طرح 2 فوریتی مجلس برای مقابله با تکرار اقدام خودسرانه دولت


طرح 2 فوریتی مجلس برای مقابله با تکرار اقدام خودسرانه دولت

نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از اقدام خودسرانه دولت برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، به دنبال تصویب طرح 2 فوریتی در خصوص ممنوعیت افزایش قیمت بنزین وگازوییل در سال 98 هستند.

خبرگزاری تسنیم: تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرح 2 فوریتی ممنوعیت افزایش قیمت بنزین و گازوییل در سال 98 هستند.

حسین حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در این باره گفت: در حالی که تا کنون 100 نماینده این طرح را امضا کرده اند، با تصویب این طرح تا پایان سال جاری با افزایش قیمت بنزنین و گازوییل مواجه نخواهیم بود.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، دولت بایستی از راههای جایگزین مثل کارت سوخت و ترغیب به استفاده از سوخت سی ان جی برای کاهش مصرف بنزین و کنترل قاچاق سوخت استفاده کند. همچنین افزایش قیمت بنزین در این شرایط یک راه حل منطقی نیست.

گفتنی است، بر اساس ماده واحده این طرح، قیمت بنزین و گازوییل تا پایان سال 98 ثابت باقی خواهد ماند.

هفته گذشته دولت درپی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بدون اطلاع مجلس بود که با رسانه ای شدن این طرح از سوی برخی مقامات وزارت نفت، منتفی شد.

طرح 2 فوریتی مجلس برای مقابله با تکرار اقدام خودسرانه دولت

محجوب از پاسخ های وزیر نیرو قانع شد

نماینده مردم تهران از پاسخ های رضا اردکانیان وزیر نیرو در مورد علت روشن نشدن وضعیت اپراتورهای برق قانع شد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو برای پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده تهران و سه نماینده دیگر در مورد علت روشن نشدن وضعیت اپراتورهای برق با وجود توافقات قبلی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

پس از اظهارات وزیر نیرو، محجوب پاسخ های اردکانیان را قانع کننده دانست و آن را به رای مجلس نگذاشت.

کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد +واکنش نمایندگان

مجلس در نشست نوبت عصر امروز کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست نوبت عصر امروز پارلمان کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند.

این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

کلیات این لایحه با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا در حلقه نهایی از مصرف‌کننده دریافت می‌شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا در حلقه نهایی از مصرف‌کننده دریافت می‌شود اما در حال حاضر در کشور ما مالیات از حلقه‌های مختلف از تولید‌کننده، عمده‌فروش، خرده فروش تا مصرف کننده دریافت می‌شود.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی در حال اجرا است که دولت باید در جهت رفع نقاط ضعف، لایحه‌ای به مجلس ارائه می‌کرد.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا در حلقه نهایی از مصرف‌کننده دریافت می‌شود اما در حال حاضر در کشور ما مالیات از حلقه‌های مختلف از تولید‌کننده، عمده‌فروش، خرده فروش تا مصرف کننده دریافت می‌شود؛ این شیوه موجب افزایش قیمت نهایی کالاها خواهد شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی اسم مالیات بر ارزش افزوده را در این لایحه به مالیات بر فروش تغییر داده است، در برخی مواد نیز آمده تا پیمانکاران نیز عوارض پرداخت کنند هر چند مالیات بر درآمد و مالیات بابت مصرف مواد و محصولات مختلف را پرداخت می‌کنند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط حساس کنونی کشور نباید به این لایحه رأی مثبت داده شود هر چند کشور باید از طریق مالیات اداره شود اما این اصل به هر قیمتی نباید اجرایی شود.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای شهری را تحت شعاع قرار می‌دهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، شاهد از بین رفتن اختیارات شوراهای شهر و روستا و حتی در برخی موارد شهرداری‌ها هستیم.
حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه، 17 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات گزارش لایحه مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: بیش از دو سال این لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گرفته اما در جلسات معدودی از نمایندگان شورای عالی استان‌ها و شهرداری‌ها دعوت شده تا نظرات آنها ترتیب اثر نیز داده نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه لایحه درآمدهای پایدار و مدیریت واحد شهری در کمیسیون مشترک مشتمل از کمیسیون‌های شوراها، اقتصادی و برنامه و بودجه هنوز به نتیجه نرسیده‌ است، این لایحه نباید در دستور کار قرارمی‌گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در بیانیه کمیسیون معاونان برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری‌های کلانشهر که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل جلسه داده بودند، چالش‌های پیش روی مدیریت شهری در ارتباط با این گزارش مورد بحث و بررسی قرار داده شد و مغایرت‌های مواد این لایحه با برخی از اصول قانون اساسی و مواد قانون برنامه ششم توسعه و قانون برنامه‌های توسعه کشور نیز نشان داده شد.

عابدی یادآور شد: در مواد این لایحه، شاهد از بین رفتن اختیارات شوراهای شهر و روستا و حتی در برخی موارد شهرداری‌ها هستیم، متأسفانه درآمدهای شهری تحت شعاع قرار می‌گیرد و ردیف‌های هزینه‌ای برای شهرداری‌ها ایجاد خواهد شد؛ از سوی دیگر موجب تبدیل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به نهادهای دولتی خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین در نحوه توزیع عوارض شاهد مغایرت‌هایی با متن برنامه ششم توسعه هستیم به نوعی که اختیارات از شوراها گرفته خواهد شد.

راهکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده دیده نشده است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده راهکاری برای جلوگیری از فرار مالیات پیش‌بینی نشده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: گفته شده که این گزارش به صورت بررسی ماده به ماده در کمیسیون اقتصادی مورد توجه قرار نگرفته و نمایندگان کمیته 3 نفره به بررسی آن پرداخته‌اند و به صحن مجلس ارائه داده‌اند که این برخلاف قانون است.

وی افزود: شهرداری‌ها پیش از این عوارض دریافت می‌کردند و بعد از آن هم در قالب قانون تجمیع عوارض درآمد کسب می‌کردند اما در این لایحه به جای تمرکززدایی شهرداری‌ها را دولتی کردند و اختیارات را از روستاها و شهرها گرفته‌اند. از سوی دیگر عوارض حاصل از مالیات را برای روستاها در اختیار بنیاد مسکن قرار داده که این روزها به دلیل بازسازی بناهای مرتبط با حوادث غیرمترقبه فرصت پرداختن به وظایف جدید را ندارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر در این گزارش آمده تا ساختار و سازمان اداره مالیاتی در استان و شهرستان‌ها بر اساس میزان وصول مالیاتی باشد که این موجب تخطی فراوان خواهد شد؛ همچنین راهکاری برای جلوگیری از فرار مالیات پیش‌بینی نشده است.

قانون فعلی مالیات برارزش افزوده تولید را نابود کرده است

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: قطعاً با قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده شرایط برای بنگاه‌های تولیدی سخت‌تر خواهد شد و باید اذعان کرد که قانون فعلی تولید را نابود کرده است.
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در موافقت با کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: اگر این لایحه ایرادات به ویژه در حوزه توزیع مالیات دارد، این ایرادات را می‌توان در جزئیات حل کرد ولی اگر کلیات این موضوع به تعویق بیفتد قانون قبلی که دارای ضعف‌های بسیاری است همچنان باید اجرا شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت بیش از 34 ایراد از قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده احصاء کرده است و قطعاً لایحه‌ای که امروز نهایی شده است بسیار بهتر از قانون فعلی است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی بنگاه‌های تولیدی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی عنوان کرد: این مطالعات نشان داده است که قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده اندازه بنگاه‌های کوچک را کمتر، تولید را کاهش و صرفاً به دنبال اخذ مالیات‌ مضاعف است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محالسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعاً با قانون فعلی شرایط برای بنگاه‌های تولیدی سخت‌تر خواهد شد و باید اذعان کرد که قانون فعلی تولید را نابود کرده است.

وی اضافه کرد: در بحث تعیین عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز می‌توان در ورود به جزئیات قانون را اصلاح کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

قوامی یادآور شد: در قانون فعلی پیمانکار پیش از وصول مطالبات، مالیات پرداخت می‌کند و بعضاً دیده شده که پس از 4 سال مطالبات خود را دریافت کرده است اما در این قانون، این ایراد بزرگ برطرف شده است.

پورابراهیمی: با لایحه مالیات بر ارزش افزوده به وصول عادلانه مالیات کمک می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کمک به وصول عادلانه مالیات و استرداد مالیاتی را از دیگر نکات مثبت لایحه مذکور دانست.
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در موافقت با لایحه مالیات بر ارزش افزوده با اشاره به صرف دو سال و نیم زمان بر روی این لایحه در کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: هیچ ماده‌ای از این لایحه بدون حضور بخش خصوصی و مسئولان مرتبط تصویب نشده است.

وی افزود: دولت به دلیل وجود ایرادات و مشکلات بسیار قانون مالیات بر ارزش افزوده خواستار اصلاح این قانون بود و این لایحه تدوین شد و هدف در این قانون این شد که مالیات از مصرف‌کننده به جای تولید‌کننده اخذ شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای که در این قانون در نظر گرفته شده همه مجموعه‌های مد نظر سازمان امور مالیاتی بوده است، گفت: فرم قبلی ایرادات بسیاری داشت که سعی کردیم تمامی آنها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع مالیات و اخذ آن دو سرفصل مهمی است که در قانون فعلی دارای ایرادات بسیاری است، گفت: شفافیت اقتصادی بر مبنای سامانه اطلاعات مالیاتی یکی از نکات بارز لایحه فعلی است.

پورابراهیمی افزود: اصلاح فرآیند دادرسی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به ویژه در دیوان عدالت اداری ایجاد کرده یکی دیگر از نکات مثبت این لایحه است.

وی کمک به وصول عادلانه مالیات و استرداد مالیاتی را از دیگر نکات مثبت لایحه مذکور دانست و عنوان کرد: تلاش شده در تدوین این لایحه حمایت از تولید داخلی همواره مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ساماندهی وضع عوارض از شهرداری‌ها را که پرونده‌های بسیاری ناشی از شکایت مردم در دیوان عدالت اداری ایجاد کرده را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این لایحه دانست و عنوان کرد: در این زمینه به دلیل نبود هیچ‌گونه چارچوبی معمولاً مشکلات بسیاری ایجاد می‌شد اما این قانون مشخص کرده که وضع عوارض توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به چه صورت باشد.

اردکانیان: مشکل اپراتور برق حداکثر تا 2 ماه آینده حل می‌شود

وزیر نیرو گفت: حداکثر تا دو ماه آینده مشکل ۱۲۲۲ اپراتور برق حل می‌شود که خود اپراتورها در جریان هستند و مشارکت دارند.
رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) پارلمان در پاسخ به سوال علیرضا محجوب نماینده تهران در مورد علت روشن نشدن وضعیت اپراتورهای برق با وجود توافقات قبلی، اظهار داشت: طبق سیاست‌های کل اصل ۴۴ بهره برداری از پستهای انتقال و فوق توزیع از اواخر دهه ۸۰ توسط برخی شرکت‌های پیمانکار انجام شد در سال ۹۰ براساس تفاهم نامه بین وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی توافقی صورت گرفت که طبق مصوبات هیئت وزیران قراردادی با گروهی از کارکنان شرکتهای پیمانکار از جمله اپراتورهای بهره‌بردار از پست‌های انتقال فوق توزیع صورت گیرد. در سال ۹۳ این گروه در راستای بهبود حقوق و مزایاشان و علیرغم وجود کمک‌های برای ارتقای رفاه شأن موضوعاتی را مطرح کردند که یکی از آنها امنیت شغلی بود.

وی افزود: وزارت نیرو از سال ۵۳ پیشنهادی برای تبدیل اپراتورها به پیمانی را داشت در سال ۹۴ برای متعادل سازی حقوق و مزایای پیشنهادی به معاونت رئیس جمهور و سازمان اداری استخدامی منعکس شد که در سال ۹۶ سازمان امور اداری استخدامی کشور پستهای لازم را اختصاص داد منتهی با شرط رعایت ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که ناظر بر محدود شدن در سقف پست‌های سازمانی است نباید پستی اضافه شود بلکه اگر پست سازمانی خالی شد می‌تواند ارتقای وضعیت صورت گیرد.

وزیر نیرو یادآور شد: از حدود یک و سال نیم پیش که در وزارت نیرو مشغول به کار شدم پیگیری‌های در سازمان امور اداری و استخدامی انجام دادم. هر چند در وزارت نیرو مشکلی برای تأمین مالی این همسان سازی نیست اما در سطح دولت دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم این افراد که حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند را چاره جویی کنیم.

اردکانیان با بیان این که این موضوع در دستور کار دولت است گفت: البته ما هم از سازمان ادرای استخدامی خواستیم که چون شناسه این افراد در سازمان وجود دارد اجازه تبدیل وضعیت بدهند در اداره برق هم تلاش شده تا حداکثر پستها داده شود.

«حداکثر تا دو ماه آینده مشکل ۱۲۲۲ اپراتور برق حل می‌شود که خود اپراتورها در جریان هستند و مشارکت دارند کار شروع شده است امیدواریم بتوانیم برای بقیه هم چاره جویی کنیم.»

وی گفت: برای حل این شکور به دنبال گرفتن مجوز از سازمان امور استخدامی هستیم همچنین طرحی در مجلس برای همسان سازی حقوق اپراتورهای کارمعین با کارکنان پیمانی در حال بررسی است ما دنبال این هستیم که این افراد متناسب با پستهایشان در صورت بازنشستگی سایر کارکنان به کار گرفته شود

اردکانیان در باره امنیت شغلی اپراتورهای برق گفت: در این باره جای نگرانی وجود ندارد حتی یک مورد حذف پست نداشتیم قرارداد این افراد مستمر تمدید می‌شود ترتیبات در حکم کارگزینی آنها برای امنیت شغلی داده شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه بر این که وزارت نیرو به دنبال حل این مشکل است گفت: ان‌شاءالله با همکاری نمایندگان و دولت تکلیف این افراد مشخص خواهد شد.

محجوب: کارگر نباید بابت حق خواهی مواخذه شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: کارگر نباید بابت حق خواهی مواخذه شود.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی غیرعلنی امروز پارلمان، در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در خصوص علت روشن نشدن وضعیت اپراتورهای برق با وجود توافقات قبلی، اظهار داشت: طبق قانون شبکه توزیع برق از خصوصی‌سازی مستثنا شده و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس نحوه ارتباط کارکنان و دستگاه برای مشاغلی که جنبه حاکمیتی دارند بیان شده‌اند. اپراتورهای برق قرار بوده رسمی شوند اما وضعیت استخدامی آنها قراردادی است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ حرمت افراد و رعایت حقوق و آزادی‌های کارگران خاطرنشان کرد: ما از مجلس به خاطر آنچه مقابل مجلس و در تجمع کارگران اتفاق افتاد و موجب بازداشت آنها شد گله‌مندیم. در وزارت نیرو هم متأسفانه برخی برخوردهایی با حرکت حق طلبانه کارگران صورت گرفت. با ۶۰ نفر برخورد شد و حیثیت این افراد مورد بی حرمتی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارگران معترض باید همه جا مورد احترام قرار گیرند ادامه داد: این اتفاق مختص وزارت نیرو نیست. در خیلی جاها مثل مجلس این بی حرمتی ادامه دارد در حالی که اعتراض حق کسی است که کار می‌کند و ما حقوق مصرح قانونی کارگران را مطالبه می‌کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه رئیس یکی از اتحادیه‌های کارگران در حوزه برق چند هفته‌ای است که مورد برخورد غیر اخلاقی قرار گرفته، تاکید کرد: اگر کسی شکایتی از رفتار یک کارگر دارد حراست دستگاه حق برخورد را ندارد. ما حقوق نیروی کار را از همه کارفرمایان خصوصی و دولتی مطالبه می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم به کارگر احترام بگذارند تا کارگر هم به آنها احترام بگذارد. همچنین به نحوه برخورد مدیران با نماینده قانونی کارگران هم دقت شود و توهین و اهانتی صورت نگیرد.

محجوب با بیان اینکه سوال خود از وزیر نیرو را به پای مجلس نمی‌گذارد بر ضرورت رعایت حقوق کارگر و نیروی کار از سوی کارفرمایان دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: کارگر نباید بابت حق خواهی مواخذه شود. اگر عده‌ای جلوی مجلس اعتراض کردند نباید مواخذه شوند. خواسته ما در این مورد به خصوص هم رعایت حقوق کارگران این صنعت است.

تیر خلاص مجلس به بخش آب/ افزایش 700 تومانی روی قبوض آب تورم‌زا نیست

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تأکید بر اینکه ممنوعیت مجلس برای عدم افزایش 7 درصدی تعرفه آب در حقیقت تیر خلاص به بخش آب کشور است، گفت: افزایش 7 درصدی تعرفه آب برای مشترکان در الگوی مصرف ، تنها 700 تا 1000 تومان است.

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد مخالفت مجلس با مصوبه دولت برای افزایش 7 درصدی تعرفه آب مشترکان کم مصرف و 16 درصدی پرمصرف‌ها گفت: از روز گذشته جلسات منظم و فشرده‌ای میان مسئولان ارشد وزارت نیرو با مجلسی‌ها و به ویژه اعضای کمیسیون انرژی در حال برگزاری است تا در نهایت به یک تفاهمی در این باره برسیم.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ در حقیقت هدف دولت با این مصوبه برخورد با مشترکان پر مصرف بود که ظاهراً به گونه‌ای دیگر این مصوبه تفسیر شده است، اما به هر حال باید اذعان کرد که این مخالفت مجلس تیر خلاصی بر پیکره بخش آب خواهد بود.

پیش‌تر محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه قبوض آب براساس تعرفه‌های جدید اول خردادماه صادر می‌شود، گفته بود، متوسط قبوض آب در برخی نقاط به ۷ هزار تومان می‌رسد، اما هزینه تمام شده صدور قبوض ۱۵ هزار تومان است و اگر ممکن می‌شد، قبض آب صادر نمی‌کردیم.

وی افزود:۶۰ درصد مشترکان آب تهرانی، کاملاً کم‌مصرف و زیر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، اما کمتر از ۵ درصد مشترکان تهرانی ماهانه بالای ۳۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند که سهم به سزایی در مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهند، چرا که این مشترکان عموما از آب شرب برای پر کردن استخر و ویلاهای خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،روز گذشته برخی نمایندگان مجلس و در نهایت لاریجانی رئیس مجلس مصوبه دولت مبنی بر رشد ۷ درصدی تعرفه آب و برق برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، غیر قانونی دانسته و در حقیقت افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب و برق پرمصرف ها را نیز خلاف قانون دانسته بود.

با توجه به وضعیت منابع آبی کشور به خصوص شهرهای دارای تنش آبی که شامل شهرهای بزرگی مثل شیراز و اصفهان می‌شوند، برخورد و افزایش تعرفه آب مشترکان پر مصرف که علیرغم تعداد اندک آنها مصرف آب زیادی را به خود اختصاص داده‌اند، ضروری است.

تذکر نماینده مجلس به بطحایی درخصوص لزوم رسیدگی به اوضاع معیشتی معلمان

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در این اوضاع اقتصادی دغدغه معیشت روی کیفیت کار معلمان تاثیر می‌گذارد و لازم است که به ا وضاع معیشتی معلمان رسیدگی کنید.
حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری به سیدمحمد بطحایی و وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که به اوضاع معیشتی و درمانی معلمان رسیدگی کنید متن کامل این تذکر به شرح زیر است:

خلاصه تذکر: که به اوضاع معیشتی و درمانی معلمان رسیدگی کنید وضعیت موجود در شان فرهنگیان نیست سطح خدمات بیمه‌ای را افزایش بدهید و حقوق و مزایای آنها را حداقل به موقع پرداخت نمایید.

بادامچی: میانگین تراکم کلاس‌های مقطع ابتدایی 33 نفر است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: میانگین تراکم کلاس‌های مقطع ابتدایی تهران 33 نفر است ضمن اینکه این مدارس به شدت نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستند.
محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: بر همه مسئولین کشور فرض است که رسیدگی به مشکلات کارگران و معلمین در اولویت تصمیماتشان قرار گیرد.

وی افزود: با احترام به همه آموزگاران کشور به مسئولین تذکر می‌دهم که به داد آموزش و پرورش تهران،‌ ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برسند. چرا که در این بخش با مشکلات زیادی در خصوص نیروی انسانی و سرمایه عظیم کشور روبرو هستیم. این درحالی است که تهران رتبه اول بزهکاری، جرم و جنایت را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: گسترده وسیع حاشیه‌نشینی به عنوان مهمترین عامل آسیب اجتماعی در تهران بی‌داد می‌کند ضمن اینکه 8 هزار مدرسه تخریبی در مدارس تهران وجود دارد که ایمن نیستند ضمن اینکه 6800 بنا قرار بود از سال 84 تحت بازسازی قرار گیرد و 8 هزار کلاس درس دیگر نیز باید مقاوم‌سازی شود.

بادامچی گفت: میانگین تراکم کلاس‌های مقطع ابتدایی 33 نفر است ضمن اینک مدارس تهران به شدت نیازمند نیروی انسانی کارآمد است و کمبود بودجه برای تامین سرویس مدارس و سایر ملزومات آموزشی و پژوهشی و مطالبات معلمین از عمده‌ترین دغدغه‌ مدیران مدارس تهران است لذا از وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم سریعا به این معضلات رسیدگی کنند.

شرح تذکر: در این شرایط سخت اقتصادی دغدغه تامین حداقل معیشت برای خانواده،‌ قطعا در کیفیت آموزشی معلمان تاثیر می‌گذارد این وضعیت نه در شأن معلمان و نه به مصلحت کشور است تدبیری بیاندیشید که سطح خدمات بیمه‌ای و مزایای این قشر خدمتگذار بهبود باید.

برای دورزدن تحریم به کمک بخش خصوصی نیازمندیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بدون بخش خصوصی توانمند عملا امکان دور زدن تحریم ها وجود ندارد و اگر بخش خصوصی به میدان نیاید، در دوره تحریم ها نمی‌توانیم ارز کافی وارد کشور کنیم.

غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در دوره تحریم، شرایط عادی نداریم و باید از راه های مختلف و مرسوم در دنیا، در جهت خنثی سازی تحریم ها گام برداریم گفت: به طور قطع مقابله با تحریم ها اقدامی ارزشمند و انقلابی است بنابراین باید میان تلاش در جهت مقابله با تحریم ها و همچنین انجام فعالیت های قانونمند، توازن ایجاد کنیم.

شرفی اضافه کرد: باید برای ورود بخش خصوصی در عرصه مقابله با تحریم ها، شرایط مناسب را فراهم کرده و از این بخش حمایت کنیم و نباید شرایط به نحوی باشد که بخش خصوصی احساس کند که پس از پایان تحریم ها، دیگر دولت و حاکمیت به آنها توجهی نداشته و آنها را رها می کند و قربانی تصمیم های سیاسی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دادگاه متهمان پتروشیمی اظهار داشت: دادگاه متهمان پتروشیمی از چند زاویه قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است. بخش نخست این است که نظارت باید با قدرت در همه بخش ها اعم از فعالیت های خصوصی و دولتی انجام شود و هیچ کس فراتر از نظارت دستگاه های ناظر نیست.

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه در دادگاه پتروشیمی شایعات بر واقعیت ها برتری دارد و فاصله بسیار زیادی با هم دارند. یعنی بیش از آنکه جامعه به دنبال واقعیت باشد، به دلیل شرایط موجود به شایعات توجه می کند و به همین دلیل جناح های مختلف بهره برداری های خود را از این موضوع می کنند و در این بین بخش خصوصی ذبح می شود.

شرفی اظهار داشت: ابتدا عنوان شد که بزرگ ترین اختلاس تاریخ کشف شده است و رقم این اختلاس را هم بیش از 6 میلیارد یورو عنوان کردند. سپس اعلام شد که رقم اختلاس بسیار کمتر از این اعداد و ارقام است. در نهایت نیز گفتند که اختلاسی صورت نگرفته و اتهام متهمان اختلاف حساب است.

وی ادامه داد: همین شیوه اطلاع رسانی، از یک سو اعتماد مردم را نسبت به نظارت ها و تلاش برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کاهش داده و از سوی دیگر موجب می شود که بدخواهان با موج سواری، کل فعالیت بخش خصوصی در حوزه مقابله با تحریم ها را زیر سوال ببرند و عملا این طور تداعی می کند که دولت بعد از استفاده از بخش خصوصی در زمان هایی، او را نیز قربانی بازی های سیاسی و حزبی و تسویه حساب های خود می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به طور قطع در دوره تحریم ها، عده ای سودجویی کرده و اموال بیت المال را غارت کردند. این در حالی است که بسیاری هم بودند که از اموال خود برای مقابله با تحریم ها گذشتند که باید میان این دو گروه تفاوت قائل شد و به نحوی رفتار نکنیم که مردم همه را با یک چشم نگاه کنند.

شرفی تاکید کرد: ما برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا نیاز به فعالیت موثر بخش خصوصی داریم و با این رفتارها، بخش خصوصی را ناامید و مایوس خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که مردم برای مقابله با تحریم ها وارد میدان شوند.بدون بخش خصوصی توانمند عملا امکان دور زدن تحریم ها نیست.

وی گفت: نمی توان دست و پای بخش خصوصی را بست و سپس از آنها انتظار داشت که برای مقابله با تحریم های دشمن به کمک دولت بیایند. لذا باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کرده و با فراهم سازی شرایط مناسب، زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: به طور قطع اگر بخش خصوصی به کمک دولت نیاید، نمی توان امیدوار به خنثی سازی تحریم ها بود و این در حالی است که شایعه سازی و انتشار اخبار ضد و نقیض، موجب می شود که صاحبان سرمایه، ریسک پذیری کمتری در این فضا داشته باشند و در مشکلات به یاری کشور برنخیزند.

شرفی با تاکید بر اینکه اگر بخش خصوصی به میدان نیاید، در دوره تحریم ها نمی توانیم ارز کافی وارد کشور کنیم، گفت: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی در عرصه تحریم ها به میدان آمده و از سوی دیگر دست افراد سودجو را قطع کنیم و به آنها اجازه ندهیم که از مشکلات کشور برای منافع شخصی خود استفاده کنند.

نادری: باید جایگاه و شأن مجلس حفظ شود

نماینده مردم پاوه در مجلس گفت: آقای یوسف نژاد انشایی را در مجلس خواند که موضوع خارج از مجلس داشت و وقت مجلس را گرفت.این در حالی است که باید جایگاه و شأن مجلس حفظ شود.

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی معلمان باید مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شود.

وی خطاب به هیات رئیسه مجلس افزود: آقای مطهری هیأت رئیسه قسم خورده بر اساس قانون و آئین‌نامه انجام وظیفه کند. ماده ۲۲ بند ۱۱ حفظ شأن مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان را مورد توجه قرار می‌دهد.

نماینده مردم پاوه در مجلس تصریح کرد: آقای یوسف نژاد انشایی را در مجلس خواند که موضوع خارج از مجلس داشت و وقت مجلس را گرفت. آن هم به دلیل مشکل یک نماینده با یک استاندار بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید جایگاه و شأن مجلس بویژه حفظ شود.

باید چندین جلسه غیر علنی برای وضعیت اقتصاد کشور برگزار کنیم

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس باید روند برگزاری جلسات را تغییر دهد گفت: لازم است چندین جلسه غیر علنی برای بررسی وضعیت کشور برگزار شود.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: با توجه به شرایط کشور هیأت رئیسه باید روند برگزاری جلسات صبح و عصر را تغییر دهد. باید به کمیسیون‌ها برنامه داده شود تا مسائل کشور آنالیز شود.

وی افزود: در خصوص صنعت خودرو وزارتخانه‌ها باید بیایند و توضیح دهند. این قیمت‌ها که هر روز در حال تغییر است شایسته کشور ما نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: پیش از ورود به سال جدید گفتم وزرا باید به اینجا بیایند تا برای مسائل وقت بگذارند.

وی اظهار داشت: باید جلسه‌های غیرعلنی مجلس در خصوص وضعیت اقتصادی کشور سلسله‌وار برگزار شود.

ابراهیمی: باید دست به اصلاح اساسی در نحوه مدیریت اقتصادی کشور بزنیم

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: باید دست به اصلاح اساسی در نحوه مدیریت اقتصادی کشور بزنیم و اگر این کار را نکنیم شاید مردم فرصت بعدی را به ما ندهند.
علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به دولت و مجلس گفت: فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم و به ویژه اقشار کم درآمد به حد غیرقابل تحملی رسیده و عواقب این امر وضعیت جبران‌ناپذیری را برای کشور خواهد داشت.

وی افزود:‌ باید دست به اصلاح اساسی در نحوه مدیریت اقتصادی کشور بزنیم و اگر این کار را نکنیم شاید مردم فرصت بعدی را به ما ندهند ضمن اینکه در مملکتی زندگی می‌کنیم که خداوند نعمت فراوان انرژی را در اختیارمان قرار داده و به جای آنکه از این منبع به درستی استفاده کنیم و درآمد حاصل از آن برای آبادانی و رفاه کشور به کار ببریم با قیمت‌های واقعی و سومصرف به هدر می‌دهیم.

وی گفت: در کشور ما روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام توسط پالایشگاه‌های داخلی به محصولات نفتی، بنزین، گازوئیل و نفت سیاه تبدیل شده و در داخل مصرف میی‌شود.

نماینده تهران گفت: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت بیش از کشورهایی که جمعیت‌شان ۱۰۰ میلیونی هستند مصرف بنزین دارند.

وی افزود: این سرمایه ملی کشورمان است که آن را به هدر می‌دهیم و در عوض بخش عمده‌ای از مردم با سختی و ناراحتی زندگی می‌کنند ضمن اینکه با چه منطقی نفت سفید را لیتر ۱۵۰ تومان و گازوئیل لیتری ۳۰۰ و بنزین هزار تومان به مردم می‌دهیم و هیچ حمایتی هم از مردم نمی‌کنیم در حالیکه ما با درآمدهای حاصل از فروش انرژی می‌توانیم مردم کشورمان را به با حمایت اعتباری از آنها توان خریدشان را افزایش دهیم.

ابراهیمی گفت:‌ اقلام و اجناس در بازار افزایش بسیار زیادی داشتند و مهار قیمت کالاهای اساسی نمی‌تواند قیمت تورم را در کشورمان مهار کند.

وی در پایان از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای آزادی باران از دست آدم‌ربایان و بازگرداندن سالم او به آغوش خانواده صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

دهمرده:‌ مردم نسبت به گرانی به شدت معترض هستند

نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه مردم نسبت به گرانی به شدت معترض هستند گفت: قبل از آنکه خیلی دیر شود مردم انتظار دارند دولت و مجلس هر چه سریع‌تر در این مورد چاره اندیشی کنند. ضمن اینکه حقیقتاً بعضی از مسئولان به قسمتی از مشکل تبدیل شده‌اند.
حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: وزرای آموزش و پرورش علوم هر چه سریع‌تر در مورد کنکور سیل‌زدگان اقدام کنند زیرا مردم بلاتکلیف و معترض هستند.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی در رابطه با سیل سیستان به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی مردم گفت: در رابطه با گرانی تذکر و هشدار می‌دهم که مردم نسبت به گرانی به شدت معترض هستند.

دهمرده تصریح کرد: قبل از آنکه خیلی دیر شود انتظار دارند که دولت و مجلس هر چه سریع‌تر در این مورد چاره اندیشی کنند ضمن اینکه بعضی از مسئولان به قسمتی از مشکل تبدیل شده‌اند.

تذکر کواکبیان در مورد اساسنامه صدا و سیما

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بعضی از همکاران گفته‌اند که افکار عمومی صدای ربنای شجریان را دوست دارند، اما آن را عمداً پخش نمی‌کنند. قرار بود اساسنامه صدا و سیما در صحن مطرح شود، من نفهمیدم که چه اتفاقی افتاد و اساساً مطرح نشد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: قرار بود که اولویت اساسنامه صدا و سیما در صحن علنی مطرح شود. من نفهمیدم که چه اتفاقی افتاد و اساساً مطرح نشد. در این زمینه بعضی از همکاران گفته‌اند که افکار عمومی صدای ربنای شجریان را دوست دارند، اما آن را عمداً پخش نمی‌کنند یا عادل فردوسی‌پور را دوست دارند اما شورای نظارت مخالفت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دومین بحث من مورد خصوصی سازی است. اخیراً گزارش‌های خیلی عجیب و غریبی رسیده است. قبلاً بحث هفت تپه بود اما اکنون در مورد پارس آباد مغان می‌گویند که خیلی اتفاق بدی در حال رخ دادن است.

کواکبیان با تاکید بر موضوع کاغذ مطبوعات گفت: مقام معظم رهبری هم در این مورد تذکر داده‌اند. در کشور در مورد نشر و کاغذ مطبوعات مشکل وجود دارد. ان‌شاءالله تذکر دهید که اقدام عملیاتی صورت گیرد.

علی مطهری در پاسخ به این تذکر خطاب به کواکبیان گفت: ان شاءالله یکشنبه اولویت قانون صدا و سیما در جلسه علنی مطرح خواهد شد.

پژمان‌فر: ساعات کاری مدارس در ماه رمضان کاهش پیدا کند

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساعات کاری مدارس برای دخترانی که اخیراً به سن تکلیف رسیدند و قصد گرفتن روزه دارند طاقت فرسا است گفت: ساعات مدارس باید کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه امروز مجلس در تذکری بیان کرد: در قانون بودجه ۹۸ مصوب کرده‌ایم که دولت ۱۴ میلیارد یورو را در دو قالب اختیاری یا نقدی یا به صورت سهمیه بندی کالای ضروری مردم اختصاص دهد. اینگونه صحیح نیست که مردم در صف‌های طولانی بایستند و به آنها توهین شود. چرا این کار را انجام می‌دهید؟ پیگیری موضوع شرکت پدیده روند کندی را طی می‌کند. باید به مطالبات مردم توجه شود. نارضایتی آنها و اعتراض از سوی مردم افزایش پیدا کرده است. ما باید مردم را قانع کنیم. مردم که در این خصوص مقصر نیستند. کاری در این خصوص انجام نشده است. رئیس جمهور به معاون اقتصادی خود دستور داده بود که ۱,۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کند تا این موضوع تعیین تکلیف شود. چرا گزارشی در این مورد داده نمی‌شود؟

وی افزود: وضعیت ۹۵ درصد سپرده گذاری‌ها مشخص شده اما چهار تعاونی توس، بدر، فرهنگیان و زهرا که زیرمجموعه کاسپین بودند بلاتکلیف ماندند که نیاز دارد رؤسای سه قوه تعیین تکلیف کنند. بخشی از حمل و نقل ترانزیت بین‌المللی از طریق استان خراسان انجام می‌شود. امروز مشکلاتی برای حمل و نقل به ترکمنستان و آسیای میانه وجود دارد. وزارت راه این روند را پیگیری و این مشکل را حل کند. عده‌ای از کارگران تراورز هفت سال است که بلاتکلیف هستند و باید تکلیف آنها مشخص شود. کارگران ساختمانی بیمه ندارند و بی پناهند. یک کارگر در یک ماه ممکن است سه روز کار داشته باشد و حقوق ۵۰ هزار تومان دریافت کند.

وی در پایان بیان کرد: ساعات کلاس‌های درس برای دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیدند و می‌خواهند روزه بگیرند طاقت فرسا است. آموزش و پرورش باید این ساعات را کاهش دهد.

علی مطهری رئیس وقت جلسه در پاسخ به وی گفت: با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردم. ایشان قول دادند که یک ساعت و نیم ساعات کار دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کاهش پیدا کند. این کار باید انجام شود و اگر انجام نشود آن را پیگیری می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا