تفاهم نامه 700 میلیون یورویی ساخت خط آهن ارس امضا شد


تفاهم نامه 700 میلیون یورویی ساخت خط آهن ارس امضا شد

تبریز - ایرنا - عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، از انعقاد قرارداد 700 میلیون یورویی احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال خط آهن این منطقه در حدفاصل «جلفا- نوردوز- قلی بیگلو» خبر داد.

به گزارش ایرنا، صفر شاسفند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهم نامه در قالب «ساخت - بهره برداری - واگذاری» (BOT) بین سازمان منطقه آزاد ارس و کنسرسیومی ایرانی- اروپایی برای ساخت خط آهن 204 کیلومتری منعقد شد.
وی بیان کرد: در روش «بی.او.تی» سرمایه گذار بعد از انجام پروژه در دوره تعیین شده برای بهره برداری و کسب بازدهی، خط آهن را در اختیار خواهد داشت و سپس با پایان دوره این خط به راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های انجام شده مدت زمان واگذاری این خط آهن 25 سال است، افزود: مدت زمان تعیین شده برای اتمام مطالعات و اجرای کامل پروژه پنج سال بوده و 20 سال دوره بهره‌برداری توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خواهد بود.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری ارس با اشاره به میزان بار ترانزیتی قابل جذب از کریدور شمال - جنوب، اجرای این پروژه را برای اقتصاد کشور و افزایش سهم ایران از ترانزیت کریدورهای بین المللی مثبت و پراهمیت ارزیابی کرد.
شاسفند گفت: بر اساس پیش بینی‌های احتمالی مجموع میزان بار ترانزیتی قابل جذب از این مسیر در سال اول 1.53 میلیون تن و در سال بیستم 10.76 میلیون تن بوده و در بخش مسافری نیز انتقال 101 هزار نفر در سال اول بهره برداری و انتقال 409 هزار نفر مسافر در سال بیستم پیش‌بینی می شود.
به گزارش ایرنا، این خط ریلی دوباره مسیر راه آهن مسدود شده ایران به کشورهای CIS را از خاک ایران به جمهوری آذربایجان وصل خواهد کرد و به این ترتیب ارتباطات ریلی و بازرگانی ایران با کشورهای مختلف که از کریدور ایران استفاده می کردند، از سر گرفته می شود.
منطقه آزاد ارس در چهار محدوده منفصل در شمال غرب ایران و 135 کیلومتری تبریز واقع بوده و با نخجوان از طریق محدوده جلفا، با ارمنستان از طریق محدوده نوردوز و با آذربایجان از طریق محدوده قلی بیگلو و خداآفرین هم مرز است.
3071/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک