سوخت گیری هواپیما‌های هما در ترکیه


سوخت گیری هواپیما‌های هما در ترکیه

مدیرعامل سابق ایران ایر: سوختگیری هواپیما‌های هما در ترکیه از 20 اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما، فرزانه شرفبافی در مراسم تودیع خود در زمینه عملکردش در مدت تصدی این مسولیت در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از ۴ ماه تلاش، قرار است ترکیه جمعه این هفته اجازه دهد ما سوخت‌گیری را در این کشور آغاز کنیم.
وی گفت: خیلی از کشور‌ها برای عبور هواپیما‌های ما از آسمانشان محدودیت ایجاد کردند و به ما دفتر نمی‌دادند و نصب لوگوی هما در همین فرودگاه جدید استانبول ۴ هفته به طول انجامید، اما با همه این مشکلات ما همه مسیر‌های پروازی را حفظ کردیم و برخی مسیر‌های جدید را که شرکت‌های دیگر نمی‌توانستند بروند ما برقرار کردیم.
شرفبافی گفت: سهم بازار هما در پرواز‌های بین‌المللی از ۱۱ درصد به ۷۰ درصد رسیده است. ما در شعب ۲ میلیون دلار در ۷ ماه صرفه جویی کردیم و هزینه‌های دلاری و یورویی را کاهش دادیم.
وی گفت: در هما برای مبارزه با فساد ایستادم، چون خرید‌هایی که انجام می‌شد در قالب ترک تشریفات بود. ما آیین‌نامه مالی هما را با قانون برگزاری مناقصات منطبق کردیم و سامانه ستاد راه‌اندازی کردیم و این سبب شد خیلی از مشکلات در این حوزه به حداقل برسد گر چه حفظ آن مشکل است.
شرفبافی گفت: انتصاب من در تیر ۹۶ با پرواز‌های حج تمتع آن سال مصادف شد و، چون در سال ۹۵ حج تمتع و عمره نداشتیم؛ بنابراین امکانات ما در عربستان آ‌ماده نبود و دفتر شعبه هما بسته شده بود.
وی افزود: در ان سال ما مسئولیت جابه جایی ۴۸ هزار حاجی را داشتیم، و، چون شرکت‌های عربستانی اعلام کردند در این زمینه همکاری نمی‌کنند ما مسئولیت جابه جایی ۲۶ هزار حاجی دیگر را هم برعهده گرفتیم.
مدیرعامل سابق ایران ایر افزود: ان سال ۶ میلیون دلار به عربستان بدهکار بودیم که انرا تسویه کردیم، وبا تلاش زیاد حج ۹۶ با موفقیت انجام شد.
شرفبافی افزود: در سال ۹۷ هم ۴۴ هزار و ۵۰۰ حاجی جابجا کردیم که تاخیر آن پرواز‌ها کمتر از ۳۰ دقیقه بود و جزو اولین ایرلاین‌های منظم در عربستان بودیم.
وی گفت: مطالبات هما از دولت حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان احصا شد که امیدواریم در بودجه ۹۸ از دولت دریافت کنیم.
شرفبافی ادامه کرد: اسفند پارسال ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کردیم که این میزان با کاهش هزینه‌ها وافزایش درآمد محقق شد.
وی افزود: درسال ۹۶، قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما منعقد شد. ۳ فروند ایرباس آمد و ۴ فروند ATR، بوئینگ هم معطل TDP بود و گفت: ۴۰۰ میلیون دلار می‌خواهیم در حالیکه ما فقط ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته داشتیم؛ قرارداد‌ها را اصلاح کردیم، جلسات کارشناسی اصلاح قرارداد گذاشتیم تا فاینانسر‌های داخلی و خارجی پیدا کنیم.
مدیرعامل سابق ایران ایر افزود: با بوئینگ MOU انعقاد قرارداد داشتیم تا بوئینگ فعال شود، اما با خروج آمریکا از برجام مجوز‌های اوفک که تا ۲۰۲۰ فعال بود به حال تعلیق درآمد و قرارداد‌های تعلیق شد.
وی افزود: در این شرایط باید هواپیما‌های ما فعال بماند و با کارخانه سازنده در ارتباط باشد. گرفتن تعهد هم برای تامین سرویس‌های پشتیبانی از کارخانه سخت است، اما ما انجام دادیم و حتی مجوز‌های جدید سرویس‌های پشتیبانی برای ATR صادر شد که ۶ روز مهلت داشت و باید در آن مهلت ۶ روزه ۵ فروند ATR می‌آوردیم که به تعهدات خود با انجام هماهنگی رئیس جمهور، بانک مرکزی و وزارت راه وشهر سازی عمل کردیم و ۵ فروند هواپیما در روز‌های نوسانات ارزی وارد کشور شد.
مدیرعامل سابق هما افزود: ۵ میلیون دلار هم قطعه یدکی ATR که رجیستر آمریکا بود یا آمریکا سهام ۱۰ درصدی در آن داشت به کشور آوردیم.
وی با اشاره اینکه مذاکرات بین‌المللی برای تعیین فاینانس هواپیمایی داشتیم، گفت: حتی با شرکت چینی MOU امضا کردیم، اما آمریکایی‌ها به چینی‌ها گفتند در فاینانس هواپیمای ایرانی دخالت نکنید.
شرفبافی افزود: صورت‌های مالی هما ۳ سال متوالی مردود اعلام شده بود یعنی هما ۱۰۰ درصد زیانده بود و باید اعلام ورشکستگی می‌کرد، اما در سال ۹۷ صورت‌های مالی هما مشروط به قبول شد و به دلیل اصلاح ساختار مالی امسال گواهی مقبول شد.
مدیرعامل سابق هما گفت: ماهانه ۴۰ میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی هما است، برای تعیین تکلیف این صندوق سه وزیر پای کار آمدند و قرار شد صندوق بازنشستگی تحویل صندوق بازنشستگی کشوری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط