگی رسید نتیجه تکامل جنین سبب پیداش یک موج مثبت به نام روح می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه روح، اصالت انسان را شکل می‌دهد تاکید کرد: بدن دائما در حال تجزیه و تحلیل است و سلول‌ها جایگزین می‌شوند اما روح ثابت است؛ اصالت انسان به روح وابسته است؛ بدن ما ساختاری دارد و از اعضایی تشکیل شده و روح نیز در مقام ساختار، دارای اجزایی است.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: روح را از نظر ساختاری به بدن نیز تشبیه می‌کنند؛ جایگاه قلب در بدن قوام زندگی است و ادامه حیات به وسیله قلب است و اگر بنا شد قلب چند ثانیه از کار بیفتد، انسان زندگی ندارد؛ کانون زندگی بدن، دل و قلب است و روح انسان نیز کانون اصالت فکر و اندیشه و احساس و گرایش و عشق وی است.

وی با اشاره به اینکه جایگاهی که در روح، مرکز گرایش و فکر است تاکید کرد: کانون احساس و اندیشه، قلب و دل است که مرکز روح است؛ خداوند در سوره احزاب می‌فرماید خداوند دو کانون عشق در یک وجود نیافریده است؛ هر ظرفی یک مظروف دارد؛ عشق دیگری نمی‌تواند در قلب باشد زیرا فقط یک ظرف وجود دارد و بقیه گرایش‌ها و خواسته‌ها تحت الشعاع آن یک دوست داشتن است.

امام جمعه مشهدمقدس تصریح کرد: یکی از آیات سوره احزاب اشاره به توحید در عشق دارد؛ انسان باید عاشق و دلداده خداوند باشد زیرا بقیه دوست داشتن‌ها باید در شعاع دوست داشتن خدا باشد و این معنای توحید در عشق است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در مسیر عشق به حق هیچ چیز دیگری نباید قیمت نداشته باشد و هیچ دلبستگی نباید در مقابل دلبستگی به خدا وجود داشته باشد. مبدا تغذیه روح باید یک منبع پاک و مطهر باشد؛ کانون فکر و اندیشه باید فکر و اندیشه‌ای باشد که از منبع وحی الهام گرفته باشد و به خدا مرتبط است.

وی عنوان کرد: اگر این کانون فکر و اندیشه جایگاه وحی و الهامات الهی و آموزه‌های الهی نبود و آموزه شیطانی در آن جای گرفت، این جان و روح، روح وصل به خدا نمی‌شود و با این جان و روح خداوند انسان را درک نمی‌کند و خدا نیز با چنین جانی ارتباط برقرار نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: التقاط یک مسئله مهم است و به این معنای این است که یک چیز از اسلام و یک چیز از سایر مکاتب گرفته و آن‌ها را با یکدیگر ممزوج کنیم؛ یعنی از لیبرال دموکراسی یک چیز بگیریم و از اسلام یک چیز و بخواهیم آن را خط سیاسی خود کنیم و این یک التقاط است.

وی افزود: افرادی عنوان کردند ما لیبرال دموکرات مسلمان هستیم و این به معنای این است که بگویند ما مسلمان مشرک هستیم زیرا لیبرال‌ها می‌گویند حاکمیت حق مردم است و برای خدا شریک قائل شده‌اند؛ حاکمیت حق خدا را حق مردم دانستن، شرک به خدا است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: نمی‌توان هم مسلمان بود و هم مشرک و هم مسلمان و هم لیبرال دموکرات؛ کاری که منافقین می‌کردند همین بود و بخاطر التقاط، منافق شدند. اگر کسی مبانی فکری را از کفر بگیرد و از این سود لا‌اله‌الا‌الله بگوید این التقاط است.

وی افزود: جریان التقاطی به دنبال این است که جوانان از مبنا و اندیشه اسلامی فاصله بگیرند و اگر دل کانون اندیشه دینی باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد که انسان سراغ آموزه سیاسی دشمن در غرب برود؛ مشکل ما در مسائل فکری است زیرا قدرت و مقام اهمیتی ندارد. منشاء فتنه به تعبیر حضرت علی(ع) همین تفکر التقاطی است و اینها منافق هستند زیرا لازم نیست که منافق حتما در یک تشکیلات خاص باشد.

به نقل از تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی