فواید روغن شاهدانه که از روغن های ضروری و مهم‌ محسوب می­ شود، شامل مواردی چون کاهش استرس و نگرانی، سلامت قلب، کاهش درد، مبارزه با سرطان، سلامت چشم، خواب عمیق، افزایش اشتها و درمان آسم‌ می ­باشد. از دیگر فواید این روغن می ­توان به افزایش زیبایی پوست، جلوگیری از حمله ها و کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون اشاره کرد. در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دکتر سلام به بررسی فواید روغن شاهدانه می پردازیم.

آیا روغن شاهدانه جزء روغن های ضروری محسوب می­ شود؟

طبق اسناد تاریخی، منشا شاهدانه از آسیای شرقی می­باشد. مردم در آن زمان از گیاهان به عنوان دارو استفاده می ­کردند و شاهدانه نیز یکی از قدیمی ترین مواد درمانی در شرایط مختلف بوده است. این گیاه تقریبا 4000 سال قبل از میلاد مسیح در دوره ی نئولیتیک یا نوسنگی شناخته شده است.

11 مورد از فواید روغن شاهدانه

برگ، گل، بذر و روغن این گیاه نیز مورد مصرف قرار می ­گیرد. روغن شاهدانه سبز رنگ، متراکم، چسبناک و بسیار لطیف می ­باشد. 3 تا 5 گرم روغن از یک اونس گل این محصول گرفته می­ شود. روغن شاهدانه را می توان به عنوان یکی از محصولات تاثیرگزار برای درمان بیماری ها از میگرن و استرس گرفته تا سرطان نام برد. روغن شاهدانه در عطرها، صابون ها و شمع ها در مقادیر کم مورد استفاده قرار می ­گیرد.

در این قسمت به برخی دیگر از فواید آن برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

11 مورد از فواید شگفت انگیز روغن ضروری شاهدانه

1 . مدیریت استرس و نگرانی

تی.اچ.سی (THC) یک ترکیب طبیعی موجود در روغن شاهدانه می ­­باشد که ارتباط مستقیمی با آزادسازی برخی از هورمون های خاص دارد. این هورمون ها باعث آرامش ذهن و احساس رضایت در فرد می­شود. در نتیجه این پروسه به کاهش استرس نیز کمک می­کند . استرسی که این روزها خطری بزرگ برای سلامت افراد در دنیای مدرن و پر مشغله محسوب می ­شود.

فشار خون، دیابت، کلسترول بالا و در پی آن نارسایی قلب رابطه زیادی با میزان استرس در دنیای مدرن دارد. طی یک مطالعه در سال 2013، اگر فردی در وضعیت استرس زا، از روغن شاهدانه استفاده کند، کمک شایانی به کنترل وضعیت موجود و عکس العمل های احساسی خود می ­کند.

روغن شاهدانه هورمون های دریافت کننده استرس در مغز را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. سربازهای ارتش اغلب از مشکلات روانی بعد از جنگ ها رنج‌ می­ بردند که در صورت مصرف روغن شاهدانه می­توانند استرس و بی قراری خود را کاهش دهند.

2. قلب سالم تر با روغن شاهدانه

بعضی از بیماری ها و نارسایی های قلب به علت رگ های خونی نسبتا بسته می ­باشد.‌ تعدادی از مطالعات بر روی حیوانات نشان دهنده این است که روغن شاهدانه به گشاد کردن رگ ها و جریان بهتر خون کمک می ­کند. نتیجه این مطالعات بر روی حیوانات برای انسان ها نیز قابل اجرا می ­باشد. رگ های خونی متسع و گشاد باعث کاهش فشار خون شده که برای سلامت قلب بسیار مفید است. فشار خون بالا دلیل اصلی حملات قلبی می­ باشد. روغن شاهدانه با ویژگی های آنتی اکسیدانی خود از بیماری قلبی_رگی جلوگیری می­ کند و کلسترول را کاهش می­ دهد. جریان خون مناسب برای سلامت قلب بسیار مهم و ضروری می ­باشد.

3. بی حسی نسبت به درد

محصولات شاهدانه از زمان های قدیم در کشورهای چین و هند معروف به موادی برای کاهش درد بودند. محصولات شاهدانه درد مزمن و شدید را کاهش می­ دهد. این مواد ویژگی های ضد فشار نیز از خود نشان می ­دهند. درد به وسیله ی تاخیر ارسال به سلول های عصبی کاهش پیدا می ­کند. در واقع شفا از یک بیماری وابسته به از بین رفتن درد می ­باشد. مطالعات مختلف در مورد دز مصرفی شاهدانه نشان می­ دهد که می­توان با مصرف سه بار در روز از این ماده درد را کاهش داد.

11 مورد از فواید روغن شاهدانه

4. ضد سرطان

سرطان یک بیماری مزمن است که مدت زیادیست میزان آن در حال افزایش است. حتی در دنیای مدرن و پیشرفته امروز و با وجود انواع و اقسام جراحی ها، داروها، پروسه ها و اکتشافات، سرطان به نوعی برای افراد کابوس است. روغن شاهدانه در آزمایشات لابراتوری به عنوان یک ماده مهم برای مقابله با بیماری های سخت شناخته می ­شود. بیشتر این تحقیقات و آزمایشات بر روی حیوانات انجام گرفته است.

این نتایج تا حدی ضمانت شده است اما زمانی که بر روی انسان آزمایش نشود، نمی ­توان خیلی به آن خوشبین بود. اگرچه دانشمندان به این توافق رسیده اند که روغن شاهدانه می­ تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد، مانع از تقسیم پذیری آنها شود و همچنین پراکندگی سلول های سرطانی و ایجاد تومور را به تاخیر بیاندازند. روغن شاهدانه ثابت کرده است اگر همراه با داروهای شیمیایی مصرف شود، تاثیرپذیری بسیار بالایی خواهد داشت.

5. سلامت چشم با روغن شاهدانه

روغن شاهدانه می ­تواند با مشکلات چشمی مثل نابینایی مبارزه کند. بیماری های چشمی می­ تواند به طور تدریجی دید فرد را از بین ببرد. در بیماری نابینایی تدریجی، نوعی آب روان در چشم وجود دارد که فشار زیادی به شبکیه، عدسی و عصب چشم وارد می­ کند. استفاده از روغن شاهدانه باعث کاهش فشار چشمی از داخل می ­شود، بنابراین از نابینایی جلوگیری می­کند‌. . اگرچه این تاثیر موقت است و فرد باید هرچند ساعت یک بار از این روغن استفاده کند.

6. بدخوابی

روغن شاهدانه برای افرادی که در خوابیدن مشکل دارند، معجزه می ­کند. این ماده باعث آرامش ذهن و بدن شما می ­شود. این روغن باعث آرام کردن قلب و کاهش هورمون های مغزی شما در خواب شبانه می ­باشد.

7. اشتهای خوب با روغن شاهدانه

مصرف شاهدانه در هر حالت و شکلی باعث افزایش اشتها می ­شود. از این روغن استفاده کنید که اشتهای شما را منظم تر کند و فعالیت معده را افزایش دهد. پس روغن شاهدانه برای افرادی مناسب است که بعد از بیماری نیازمند افزایش اشتها هستند. افرادی که سوء تغذیه دارند نیز می ­توانند از آن استفاده کنند. این روغن هورمون های مربوط به گرسنگی را آزاد می ­کند‌.

8. آسم

محصولات شاهدانه ویژگی های ضد فساد دارند و باعث اتساع نای می ­شوند. آسم به علت تنگی نای بر اثر عوامل فسادزا یا آلرژی به وجود می ­آید.‌ آسم یک بیماری مزمن است که به میلیون ها فرد در سراسر جهان آسیب می ­رساند. افرادی که به دنبال درمان های گیاهی هستند، می ­توانند به وسیله ی این ماده تنفس خود را آزادتر و راحت تر کنند. شاهدانه هزاران سال است که برای درمان آسم در هند و چین استفاده می­ شود.‌

9. پوست و روغن شاهدانه

روغن شاهدانه به درمان مشکلات پوستی مثل پسوریازیس و اگزما کمک می ­کند. استفاده از آن خارج از بدن توصیه می­ شود. به این معنی که آن را به پوست بزنیم، نه این که بخوریم. از آنجایی که استرس و نگرانی عامل مهمی در به وجود آوردن این مشکلات پوستی می ­باشد، این ماده نیز با کاهش استرس از این وضعیت جلوگیری می ­کند. درمان از طریق روغن شاهدانه رشد مو را افزایش می­ دهد و به موهایتان براقیت می ­بخشد. استفاده از روغن شاهدانه از بروز آکنه جلوگیری می ­کند و حالت حفاظت کننده ای برای پوستتان دارد. همچنین مانع از بروز چین و چروک و لک و پیسی پوست نیز می ­شود.

11 مورد از فواید روغن شاهدانه

10. حمله

تحقیقی انجام گرفته است که نشان می ­دهد روغن شاهدانه از حمله ها جلوگیری می ­کند. البته برای اثبات آن مطالعات دیگری مورد نیاز است، اما تاثیرات مفید آن برای صرع گزارش شده است. ماده های شاهدانه به حالت های مختلف مثل تی.اچ.سی با اثر گذاشتن روی سلول های مغزی باعث آرامش فرد می ­شود.

11. اختلالات عصبی

تحقیقات نشان می ­دهد که مصرف شاهدانه هجوم سلولزها را کاهش می ­دهد که این کار را از طریق مسدود کردن آنزیم ها که باعث ساخت آن ها هستند، انجام می ­دهد. این پلاک های سلولزی گاهی اوقات مسئول کشتار سلول های مغزی و در نتیجه آلزایمر هستند‌. این ماده همچنین برای بیماران پارکینسونی نیز مفید است و باعث تقویت مهارت های حرکتی آنها می شود.

نکات مراقبتی در مورد مصرف روغن شاهدانه

این مقاله نشان داد که روغن شاهدانه چگونه می ­تواند با بیشتر بیماری های جدی مبارزه کند. البته باید در مورد استفاده از مواد قوی هوشیار باشید که حاوی مواد روانگردان نباشد. اگرچه روغن شاهدانه فواید متنوعی دارد، اما به یاد داشته باشید که هنگام پیشنهاد آن به فردی دیگر از مصارف دارویی و طبیعت بدن او شناخت و آگاهی داشته باشید. همچنین اگر اولین بار است که از آن استفاده می ­کنید، باید مقدار کمی مصرف کنید. هنگام ترکیب روغن های ضروری باید احتیاط کنید و بهتر است آن را نزد متخصص آن انجام دهید.