شاید شما از “کرم های ضد آفتاب طبیعی و دست ساز” خبر داشته باشید که از روغن های گیاهی برای حفاظت از نور خورشید استفاده می کنند. عمدتا، من آن را به عنوان “کرم ضد آفتاب غیر شیمیائی” می خوانم، مخصوصا روغن نارگیل. اکثر این دستور العمل های طبیعی و دست ساز شامل روغن نارگیل مخلوط شده با پایه اکسید روی هستند. در حالی که افرادی که در این خصوص عبارت “امن تر” بیان کرده اند، به خوبی می توان نتیجه گرفت که این عبارت به معنای واقعی کلمه، اشتباه و “ناامن” هست. بیایید در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دکتر سلام، این خیال (توهم) را از بین ببریم و بدانیم که از چی نشات گرفته می شود، و چرا خرید کرم ضد آفتاب به خوبی فرموله شده، یک انتخاب امن برای پوست است.

باورهای غلط درباره کرم های ضد آفتاب طبیعی و دست ساز

یک باور (خیال): روغن نارگیل محفاظت کافی در برابر خورشید را فراهم می کند

تا این لحظه، روغن نارگیل از معروف ترین های روغن طبیعی و دست ساز در خصوص کرم طبیعی ضد آفتاب است. این عقیده در سال 2009 از یک مطالعه نشات گرفته است که روغن نارگیل می تواند به عنوان حفاظت از خورشید با SPF 7 عمل کند. در حالی که، این مطالعه در یک ظرف پتری، نه روی پوست انسان انجام شده است. لذا این نتیجه کاملا غلط و نادرست است.

علاوه بر این، طبق نظر متخصصین پوست، SPF 7 از محافظت کافی از خورشید که SPF 30 را در بر دارد، فراهم نمی کند و همچنین از میزان تعریف شده یعنی حداقل) SPF 15 از اداره غذا و دارو (FDA) را در بر دارد. Clinic Mayo همچنین اشاره می کند که روغن نارگیل تنها 20 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را در مقایسه با 97 درصد از کرم های ضد آفتاب جذب می کند.

همچنین کرم های ضد آفتاب یکی از چندین محصول مراقبت شخصی است که در واقع توسط FDA تایید شده است. شایان ذکر است که لوازم آرایشی بهداشتی آفتابی بعنوان یک داروی ترکیبی در نظر گرفته می شوند.

در سال 2011، FDA دستورالعمل های جدید ضد آفتاب را که محققان نیاز دارند تا در کرم ضد آفتاب اعمال کنند، تعیین می کند و پیش بینی می کند که چه مدت طول می کشد تا آفتاب سوختگی رخ دهد. این دستورالعمل ها اطمینان حاصل می کنند که این محصولات در مقابل UVA و اشعه UVB و آفتاب سوختگی محافظت می کنند.

بیشتر بخوانید : درمان سریع آفتاب سوختگی با 15 کلید طلایی

اگر شما از این روغن طبیعی در کرم ضد آفتاب خود استفاده می کنید، بسیار دشوار است که اثبات کنید که چگونه یک دستور العمل خانگی می تواند به عنوان محافظ عمل کند. بعید است که شرایط مورد نیاز با دستورالعمل های امروز مطابقت داشته باشد. بایستی در نظر داشت که آفتاب زدگی و آفتاب سوختگی یکی از بالاترین عوامل خطر برای سرطان پوست است.

درباره مواد دیگر در کرم ضد آفتاب و دست ساز چطور؟

یک کرم ضدآفتاب بایستی حفاظت UV-absorbing یا UV-blocking را به طور موثری فراهم کند. من نمی توانستم یک تحقیق علمی برای اثبات روغن نارگیل یا هر گونه روغن طبیعی دیگر برای این ماده (و دست ساز) پیدا کنم که هر گونه حفاظت کافی UV-absorbing یا UV blocking را فراهم کند. اما تا آنجا که اکسید روی (ماده اصلی برای حفاظت از خورشید در این دستور العمل های و دست ساز، و مخلوط کردن با سایر لوازم آرایشی به اندازه مقدار توصیه شده لازم نیست.

عوامل متعددی برای بررسی وجود دارد:

مواد غیر فعال و چگونگی واکنش آنهل با مواد فعال چگونگی مخلوط شدن آن برای پوشش حتی، پوشش محافظتی روی پوست سطوح pH و اینکه چطور فرمول موجود در کرم، کارایی خود را در بطری حفظ می کند

اینها عواملی نیستند که شما بتوانید در خانه اندازه بگیرید. با آزمایشگاه و دست ساز ، سوال بعدی ما را توضیح می دهد: آیا شما تا به حال تعجب کرده اید که چرا کرم های ضد آفتاب به طور کلی بسیار گران قیمت هستند؟ یا چرا یک برند مراقبت از پوست به هیچ وجه کرم ضد آفتاب در محصولات خود ندارد؟

این به این دلیل است که محصولات مراقیت از نور خورشید یکی از سخت ترین محصولات برای فرموله کردن و درست کردن هستند. این آزمایشات به نوعی مهم و گران تلقی می شوند تا ایمن و موثر باشند. بسیاری از مواد شیمیایی، سالها آزمایش شده تا نسبت مناسبی از مواد تشکیل دهنده فعال و غیر فعال بوجود آید که به ایجاد یک کرم ضد آفتاب ختم شوند.

باورهای غلط درباره کرم های ضد آفتاب طبیعی و دست ساز

مزایای کرم ضد آفتاب مواد معدنی در مقابل شیمیایی

کرم ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه های UV به صورت اسفنجی عمل می کند و سپس آنها را تبدیل به یک شکل کم ضرر تبدیل می کند. کرم ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی با نشستن بر بالای پوست و مسدود کردن یا انحراف اشعه های UV به عنوان یک سپر ایمنی عمل می کند.

چیزی مهم برای حفاظت از خورشید برای شما و خانواده تان چیزی نیست که بخواهید ساده ازش بگذرید. سوختگی های ثانویه یا درجه سوم و سرطان پوست هیچ چیز شوخی نیستند.

باورهای غلط درباره کرم های ضد آفتاب طبیعی و دست ساز

واقعیت های بیشتر درباره روغن گیاهی و کرم های ضد آفتاب

1- ترکیبات روغن های گیاهی می تواند متفاوت باشد

روغن های طبیعی وابسته به مکان، شرایط آب و هوایی، شرایط خاک و زمان برداشت، کیفیت نامطلوب دارند. به ویژه هنگامی که آنها را از لحاظ اسیدهای چرب، ویتامین ها، و یا مواد معدنی اندازه گیری شوند.

2- روغن های گیاهی برای مسدود کردن اشعه های UV مناسب نیستند

در یک مطالعه 2015، محققان اندازه گیری کردند که چگونه اشعه های UV توسط مواد زیر جذب می شوند:

روغن نارگیل آلوئه ورا روغن کانولا روغن citronella روغن زیتون روغن سویا

آنها دریافتند که همه این روغن ها می توانند UV را به صفر برسانند. این مطالعه همچنین به آب میوه های سبزیجات اشاره کرده است که به عنوان یک ماده محافظ UV محافظت می کند، نه به عنوان یک ضد آفتاب.

3- روغن های طبیعی اشعه های UV را در طول موج های مناسب جذب نمی کنند

این اطلاعات، کمیاب ترین اطلاعات در مورد روغن های طبیعی و کرم های ضد آفتاب هستند. در مطالعه سال 2015، تنها ویتامین E خالص، جذب طول موج UV اشعه ماوراء بنفش را حدود 310 نانومتر را نشان داد. با این حال، اشعه UVB خورشید بین 290 تا 320 نانومتر منتشر می شود و اشعه های UVA بین 320 تا 400 نانومتر منتشر می شوند.

بیشتر بخوانید: از بین رفتن پوست با اشعه ماوراء بنفش

این اساسا به این معنی است که ویتامین E اشعه های UVA (اشعه هایی که به ما برخورد می کنند) و تنها 10 نانومتر از اشعهUVB (اشعه هایی که ما را می سوزاند) جذب نمی کند. در مورد حفاظت واقعی از خورشید، آن بسیار ناچیز است. تمام روغن های دیگر، از جمله روغن نارگیل، در طول موج های طولانی به شدت ناتوان هستند.

رفتن به فروشگاه برای خرید

روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست، تسکین دهنده پوست و ارائه آنتی اکسیدان ها شگفت انگیز هستند. اما آیا کرم های ضد آفتاب مناسب، موثر یا ایمن هستند؟ از نظر تخصص من به عنوان یک کارشناس زیبایی، کاملا نه!!!. اگر می خواهید از مواد طبیعی برای محافظت از خورشید استفاده کنید، من توصیه می کنم یک کرم ضد آفتاب غیر نانو زین یا کربن تیتانیوم مبتنی بر اکسید فرموله شده توسط یک کارشناس لوازم آرایشی و بهداشتی که از طریق آزمایش مناسب (که مربوط به همه مارک های تجاری که در فروشگاه های معتبر خریداری شده است، نه بازار کشاورزان و سایت های و دست ساز) خریداری کنید.