چهار زندانی جرایم غیرعمد تا چند روز دیگر آزاد می شوند


چهار زندانی جرایم غیرعمد تا چند روز دیگر آزاد می شوند

تهران- ایرنا- معاون امور استان های مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند گفت: چهار زندانی جرایم غیرعمد با موافقت کمیته ستاد دیه و پرداخت بدهی آن ها به مبلغ 80 میلیون تومان تا چند روز دیگر آزاد می شوند.

مهدی محمدی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، افزود: ستاد دیه در هر استان گروه تحقیقات دارد که به طور نامحسوس و با حفظ شأن و در نظر گرفتن آبرو وضعیت فرد، خانواده و میزان دارایی بررسی می شود. همچنین استعلام هایی از ادارات ثبت اسناد گرفته می شود از سویی دیگر نیز پرونده های این افراد از نظر سوء سابقه کیفری مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت احراز شرایط همکاری برای پرداخت بدهی انجام می شود.
معاون ستاد دیه افزود: پرونده های زندانیان جرایم غیرعمد براساس گزارش ها و تحقیقات میدانی درباره زندانی و خانواده وی توسط کمیته ای متشکل از مدیر عامل ستاد دیه، نایب رییس هیات مدیره، معاون اجرایی، معاون اداری و مالی و معاون استان ها تصمیم گیری می کنند.

*پرداخت بدهی 30 میلیون تومانی دیه برای یک صافکار در شهرستان نقده
محمدی گفت: پرونده یکی از این افراد مربوط به قتل غیرعمد در شهرستان نقده آذربایجان غربی است. این زندانی غیرعمد فردی 34 ساله است که سه فرزند دارد. او اکنون دو سال است که در زندان نقده به سر می برد و محکوم به پرداخت دیه شده است.
وی ادامه داد: حادثه سال ٩٣ رخ داد. این فرد با یک شریک، مغازه ای برای صافکاری و نقاشی ماشین اجاره کرده بود که بر اثر حادثه آتش سوزی خودروی یکی از مشتریان چهار نفر آسیب دیدند و صاحب خودرو فوت شد.
محمدی افزود: این زندانی غیرعمد به دلیل سهل انگاری پنجاه درصد در این حادثه مقصر شناخته شد و میزان بدهی 115 میلیون تومانی براساس دیه سال قبل برای وی در نظر گرفته شد.
معاون ستاد دیه اضافه کرد: از مجموع بدهی این زندانی، ستاد دیه در استان آذربایجان غربی توانسته است مبلغ 53 میلیون تومان از اولیای دم متوفی رضایت جلب کند همچنین 26 میلیون تومان وام قرض الحسنه به این فرد داده شده است و اکنون نیازمند 36 میلیون تومان برای آزادی است که با نظر موافق کمیته هفتگی ستاد دیه این مبلغ ظرف مدت چهار پنج روز آینده پرداخت و این فرد آزاد خواهد شد.

*زندانی بدهکار مالی به دلیل سهل انگاری در خرید و فروش مال غیر
محمدی درباره پرونده دیگری گفت: این پرونده بدهی مالی یک زندانی در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی است. فردی 36 ساله که یک سال است به دلیل بدهی مالی 55 میلیون و ١٩٠ هزار تومان در زندان به سر می برد.
وی ادامه داد: موضوع از این قرار است که این فرد زمینی خریداری می کند و به دلیل اینکه استعلام های لازم را نمی گیرد، بعد از خرید و فروش به شخص دیگر متوجه می شود که پیش از او، زمین به چند نفر دیگر هم فروخته شده است.
محمدی اظهار داشت: از مجموع بدهی این فرد، 32 میلیون تومان توسط خانواده تهیه شده است، سه میلیون تومان ستاد دیه استان آذربایجان غربی توانسته است از شاکی رضایت بگیرد و اکنون مبلغ 20 تومان برای آزادی این فرد لازم است که با موافقت کمیته ستاد دیه این مبلغ پرداخت می شود.

*پرداخت بدهی 30 میلیونی عمده فروش ورشکسته تخمه در کرمانشاه
پرونده دیگر مربوط به بدهکار مالی در استان کرمانشاه است. مردی 46 ساله که اکنون سه سال است در زندان تحمل حبس می کند. فعالیت این فرد ابتدا خرید و فروش تخمه بوده که بعد از مدتی به عمده فروشی پرداخته است اما به دلیل نداشتن سرمایه اولیه کافی و صدور چک همچنین نوسانات بازار ورشکست می شود و اکنون 155 میلیون تومان بدهی دارد.
محمدی ادامه داد: از مجموع بدهی این زندانی، طلبکاران ٧٨ میلیون تومان گذشت کردند، مبلغ 42 میلیون تومان توسط خانواده جمع آوری شده است، پنج میلیون تومان ستاد دیه استان کرمانشاه توانسته است از شاکی رضایت بگیرد و اکنون با پرداخت ٣٠ میلیون تومان این فرد از بند آزاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات خانواده زندانی در شرایط سختی به سر می برند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند همچنین در این پرونده، 10 شاکی وجود دارد که شاکیان تقریبا نیمی از بدهی خود را گذشت کرده و بخشیده اند.

*وام قرض الحسنه به بدهکار مهریه
معاون ستاد دیه در ادامه به پرونده یک زندانی مهریه اشاه کرد و گفت: این زندانی هشت ماه است که برای پرداخت مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان مهریه در زندان گرگان به سر می برد. وی که دو فرزند دارد، با موافقت و رضایت همسرش قرار است 50 میلیون بابت مهریه پرداخت کند و از زندان آزاد شود.
وی یادآور شد: ارقام بالا در مهریه دردسر ساز است و هرچند پرداخت بدهکاران مهریه در اولویت ستاد دیه نیست اما به منظور همکاری با این زندانیان به آنها وام های قرض الحسنه داده می شود.
اجتمام*3229*9105

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها