فرانتیر به‌عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان توسط AMD و Cray ساخته می‌شود


فرانتیر به‌عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان توسط AMD و Cray ساخته می‌شود

شرکت‌های فناوری AMD و Cray برای ساختن قوی‌ترین ابررایانه جهان همکاری می‌کنند که کاربرد زیادی هم در حوزه‌ی هوش مصنوعی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها اکنون قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را دراختیار دارند و به حفظ موقعیت کنونی درصدر کشورهای جهان نیز فکر می‌کنند. در همین مسیر، شرکت‌های Cray Computing و AMD ماشینی با ابعاد عظیم به‌نام Frontier می‌سازند که لقب قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را یدک خواهد کشید. تولید ابررایانه‌ی جدید با همکاری آزمایشگاه ملی اوک ریج انجام می‌شود. رونمایی از سیستم جدید برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است. کری در همان سال به‌همراه اینتل ابررایانه‌ی Aurora را معرفی خواهد کرد که برای آزمایشگاه ملی آرگون ساخه می‌شود.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در بیانیه‌ای پیرامون خبر ساخت ابررایانه گفت:

کارایی بالای فرانتیر توانایی کشور ما در پیشگامی علمی در جهان را تضمین خواهد کرد که به بهبود وضعیت زندگی و رفاه اقتصادی در آمریکا و سرتاسر جهان منجر خواهد شد. فرانتیر با ارائه‌ی داده‌های حرفه‌ای و منابع پردازشی قوی به محققان آمریکایی، پیشرفت‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی را بهبود می‌دهد. بااستفاده‌از این ابررایانه مطمئن هستیم که اختراع‌های بزرگ بعدی در ایالات متحده رقم خواهند خورد.

پیت آنگارو، مدیرعامل کری ادعا می‌کند که فرانتیر توانی به‌اندازه‌ی ۱۶۰ ابررایانه در سرتاسر جهان خواهد داشت که به ۱.۵ اگزافلاپس می‌رسد. توماس زاخاریا، مدیر آزمایشگاه ملی اوک ریج نیز می‌گوید که فرانتیر قوی‌ترین ماشین هوش مصنوعی در جهان خواهد بود. او همچنین اعلام کرد که قرارداد پروژه‌ی این ابررایانه با رسیدن به قیمت ۶۰۰ میلیون دلار، لقب گران‌ترین پروژه‌ی تاریخ را به خود اختصاص می‌دهد.

فرانتیر از سیستم ابررایانه‌ای Shasta شرکت کری و همچنین اتصالات Slingshot درکنار پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های اختصاصی EPYC شرکت AMD بهره می‌برد. سیستم مذکور ابعادی به‌اندازه‌ی دو زمین کامل بسکتبال دارد و حدود ۱۴۵ کیلومتر کابل‌کشی در آن انجام خواهد شد.

فرانتیر به‌عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان توسط AMD و Cray ساخته می‌شود

دانشمندان و محققان از فرانتیر برای مقاصد گوناگون از پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوا، پیش‌بینی مسیر طوفان‌ها و توسعه‌ی داروهای جدید استفاده می‌کنند. ابررایانه‌ی جدید برای مدل‌سازی منابع انرژی هم‌جوشی، شبیه‌سازی سیستم‌های موتورهای احتراقی و شبیه‌سازی کیهانی برای میلیاردها کهکشان هم کاربرد خواهد داشت.

فرانتیر پس از آماده‌سازی ۱۰ برابر سریع‌تر از قوی‌ترین ابررایانه‌ی کنونی جهان، سامیت خواهد بود. علاوه‌بر موارد گفته‌شده در بالا، هوش مصنوعی و تحقیقات سرطان و فیزیک هسته‌ای هم جزو وظایف احتمالی فرانتیر هستند. معاون ارشد و مدیر فناوری کری در کنفرانسی خبری پیرامون محصول آتی گفت:

ترکیب فناوری‌های کری و AMD در سیستم فرانتیر، کارایی را به مقدار زیادی در حوزه‌های هوش مصنوعی، تحلیل و شبیه‌سازی افزایش می‌دهد. چنین پیشرفت‌هایی به وزارت انرژی امکان می‌دهد تا کشف‌های علمی خود را بیشتر توسعه دهد.

همان‌طور که گفته شد، آورورا هم برای رونمایی در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده و از پروژه‌های وزارت انرژی آمریکا است. البته قدرت پردازشی فرانتیر بیشتر از آورورا خواهد بود.

آمریکا در صنعت توسعه‌ی ابررایانه‌ها تنها نیست. چین، ژاپن و اتحادیه‌ی اروپا هم برنامه‌هایی جدی برای ساخت ماشین‌هایی در ابعاد ابررایانه داشته و دارند. چینی‌ها ۲۲۷ عدد از ۵۰۰ ابررایانه‌ی برتر جهان را در اختیار دارند؛ آماری که برای آمریکایی‌ها به ۱۰۹ می‌رسد.

درنهایت پروژه‌های وزارت انرژی آمریکا برای سلطه‌ی هرچه بیشتر بر جهان علم، بیش‌ازهمه برای شرکت‌های فناوری و خصوصا غول‌های پردازنده سودمند خواهد بود. AMD و اینتل در پروژه‌های بلندپروازانه‌ی آتی درآمد خوبی کسب می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس