هلال احمر نماد صلح، انسانی مهربان و دنیایی آرام


هلال احمر نماد صلح، انسانی مهربان و دنیایی آرام

تهران- ایرنا- هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی کننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آن را سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آن را تامین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تک نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.
با فرا رسیدن(هشتم می میلادی و 18 اردیبهشت شمسی) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، نا خودآگاه چهره های نگران، مسوولیت پذیر و توانای افرادی از نظر می گذرد که امدادگری را عشق به انسانیت و خالق خود، توصیف کرده و با جدیت مسیر هدفمند و سازمان یافته ای را پیگیر می شوند.
در جنگ و درگیری های مسلحانه خونین، اتفاقات ناگوار، حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی و غیر طبیعی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبه رو می شویم که با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعرمشهور سعدی هستند که بنی آدم اعضای یکدیگرند.
این انسانها که با هدف و ذهنی پویا و متعالی به کمک آسیب دیدگان هر حادثه ای می شتابند، همان امدادگران و نجاتگران جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر هستند که با لباس های سفید و نشان سرخ خود، نقش فرشتگان نجات را بر روی کره خاکی ایفا می کنند.
نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با 191 جمعیت ملی عضو خود و با تمسک به هفت اصل بنیادین یعنی انسانیت، خدمات داوطلبانه، استقلال، بی طرفی، بی غرضی، یگانگی و جهان شمولی حرکتی را در جهان به پیش می برد که نشانش سفیدی صلح و سرخی مهر است.
امدادگران، جوانان و داوطلبان جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ فارغ از هرگونه مناقشات سیاسی، قومی، مذهبی و نژادی در پیچ و خم های سخت و دشوار حوادث، بحران ها، سوانح و جنگ ها تنها به گره گشایی از کار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات می اندیشند.
روز هشتم ماه می مصادف با 18 اردیبهشت ماه، برای نخستین بار در سال 1984، به افتخار سالروز تولد ژان هانری دونان پیشنهاد دهنده و بنیانگذار تاسیس جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و برای یادآوری جایگاه صلیب سرخ و هلال احمر در تعیین سرنوشت و حیات نسل بشر در اقصی نقاط جهان، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گرفته است.
دونان بازرگان سوئیسی که خود در سال 1859 میلادی در حال عبور از شمال ایتالیا بود، از نزدیک شاهد صحنه های رقت بار و پیامدهای دهشتناک نبرد سولفرینو بود، مشاهده کرد که چگونه هزاران سرباز مجروح و ناتوان در حال مرگ و بدون مراقبت رها شده، اجسادشان پس از جنگ مورد حمله دزدان و چپاولگران قرار گرفته بود.
وی پس از بازگشت به ژنو، شرحی با عنوان«خاطره ای از سولفرینو» را در مورد آنچه که دیده بود به رشته تحریر در آورد و در آن دو پیشنهاد برای بهبود امدادرسانی به قربانیان جنگ ارائه کرد که نخست ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و درهمه کشورها برای مراقبت از مصدومان جنگی و دوم وادار کردن کشورها به پذیرش عقیده حمایت از امدادگران و مجروحان در میدان جنگ بود.
نخستین پیشنهاد هانری دونان به تشکیل جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منجر شد که در حال حضار 191 جمعیت در درون نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارند. پیشنهاد دوم او نیز مبنایی شد برای تنظیم کنوانسیون های ژنو که اکنون 193 کشور عضو آن هستند.
آری ژان هانری دونان در نگارش کتاب خاطره ای از سولفرینو تنها به وصف مصیبت های رقت بار ناشی از کشته شدگان و مجروحان این جنگ اکتفا نکرد، بلکه پیشنهاداتی انسان دوستانه و عملی را برای پایان دادن به آنها را ارائه کرد.
پیشنهاداتی که دونان در کتابش مطرح کرد، سه سال بعد با تشکیل نخستین هسته های نهضت بین المللی صلیب سرخ در شهر «ژنو» مهد پیدایش جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به بار نشست.
برپایی نخستین کنفرانس بین المللی برای کمک رسانی به انسانهای متاثر و گرفتار در جنگ ها و بلایای طبیعی و غیر طبیعی در سال 1963 در ژنو و انتخاب صلیب سرخ رنگ برای متمایز کردن امدادرسانان از سایرین را باید نخستین اثرگذاری کتاب خاطرات سولفرینو به حساب آورد.
اگر چه دونان در سال 1895 میلادی ور شکست و دچار فقر و تهیدستی شدیدی شد، اما تا پایان عمرش از تلاش و کوشش برای کمک به انسانهای گرفتار در جنگ ها و تسکین آلام انسانهای دردمند و متاثر از دگرگونی های طبیعی و بلایا باز نایستاد و به خاطر همین تلاشها نیز در سال 1910، اندک زمانی پیش از مرگش به دریافت جایزه صلح مفتخر شد.
انتخاب سالروز تولد ژان هانری دونان به عنوان روز جهانی صلح در سال 1984 نیز به خاطر همین تلاشهای خستگی ناپذیر این تاجر سوییسی در فرهنگ سازی و مهندسی خدمات انسان دوستانه و اشاعه حقوق بین المللی بشر دوستانه صورت گرفته است.
امروزه از زمان نگارش کتاب خاطرات جنگ سولفرینو بیش از یک قرن و نیم سپری می شود و دیر زمانی است که دیگر هیچ بلا زده ای را در سراسر جهان نمی توان یافت که با مشاهده نشان های امدادی «صلیب و هلال سرخ» احساس آرامش خاطر و رهایی نکند.
از آن تاریخ تا به امروز، با مشاهده نشان و علامت صلیب سرخ و هلال احمر، به نشانه ی بارزی از یاری رساندن افراد توانا با شعار توان توانگران به نیاز نیازمندان براساس آمیزه های دینی مذاهب الهی مختلف از جمله اسلام و تمسک به آیات قرآنی و کتابهای آسمانی برمی خوریم.
اصول هفت گانه ای که منشا پیدایش خوبیها و مهرورزی های بیشماری با هدف تسکین آلام بشریت و انسان های دردمند و کم برخوردار و بر این اساس انسانیت، خدمات داوطلبانه، جهانشمولی، یگانگی، استقلال، بی غرضی و بی طرفی شکل گرفت و به کانون اتحاد مردم سراسر کره ی خاکی برای ارایه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه تبدیل شد.
در ایران نیز رسم فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی، تاریخی دیرینه دارد و به همین دلیل نیز پس از تشکیل کمیته بین المللی صلیب سرخ و تصویب یک نشان مجزا و مشخص برای حمایت قانونی از بخش های درمانی ارتش، امدادگران داوطلب و قربانیان درگیری های مسلحانه، یکی از اهداف اصلی کمیته پنج نفره که در 17 فوریه 1863 برای بررسی پیشنهادات دونان تشکیل شد که این کمیته بعدها به کمیته بین المللی صلیب سرخ(ICRC) تبدیل شد. ایران از نخستین کشورهایی بود که به عضویت این سازمان خیریه و عام المنفعه در آمد.
«در کنفرانس دیپلماتیکی که در اگوست 1864 در ژنو برگزارشد، علامت صلیب سرخ در زمینه ای سفید - رنگهای پرچم سوئیس به طور معکوس- به عنوان نشان انتخاب شد. با این حال، در جریان نبرد میان روسیه و ترکیه در سال های 1876 تا 1878، امپراطوری عثمانی اعلام کرد به جای صلیب سرخ از هلال احمر به عنوان نشان استفاده کرده و البته پذیرفت تا به نشان صلیبی که طرف دیگر به کار می برد، احترام بگذارد.»
ایران هم نشان دیگری را با نام شیر خورشید سرخ را انتخاب کرد که هر دو نشان ترکیه و ایران در کنفرانس دیپلماتیک که در 1929 برگزار شد به رسمیت شناخته شدند. در سال 1980، جمهوری اسلامی ایران، هلال احمر را جایگزین شیرخورشید سرخ کرد.
با نگاهی گذرا به تاریخچه تشکیل این جمعیت ملی در ایران در می یابیم که هلال احمر در آغاز راه با انتخاب علامت شیر و خورشید سرخ، در سال 1303 شمسی از سوی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به رسمیت شناخته شد.
این جمعیت از همان روزهای نخست تاسیس، نیازهای مالی خود را به طور عمده از محل جلب کمک های مردمی و افراد خاص و موقوفات تامین می کرد و تا زمان انقلاب اسلامی، توانست بیش از 500 بیمارستان و مرکز درمانی با مجموع 15 هزار تخت بیمارستانی، چندین مرکز جوانان و کودکان، پرورشگاه، آموزشگاه پرستاری، مراکز دارویی و جاده ای و امداد هوایی و دریایی و بانک خون تاسیس کند.
این جمعیت تا پیش از انقلاب اسلامی، پنج فروند هواپیما، یک فروند کشتی بیمارستانی، پنج فروند چرخبال و بیش از دو هزار آمبولانس امدادی و وسایل حمل و نقل زمینی برای امدادرسانی در حوادث و سوانح مختلف در اختیار داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جمعیت هلال احمر در سال 1359 همچون کشور مصر نشان هلال احمر را جایگزین نشان قبلی کرد و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نیز نشان صلیب سرخ و هلال سرخ رنگ را بر روی زمینه سفید که نمادی از صلح و آرامش است، به عنوان نشان رسمی خود برگزید.
آنچه مسلم است، جمعیت هلال احمر درایران اکنون با پشت سرگذاشتن حوادث بزرگی چون جنگ تحمیلی و مدیریت بلایای طبیعی چون سیل و زلزله از تجربیات زیادی برخوردار است.
امدادرسانی در واقعه تلخ زلزله های بزرگ و مخرب رودبار و منجیل، بم، آذربایجان شرقی، بوشهر، پل ذهاب و سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان بیش از هر زمانی پختگی و اثرگذاری این نهاد مدنی را به اثبات رساند به گونه ای که عملکردش در آن وقایع حتی مورد تمجید رسانه های خارجی قرار گرفت.
جمعیت هلال احمر در ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و کمک های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات انساندوستانه و فعالیت های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از 191 کشور عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که در ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و کمک های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات و عملیات های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.

*جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه

همانگونه که در اول این گزارش اشاره شد، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سال 1862 میلادی با پیشنهاد هانری دونان سوئیسی و با هدف ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و در همه کشورها برای مراقبت اولیه مجروحان جنگی شکل گرفت.
یک سال بعد نیز 16 کشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترک صلیب سرخ به این نهضت پیوستند.
13 سال بعد، دولت وقت عثمانی به این نهضت پیوست و نشان هلال سرخ را برای خود برگزید که پس از آن از طرف کشورهای اسلامی نیز پذیرفته شد.
در سال 1301 هجری شمسی مطابق با 1922 میلادی حکومت وقت ایران آمادگی خود را برای پیوستن به نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز جمعیت هلال احمر ایران، با پیشینه پرافتخاری که از بدو تاسیس خود داشت از محک آزمون های دشوار سربلند بیرون آمد.
زلزله منجیل و رودبار در شمال ایران و زلزله هولناک و ویرانگر در بم کرمان، درکنار صدها حادثه دیگر چون سیل و زلزله و نیز امدادرسانی به آوارگان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، ظرفیت بالا و توانمندی قابل توجه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در خدمت رسانی به آسیب دیدگان در داخل و خارج از کشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسین مجامع بین المللی را برانگیخت.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارتند از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسانها و کوشش درجهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات و سوریه را مدیریت می کند.
همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای قریب 97 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است،
بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، عدم وابستگی، خدمات داوطلبی، یگانگی و جهان شمولی، هفت اصل اساسی این نهضت فعال و فراگیر است.

*سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر یکی از اصلی ترین و محوری ترین مجموعه های تحت مدیریت این جمعیت است.
نخستین تشکیلات رسمی امداد در سال 1350 آغاز به کار کرد، درسال 1379 با اضافه شدن واژه نجات به سازمان امداد، وظایف این سازمان وارد مرحله نوین خود شد و مسئولان سازمان برای اجرای نقش موثرتر در جامعه، تغییراتی درساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی اعمال کردند.
امدادهوایی، امداد دریایی، امدادجاده ای، امداد کوهستان، ارتباطات رادیویی و واحد آمادگی و نگهداری سگ های تجسس (آنست) و مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات از بخشهای مختلف این سازمان می باشد.

* سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر
تشکیلات اولیه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در سال 1327برمبنای یکی از اصول اساسی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یعنی اصل خدمات داوطلبانه شکل گرفته است.
هدف اصلی این سازمان، سازماندهی و بهره گیری از خدمات داوطلبان به نفع نیازمندان می باشد که جهت تحقق آن، این سازمان 2 وظیفه «جذب نیروی انسانی و مشارکت های مردمی» و «ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان جامعه» را برعهده دارد.
این داوطلبان در چهار گروه مهارت، مشارکت، هدایت و حمایت به عضویت افتخاری این سازمان در می آیند. در گروه مشارکت، داوطلبان در فعالیت های اجرایی جمعیت مشارکت می نمایند.
داوطلبان گروه هدایت، خدمات فکری و مشاوره ای و داوطلبان گروه حمایت، خدمات مادی و مالی به سازمان ارائه می نمایند و داوطلبان گروه مهارت نیز اعضایی هستند که خدمات فنی و تخصصی خود را داوطلبانه درجهت اهداف جمعیت به کار می گیرند.

* سازمان جوانان جمعیت هلال احمر
سابقه تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به آبان ماه 1326 شمسی مطابق با 1947 میلادی باز می گردد.
عمده فعالیت های این سازمان عبارتند از فعالیت های آموزشی شامل برگزاری کلاس های امدادی، عقیدتی، هنری، ورزشی و فنی حرفه ای، برگزاری مسابقات ورزشی، برپایی اردو شامل مسابقات و فعالیت های فرهنگی و هنری و برپایی نمایشگاه ها است.
همچنین تشکیل کانون های هنری، تجهیز کتابخانه های مراکز جوانان در استانها و برگزاری همایش ها از دیگر فعالیت های این سازمان در سطح کشور است. از ابتکارات سالیان اخیر سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران باید به تشکیل کانون های دانش آموزی، دانشجویی، کارگری و شاخه آزاد در مدارس، دانشگاه ها، کارخانه ها و در میان سایر اقشار جوان جامعه اشاره کرد.

* سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر
سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در عرصه های گوناگون ارائه خدمات دارویی، درمانی و بهداشتی از موثرترین پایه های جمعیت هلال احمر ایران به حساب می آید.
بسیاری از مردم ایران به واسطه استفاده مداوم از خدمات داروئی و بهداشتی، جمعیت هلال احمر کشور خود را از طریق این سازمان و با داروخانه های مجهز آن می شناسند، سابقه تاسیس این سازمان به سال 1334 شمسی و فعالیت در زمینه تهیه و تدارک دارو مربوط می شود.
اما هم اکنون دامنه فعالیت های سازمان تدارکات پزشکی بسیار متنوع تر است و علاوه بر تهیه دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور، این سازمان در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی حیاتی از قبیل انواع صافی های دیالیز، فیلترهای تالاسمی و تولید لوازم یکبار مصرف پزشکی، همچنین ساخت و راه اندازی شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران، شرکت داروسازی سها، شرکت پخش سها هلال، شرکت بازرگانی سها کیش و شرکت سها جیسا فعالیت دارد.

*معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر
معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از دیگر بخشهای مهم و موثر زیرمجموعه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.
نخستین مراکز توانبخشی این جمعیت در دی ماه سال 1441 با همکاری سازمان ملل متحد و وزارت بهداری وقت تاسیس شد. پس از انقلاب اسلامی و به ویژه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که منجر به معلولیت هزاران نفر از رزمندگان اسلام شد، مراکز توانبخشی جمعیت در ابعاد علمی گسترش فراوانی یافت.
امروزه وظایف عمده معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی این جمعیت شامل سه بخش است که عبارتند از فعالیت های درمانی و دارویی، فعالیت های توانبخشی و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی است.
مراکز درمانی خارج از کشور و داخل کشور و مرکز جامع توانبخشی مستقر در تهران، فعالیت های درمانی این معاونت را تشکیل می دهند.
فعالیت های توانبخشی این معاونت نیز در بخش های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و ایزوکنتیک (مربوط به ضایعات ورزشی) ارائه می گردد.
در امور توانبخشی و درمانی نیز، خدمات این معاونت در زمینه های واکسیناسیون حجاج و مبارزه با ایدز در سطح جامعه صورت می پذیرد.

*شرکت صنایع نساجی هلال ایران
شرکت صنایع نساجی هلال ایران با بیش از 50 سال سابقه با عناوین و اسامی مختلف با شماره ثبت 5942 فعالیت داشته و در سال 1373 پس از خرید صددرصد سهام این شرکت توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نام این شرکت به شرکت صنایع نساجی هلال ایران تغییر یافته است.
مهم ترین فعالیت های شرکت نساجی هلال ایران عبارتنداز تولید انواع نخ، پارچه، پتو و به طور کلی هرنوع تولیدات نساجی و فروش محصولات تولید شده، خرید و فروش و واردات انواع مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز، هرگونه واردات و صادرات و معاملات بازرگانی مجاز می باشد.
تولید انبوه پتو و چادر امدادی، البسه و ملزومات امدادی به منظور تامین نیاز جمعیت هلال احمر و فروش مازاد نیاز جمعیت به متقاضیان داخلی، شامل موسسات دولتی، تعاونی ها، نیروهای مسلح و مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرات یا فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر خارجی، مانند فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت های ملی دیگر کشورها و تمامی موسسات و مجامع بین المللی دیگر نیز انجام می گیرد.
بدین لحاظ شرکت نسبت به افزایش کیفیت و توان تولید محصولات خود در جهت بهینه کردن بازار فروش تولیدات و افزایش درآمد از محل فعالیت های جاری به منظور تأمین هزینه ها و سوددهی برنامه‌ ریزی کرده است.

* مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران

مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران نیز مرکز فعالیت های آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
اگرچه پیشینه فعالیت های آموزشی در جمعیت طولانی بوده، اما این مرکز رسماً در تابستان 1381 تاسیس شد و هم اکنون تحت نظارت دانشگاه جامع علمی – کاربردی و هماهنگ با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت آموزشی و پژوهشی در زمینه های گوناگون می پردازد.

* مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بعنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همکار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائرین حج تمتع، عمره، عتبات عالیات و سوریه قرار داده است و تمام تلاش خود را صرف می نماید تا این عزیزان با اطمینان از حضور امکانات و متخصصین مجرب عرصه پزشکی و سلامت در کنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی شان به بهره گیری معنوی هرچه بیشتر از سفر خود بپردازند.
ماموریت این مرکز فعالیت های بسیار گسترده ای در سه سرفصل عمده بهداشت، درمان و آموزش است.

*کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر
کمیته ملی حقوق بشردوستانه تقریباً تمام وظایفی را که دولت ها دررابطه با مقررات بشردوستانه به خصوص کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 برعهده دارند، انجام می دهند.
موفق ترین نمونه های این کمیته ها در سطح جهان کمیته ‌هایی بوده اند که تحت ریاست جمعیت های ملی تشکیل شده اند.
در سال 1375 رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از طریق وزارت امور خارجه رسماً تقاضا کرد که ایران نسبت به تشکیل کمیته ملی حقوق بشر دوستانه اقدام کند.
نهایتاً کمیته ملی حقوق بشردوستانه در سال 1378( 1999 میلادی) طبق مصوبه هیات وزیران و با عضویت وزارتخانه های خارجه، دفاع،بهداشت و درمان،کشور و دادگستری با ریاست رییس جمعیت هلال احمر تشکیل گردید.
گزارش از: فرهاد شرف پور
اجتمام*7029*9105

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)