ظریف: برخی افراد در دولت ترامپ دنبال جنگ با ایران‌اند/ در آستانه توافقی با اروپا برای فروش نفت هستیم


ظریف: برخی افراد در دولت ترامپ دنبال جنگ با ایران‌اند/ در آستانه توافقی با اروپا برای فروش نفت هستیم

وزیر خارجه کشورمان برخی مقامات آمریکایی را متهم کرد که به دنبال راه انداختن جنگ علیه ایران هستند. ظریف همچنین از امکان راه اندازی سازوکاری مشابه اینستکس با حضور ترکیه و روسیه خبر داد.

ظریف: برخی افراد در دولت ترامپ دنبال جنگ با ایران‌اند/ در آستانه توافقی با اروپا برای فروش نفت هستیم

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، محمد جواد ظریف در گفتگویی با خبرگزاری روسی اسپوتنیک برخی مقامات دولت آمریکا را متهم کرد که به دنبال راه انداختن جنگ با ایران هستند.

ظریف گفت: «به نظر می‌رسد همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ آمریکا با عراق را به راه انداختند، در پی به راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند و این کار، خودکشی برای آن‌ها خواهد بود. برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آن‌ها همانند خودکشی خواهد بود. ایران هیچ گاه خواستار جنگ با هیج کشوری نبوده و نخواهد بود، اما چنانچه امریکا آغاز گر هر گونه درگیری جدید با ایران باشد، با شدت تمام از منافع ملی و کشور خود دفاع خواهیم کرد.»

ظریف با تاکید بر این که ایران در شرایط فعلی قادر به فروش نفت خود است و می‌تواند اقتصادش را حفظ کند، ادامه داد: «ایران می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده اند. ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند.»

وزیر خارجه کشورمان در مورد موضع اروپایی‌ها نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پایبندی ایران به برجام اظهار داشت: «ما بار‌ها اعلام کرده ایم که صبر مردم ایران اندازه دارد، ادامه حضور ایران دربرجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما دربرجام تامین شود واتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند.»

ظریف اضافه کرد: «چنانچه اتحادیه اروپا نتواند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک کند، آنگاه ممکن است حضور یک جانبه ایران در برجام معنا و مفهوم واقعی خود را از دست بدهد. در این صورت ایران ممکن است محدودیت‌های پذیرفته در چارچوب برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد.»

ظریف همچنین با اشاره سازوکار مالی اروپایی‌ها برای تجارت با ایران که به نام «اینستکس» شناخته می‌شود گفت: «نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی است که به نام «ساتما» شناخته می‌شود. به اتحادیه اروپا دراین باره اطلاع داده شده است. سازوکاری مشابه اینستکس ممکن است با مشارکت دیگر کشور‌های علاقه مند، از جمله روسیه و ترکیه، اجرایی شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...