معضل زباله گرداگرد نگین خوزستان


معضل زباله گرداگرد نگین خوزستان

اهواز -ایرنا- دفع غیراصولی پسماندهای شهری دهدز، موجب نارضایتی مردم و فعالان محیط زیست شده است.

به گزارش ایرنا، دفع غیراصولی زباله جزیی جدایی ناپذیر از بخش‌های مختلف شهرستان ایذه شده است، بعد از بحران زباله در نزدیکی روستای راسوند ایذه که گزارش آن در این رسانه منتشر شد، این بار نوبت به دفع غیراصولی زباله در بخش دهدز رسید تا صدای مردم و فعالین محیط زیست را در بیاورد.
عباس سلطانی رییس اداره محیط زیست ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا دراین زمینه اظهار داشت: ما در سالیان گذشته چندین بار نسبت به دفع اصولی زباله توسط شهرداری دهدز معترض شدیم و شکایت خود را تحویل مراجع قضایی دادیم.
وی افزود: در دوره شهردار سابق دهدز، این ارگان در این زمینه محکوم شده بود که البته مجازات بازدارنده‌ای در این زمینه انجام نشد و این روند همچنان ادامه دارد.
سلطانی تأکید کرد: این گونه اقدامات صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست این منطقه وارد می‌کند و سبب آسیب به جانداران و پوشش گیاهی منطقه می‌شود.

به دنبال یک مکان جدید برای دفع زباله ها
مسعود جمشیدی عادگانی شهردار دهدز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ما نیز از شیوه کنونی دفع زباله راضی نیستیم و به دنبال یک مکان جدید برای این کار هستیم.
وی افزود: مکاتبات لازم با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شده است و مقرر شده است جانمایی برای یک مکان جهت دفع اصولی زباله انجام و محلی در اختیار شهرداری دهدز قرار بگیرد.
جمشیدی با اشاره به سابقه چندین ساله دفع غیر اصولی زباله در دهدز تصریح کرد: ما به دنبال مکانیزه کردن مرکز دفع زباله هستیم و در صورت تخصیص زمین، این کار را انجام خواهیم داد.

**همکاری لازم جهت جانمایی مکان جدید دفع زباله در دهدز را انجام می‌دهیم
فرزاد حسین‌پور رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع جانمایی مرکز دفع پسماند شهرداری دهدز در چند جلسه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: در این جلسات مقرر شد که شهرداری دهدز چند نقطه مختلف را برای این کار به ما معرفی کند تا با بررسی‌های لازم و درصورت ملی بودن این زمین در اختیار این ارگان قرار بگیرد.
حسین پور تصریح کرد: البته ما فقط بحث واگذاری زمین را انجام خواهیم داد و مسئله تأیید آن به اداره محیط زیست و بهداشت مربوط است که مکان مربوطه را از نظر زیست محیطی و بهداشتی بررسی کنند و مجوز لازم را به شهرداری دهدز ارائه دهند.
هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه ما خلاء قانونی و آیین نامه ای برای مدیریت پسماند در کشور نداریم و مطاابق ماده یک قانون مدیریت پسماند مصوبه سال 1383 ، مبتنی بر اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی را به رعایت این قانون موظف کرده است.
همچنین در ماده هفت قانون مدیریت پسماند به صراحت آمده است: مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه، در شهرها و روستاها ‌و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و ‌دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد.
وی افزود: مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده خواهد بود، درصورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها،‌ دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود، اما متأسفانه ما در خوزستان با مسئولیت گریزی اغلب شهرداری‌ها مواجه هستیم و رتبه بسیار نگران کننده‌ای در کشور داریم .
کیانی مدیریت پسماند را یکی از اصول توسعه پایدار در جامعه بشری مصرف گرای امروز جهان دانست و تصریح کرد: بی توجهی و مسئولیت گریزی دستگاه های مسئول می توان خسارات جدی به محیط زیست وارد کرده و کیفیت زیستن را تحت تاثیر پیامدهای مخرب خود قرار دهد، لذا می‌طلبد سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تحت امر آن نقش فعالانه تری در نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و آیین نامه های اجرایی آن داشته باشند و از طرفی با ایجاد هماهنگی موثر بین بخشی همه دستگاه ها مسئول دولتی را برای حل این مسئله فعال نمایند.
وی افزود: دفع نادرست پسماند اقدام علیه بهداشت عمومی‌ست و می‌تواند سبب بروز بیماری‌ها و امراض مختلفی شود، مجلس شورای اسلامی در بیستم اردیبهشت سال 1383 قانون مدیریت پسماند را تصویب و در نهم خرداد همان سال به تصویب شورای نگهبان رسیده و آیین نامه اجرایی آن در پنجم مردادماه سال 1384 به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از گذشت حدود 13 سال هنوز در بسیاری از شهر و روستاهای ما این قانون اجرا نمی شود.
کیانی افزود: با وجود این قانون و آیین نامه متاسفانه دستگاه‌های اجرایی متولی و اثر گذار بر پسماندهای کشور (عادی، پزشکی،
صنعتی، کشاورزی و ویژه) از جمله وزارت‌خانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی وسازمان حفظ محیط زیست هستند تکالیف و وظایف قانونی خود را به درستی انجام نداده‌اند هر چند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئول مستقیم اجرایی قانون مدیریت پسماند و آیین نامه های آن هستند.
هژیر کیانی در مورد دفع پسماند در دهدز نیز گفت: متاسفانه عدم اجرای این قانون می‌تواند به مراتب مخاطرات جدی تری را متوجه بهداشت عمومی و مردم منطقه نماید زیرا شیوه معیشت و توپوگرافی منطقه، منابع آبی و چشمه‌ها ایجاب می‌‌کند هر چه سریعتر این دفع زباله به شکل اصولی صورت گیرد در حال حاضر فاضلاب شهر دهدز نیز به حال خود رها شده است و در پایین دست باعث آلودگی آب چشمه های مورد استفاده مردم منطقه شده است.
دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با بیان اینکه آموزش شهروندان از سوی شهرداری برای تفکیک زباله از مبدا باید در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: با توجه به اکوسیستم‌های آبی و منابع طبیعی و جنگل‌ها در منطقه دهدز اگر مسئولین و شهروندان به وظایف خود در برابر قانون مدیرت پسماند عمل کنند دهدز می تواند عنوان شهر سبز ایران را یدک بکشد زیرا هیچ گونه آلاینده صنعتی نیز ندارد هر چند خطوط لوله نفت به دلیل فرسودگی یک تهدید برای محیط زیست منطقه بوده اند.
وی با انتقاد از رفتار شهرک شرکت های اجرایی و سدسازی در محدوده شهر دهدز گفت: در بیشتر مواقع شاهد رهاسازی زباله ها در کنار جاده ها و دره ها و اراضی کشاورزی مردم از سوی شرکت های پیمانکار خدماتی سدها و نیروگاه ها هستیم که امیدواریم با نظارت محیط زیست و برگزاری کلاس های آموزشی نسبت به این مسائل هشدارها و آموزش های لازم داده شود.
این فعال محیط زیست در پایان گفت: بخش دیگری از معظل پسماند و زباله‌ها در منطقه دهدز به شیوه نادرست دفع پسماند توسط مردم مربوط می‌شود که باز هم نیازمند آموزش هستیم مثلا رها سازی زباله ها پس از مراسم مختلف در اراضی کشاورزی و طبیعت نمونه بارز این رفتار است که امیدواریم با کاهش استفاده از ظروف یک‌بار مصرف شاهد رهاسای این ظروف در طبیعت نباشیم و دهیاران و شورای روستاها در این زمینه اقدام لازم را برای اصلاح رفتارهایی که بهداشت عمومی و محیط زیست را به خطر می اندازند بکار گیرند.
بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه در شمال شرق استان خوزستان قرار گرفته است، به واسطه طبیعت بکر و زیبا، این منطقه به نگین خوزستان معروف شده است.

/6002/9434

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک