بازتاب ارسال نامه روحانی به سران پنج کشور عضو برجام


بازتاب ارسال نامه روحانی به سران پنج کشور عضو برجام

تهران - ایرنا - ارسال نامه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به سران پنج کشور عضو برجام شامل فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس مبنی بر«توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» بلافاصله در رسانه های بین المللی بازتاب یافت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در نخستین خبر خود، در انعکاس کاهش تعهدات برجامی ایران ازآن به عنوان«نامه خروج ایران از بخشی از توافق هسته ای 2015» یاد کرد.
این رسانه به نقل از ایرنا افزود:این تصمیم تهران یک سال بعد از اقدام«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خارج کردن کشورش از توافق هسته ای اتخاذ شده است.مفاد این تصمیم ایران معلوم نیست اما خبرگزاری ایرنا گزارش داده که روحانی در باره این تصمیم ایران در نامه ای به رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان به سفیران این کشورها توضیح خواهد داد. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به طور جداگانه نامه ای را برای اتحادیه اروپا خواهد نوشت.
این گزارش افزود: یک خبرگزاری داخلی دیگر در ایران در ساعات پایانی روز سه شنبه گفت ظریف کشورش را برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به مقصد مسکو ترک کرد تا در باره مسائل دوجانبه با او مذاکره کند. این خبرگزاری از ارائه جزییات خودداری کرد.این خبرگزاری افزود: جزییات این نامه خطاب به امضا کنندگان توافق سال 2015 علنی نخواهد شد.
آسوشیتدپرس نوشت: نامه های مذکور در حالی ارسال شده اند که برخی از مقام های جمهوری اسلامی قبلا هشدار داده بودند که ایران ممکن است غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد و احتمالا از توافقی خارج شود که ماه ها برای حفظ آن تلاش کرده است. تاکنون کاخ سفید اعلام کرده که ناو هواپیمابر و یک بمب افکن را به دلیل تهدید احتمالی ایران به خلیج فارس می فرستد.
یک مقام آمریکایی در واشنگتن روز سه شنبه گزارش داد گزارش اطلاعاتی که به این اقدام امریکا منجر شد شامل نشانه هایی از استقرار موشک های بالستیک کوتاه برد بر روی قایق ها در خلیج فارس یا نزدیک آن است. مقام یاد شده موافقت کرد تا در صورتی درباره این اوضاع حساس صحبت کند که نامش فاش نشود.
آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد:دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد می گوید ایران به اصول توافق هسته ای پایبند بوده است. اما تحریم های آمریکایی به اقتصاد ایران آسیب رسانده و این در حالیست که شرکای اروپایی در توافق هنوز نتوانسته اند اقدامی در بهبود این وضعیت ایجاد کنند. آسوشیتدپرس در گزارش خود به لغو معافیت نفتی ایران از سوی دولت آمریکا و وعده ترامپ برای پاره کردن این توافق اشاره کرده است ونوشت: درحالی که ترامپ تلاش کرده سیاست های رئیس جمهوری سلفش را برچیند او به ویژه منتقد توافق هسته ای ایران درپرداختن به برنامه موشکی و آنچه که نفوذ ایران در خاورمیانه توصیف کرده، است.
این گزارش به اظهارات «جان بولتون» مشار امنیت ملی آمریکا اشاره کرده و به نقل از وی نوشت: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما ما به طور کامل آماده واکنش به هر حمله ای خواه از سوی گروه های نماینده ایران، سپاه یا نیروهای نظامی عادی ایران هستیم. آسوشیتدپرس درباره اعزام ناو آمریکایی نوشت:مقام های نظامی آمریکایی از حضور تقریبا مداوم ناوهای خود در خلیج فارس خودداری کرده اند؛ الگویی که به دنبال جنگ خلیج فارس در سال 1991 دنبال می شد.
خبرگزاری های فرانسه و رویترز نیز در خبرهای خود اعلام کرد که ایران نامه خود را به اعضای برجام ارسال کرده است.
صبح امروز(چهارشنبه) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان توسط سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ایشان تسلیم شد.
در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.
همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.
اروپام**1590

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا