در مورد روغن جگر ماهی کاد چه می دانید؟ شما به عنوان یک والد، احتمالا همیشه از خود می پرسید: ” آیا بچه هایم، مواد مغذی لازم را از غذای مصرفی شان دریافت می کنند؟ ” گرچه شما همیشه نمی توانید پیگیر این مسئله باشید، اما می توانید درباره غذاهای مختلف سالمی که برای رشد کودکتان ضروری هستند، اطلاع کسب کنید و در صورت لزوم آن ها را به رژیم غذایی شان اضافه کنید. یکی از این مواد لازم و یا مکمل که شما باید در مورد آن بدانید، روغن جگر یا کبد ماهی کاد است. در این مقاله از بخش تغذیه و سلامت کودک دکتر سلام؛ پیرامون ارزش غذایی روغن جگر ماهی کاد برای کودکان و هر گونه عارضه جانبی احتمالی آن، مطالبی ارائه شده است.

روغن جگر ماهی کاد چیست؟

همان طور که از نامش پیداست، روغن جگر ماهی کاد روغنی است که از جگر ماهی کاد استخراج می شود که نوعی ماهی است که به جنس Gadus تعلق دارد. آن غنی از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین A و D است. هم چنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا-3 است که شامل EPA (ایکوزا پنتانوییک اسید) و DHA (دکوزا هگزانوییک اسید) است. روغن جگر بر اساس استخراج آن طبقه بندی می شود.

روغن معمولی جگر کاد: این روغن، از جگر ماهی کاد استخراج می شود و در دمای بسیار بالایی پردازش و تصفیه می شود و پس از اضافه کردن ویتامین های مصنوعی یا سنتتیک به آن، به شکل مکمل به فروش می رسد.

روغن تخمیری جگر کاد: این روغن؛ بدون حرارت استخراج می شود و به مدت 6 تا 12 ماه تخمیر می شود. این یک محصول طبیعی است و به عنوان روغن غذایی مصرف می شود.

اما سوال اینجاست که آیا کودکان می توانند این مکمل ها را مصرف کنند یا بهتر است از نوع تخمیری این روغن ها استفاده کنند؟ برای رسیدن به پاسخ؛ ادامه مطالب را دنبال کنید.

خواص روغن جگر ماهی کاد برای کودکان

آیا مصرف روغن جگر ماهی کاد خطری برای کودکان دارد؟

روغن جگر کاد، معمولا در مقادیر مناسب مصرف خوراکی؛ برای کودکان بی خطر است. همچنین برای التیام زخم ها، سوختگی ها و جوش ها می توان از آن استفاده کرد.

دوز مصرفی

هیچ توصیه ای پیرامون دوز مصرفی این روغن وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، نظر پزشکتان را جویا شوید. پزشکان معمولا در صورت نیاز، مکمل این روغن را برای کودکان تجویز می کنند.

برای یادگیری در مورد ارزش غذایی روغن ماهی جگر کاد به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

ارزش غذایی روغن ماهی جگر کاد

در جدول زیر فهرستی از مواد مغذی مختلف و ارزش غذایی آن ها، به ازای هر 100 گرم روغن جگر کاد؛ ارائه شده است.

مواد مغذی ارزش غذایی
انرژی 902 کیلوکالری
ویتامین A

RAE

30000 میکروگرم
رتینول 30000 میکروگرم
A،ویتامین IU 100000 میکروگرم
ویتامین D

(D2 +D3)

250 میکروگرم
ویتامینD 10000 IU
اسیدهای چرب، اشباع 22.608گرم
اسیدهای چرب؛ چربی تک غیر اشباع 46.711 گرم
اسیدهای چرب، چربی چند غیر اشباع 22.541 گرم
کلسترول 570میلی گرم

روغن جگر ماهی کاد- زمانی که توسط پزشک تجویز شود- می تواند فوایدی برای کودکان داشته باشد.

فواید روغن جگر ماهی کاد برای کودکان چیست؟

روغن جگر ماهی کاد؛ فواید بسیاری برای کودکان دارد که برخی از آن ها در زیر ذکر شده اند.

خواص روغن جگر ماهی کاد برای کودکان

جلوگیری از ریکتز (نرمی استخوان یا راشیتیسم):

ریکتز؛ شرایطی است که به خاطر کمبود ویتامین D در کودکان رخ می دهد. علائم آن عبارت اند از: پاهای پرانتری، قفسه سینه تغییر شکل یافته و مچ های دست و قوزک پای کلفت. روغن ماهی یک منبع عالی از ویتامین D است. یک قاشق چای خوری از روغن جگر ماهی کاد، برابر با مصرف 400 واحد از ویتامین D توصیه شده روزانه است. مصرف این روغن توسط کودکان, می تواند از کمبود ویتامین D و در نتیجه ریکتز جلوگیری کند.

جلوگیری از بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی:

طبق یک مطالعه، مصرف روغن جگر ماهی کاد؛ بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی- که در طول زمستان و بهار شایع هستند- را کاهش می دهد.

کاهش عفونت های گوش:

هنگامی که این روغن با یک مکمل مولتی ویتامین استفاده می شود می تواند به کاهش عفونت های گوش در کودکان کمک کند.

مفید برای بینایی:

روغن جگر کاد؛ غنی از ویتامین A است که به نوبه خود برای بینایی خوب است. ویتامین A در بهبود بینایی و مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

کاهش علائم اختلال کم توجهی بیش فعالی در کودکان:

روغن جگر کاد، منبع اصلی اسیدهای چرب امگا-3 است که به کاهش علائم اختلال کم توجهی بیش فعالی در کودکان 7 تا 12 ساله کمک می کند. اگر چه روغن جگر ماهی کاد؛ مفید است اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

عوارض جانبی

روغن جگر ماهی کاد، معمولا عوارض جانبی کمی دارد و جای نگرانی نیست. هر گونه اثر احتمالی این روغن در کودک، به خودی خود برطرف می شود. برخی از عوارض جانبی عمده این روغن شامل:

بدبویی دهان سوزش معده آروغ هایی با بوی ماهی اسهال تهوع

می باشد. اگر کودک نسبت به غذاهای دریایی آلرژی داشته باشد یا دوز بالایی از این روغن را مصرف کرده باشد، واکنش های شدیدی ممکن است در وی رخ دهد.

خطرات روغن جگر ماهی کاد چیست؟

برخی از کودکان نسبت به گروه خاصی از غذاها آلرژی دارند و مکمل های روغن جگر ماهی کاد می تواند یکی از آن ها باشد. بنابراین، همیشه بررسی کنید که آیا کودک تان پس از مصرف این مکمل ها، واکنش نشان می دهد یا خیر. کودکانی که نسبت به روغن جگر ماهی کاد حساسیت دارند، علائم زیر را نشان می دهند:

استفراغ اسهال کهیر (نوعی جوش که با خارش همراه است، ورم؛ جوش های قرمز) ترکیبی از علایم مذکور در بالا

وضعیت کودکانی که آسم و اگزما دارند ممکن است بدتر باشد. علاوه بر واکنش های آلرژیک، اثرات مصرف بیش از حد ویتامین A و D را می توان در کودکان مشاهده کرد.

مقدار اضافی ویتامین A (بیش از 1500 میکروگرم در روز) می تواند خطر شکستگی های استخوانی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد ویتامین D باعث ایجاد هیپوگلیسمی؛ یا افزایش میزان کلسیم در سرم خون شود که می تواند منجر به از دست رفتن استخوان و شکستگی استخوانی شود.

در کنار موارد گفته شده، روغن جگر ماهی کاد، بو و مزه ای دارد که ممکن است کودکان دوست نداشته باشند. در ادامه، چند نکته در مورد نحوه تغذیه کودکانتان با این روغن به شما ارائه می دهیم.

خواص روغن جگر ماهی کاد برای کودکان

چگونه کودک خود را به مصرف روغن جگر کاد، تشویق کنیم؟

روغن جگر ماهی کاد؛ بو و مزه ی ماهی دارد که این مهم، باعث می شود کودکان مایل به مصرف آن نباشند. نوشیدن یک قاشق از این روغن می تواند دشوار باشد. با این حال، می توان مصرف آن آسان تر کرد.

مکمل های روغن جگر کادی را امتحان کنید که به شکل قرص های جویدنی موجود هستند. برندهای مشهور روغن تخمیری جگر ماهی کاد را امتحان کنید که در آن طعم و بوی ماهی را پوشش می دهند. سعی کنید آن را به غذاها یا آبمیوه های مورد علاقه کودک یا نوشیدنی های اسیدی که با لیمو یا گریپ فروت تهیه می شوند؛ اضافه کنید. آن را با عسل یا شربت قند ترکیب کنید.

هرگز بچه ها را مجبور به مصرف این روغن نکنید، زیرا در صورتی که طعم و بوی این روغن برایشان زننده باشد ممکن است، دچار خفگی شوند یا آن را بالا بیاورند. در صورت بروز هر گونه عارضه جانبی، سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

هر چند، روغن جگر ماهی کاد، برای کودکان مفید است، اما برای گیاه خواران مناسب نیست. با پزشک خود در مورد جایگزین های ممکن این روغن مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما مواد مغذی ضروری موجود در این مکمل ها را دریافت می کند. اگر کودکتان به راحتی این روغن را مصرف می کند برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن؛ دوزهای صحیحی از این روغن را به او بدهید. آیا کودک شما روغن جگر ماهی کاد را مصرف می کند؟ تجربیات و نظرات خود را با دیگر کاربران دکتر سلام به اشتراک بگذارید.