74 اثر به جشنواره ملی شمس و مولانا ارسال شد


74 اثر به جشنواره ملی شمس و مولانا ارسال شد

ارومیه - ایرنا - رییس هیات مدیره تولیت شمس تبریزی گفت: فراخوان دومین جشنواره ملی «آیین ها، آواها و نماهای شمس و مولانا» در حوزه های موسیقی سنتی و نمایشی، مثنوی خوانی و حرکت های نمایشی - موسیقیایی 20 فروردین سال جاری اعلام شد و تاکنون 74 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

سید محمد عابدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار با محوریت عرفان و شمس از شهرستان‌های مختلف از جمله تهران، اصفهان، اردبیل، کرج، شیراز، بابل، خرم‌آباد، گچساران، فومن، بندرعباس، خوی، اراک، مهاباد، پارس‌آباد و زابل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 10 تیر 98 است، گفت: آثار تا 26 تیر سال جاری توسط داوران بررسی شده و نتایج نهایی 28 تیر اعلام می شود.
فرماندار خوی با تاکید بر اینکه جشنواره از 20 تا 28 مرداد امسال و در بازه زمانی عید قربان تا عید سعید غدیر خم برگزار می شود، ادامه داد: «پاسداشت شمس تبریزی و مولوی به عنوان مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران زمین» و «تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی» از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی اظهار داشت: «ارج نهادن و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی با تکیه بر آموزه های اخلاقی، دینی و عرفانی برگرفته از کلام شمس و مولانا» و «رصد و آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های نهفته در حوزه شمس و مولانا» از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.
رییس هیات مدیره تولیت شمس تبریزی بیان کرد: تجلی زیبایی های اخلاقی و معرفتی و هویت ایرانی و اسلامی نهفته در آثار شمس و مولانا، جلوه گر شدن تمدن و فرهنگ و هنر ایران زمین در آثار تولیدی و تجلی مفاهیم صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت ها و اقوام و فرهنگ ها در تولید آثار، اصول کلی جشنواره را تشکیل می دهد.
عابدی گفت: بخش «آیین و آوا» در جشنواره ملی شمس و مولانا در دو محور اصلی «موسیقی ایرانی و اصیل» و «حرکات نمایشی و آئینی همراه با موسیقی اصیل و ایرانی» که اهداف و اصول کلی جشنواره در آن نمایان باشد، برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه «عبدالرضا چاریی» و «مجید محمدنژاد» داوران بخش تایپوگرافی این جشنواره می باشند، افزود: حسام الدین سراج، داود آزاد و اردشیر کامکار داوران بخش آیین ها و آواها هستند و داوری بخش شعر بر عهده محمدسعید میرزایی، محمدکاظم کاظمی و شهرام میرزایی است.
به گزارش ایرنا بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.
«شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.
کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.
کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.
مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
8135/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا