شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان


شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان

آسم بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است؛ مزمن بودن آسم یعنی بیماری همیشه وجود دارد، حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد؛ عواملی مانند کم تحرکی و مصرف فست فود در این بیماری، مؤثر ارزیابی می‌شود.

شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان
به گزارش فانوس، کارشناس بیماری‌های تنفسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: ابتلاء به آسم از نظر ارثی، به دنبال واکنش راه‌های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا (آلرژیک)، شرایطی همچون تورم و التهاب پوشش داخلی راه‌های هوایی، زیاد شدن ترشحات مخاطی راه‌های هوایی (موکوس) و انقباض عضلات دیواره راه‌های هوایی رخ می‌دهد.

دکتر زهرا خسروی‌زادگان افزود: مجموع این وضعیت، موجب انسداد راه‌های هوایی شده و در نتیجه هوای کمتری از آنها عبور می‌کند، با سخت‌تر شدن عمل تنفس، نشانه‌های آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، اما آنچه که تاکنون روشن شده، نشان می‌دهد که آسم محصولی از ترکیب عوامل محیطی، سبک و نحوه زندگی و خصوصیات زیستی و ذاتی فرد (ژنتیک) است.

این کارشناس بیماری‌های تنفسی ادامه داد: سبک زندگی شهری از نظر زندگی آپارتمانی، نبود تحرک، مصرف غذاهای آماده (Fast Food) و آلودگی هوا به علت دود سیگار و آلودگی شهر به علت دود خودروها عوامل شیوع بیشتر آسم هستند.

خسروی‌زادگان گفت: اگر افراد خانواده، سابقه انواع آلرژی‌ها مانند اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم را داشته باشند، احتمال بروز آسم در سایر افراد آن خانواده بیشتر می‌شود.

وی تماس با عواملی مانند دود سیگار، عوامل عفونی ویروسی و بعضی مواد حساسیت زا را نیز در افزایش احتمال ابتلاء به آسم مؤثر دانست و گفت: برخی افراد نظیر کارگران نانوایی، چوب بری و رنگ‌سازی و دیگر موارد مشابه، به دلیل تماس‌های شغلی ممکن است دچار آسم شوند.

این کارشناس بیماری‌های تنفسی بیان کرد: امکان دارد بیماری آسم در افراد بدون سابقه آلرژی نیز رخ دهد، تأثیر مخرب عوامل محیطی در سال‌های اول زندگی مانند عفونت‌های شدید و یا آلودگی محیط زندگی تأثیر بدی روی رشد و تمایز راه‌های هوایی دارد و ابتلاء به آسم گسترش می‌یابد، در مواجهه با عوامل محرک، نشانه‌های بیماری بدتر و منجر به آسم پایدار و افزایش خطر حملات حاد می‌شود.

خسروی زادگان ادامه داد: تا کنون راه حلی برای ریشه کن کردن آسم پیدا نشده است، اما این بیماری را می‌توان به شکلی درمان و کنترل کرد که از بروز نشانه‌ها و حملات آن پیشگیری شود.

او افزود: باید دانست که علاوه بر درمان دارویی، پرهیز از عوامل محرکی که سبب بدتر شدن آسم می‌شوند، مانند نگهداری حیوان خانگی در منزل، مواجهه با گل و گیاه و گرده‌ها، مصرف دخانیات، بسته بودن در و پنجره‌ها هنگام نظافت منزل و بیرون رفتن از منزل در شرایط هشدار آلودگی هوا بسیار مهم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!