یک جامعه شناس: برداشت عامیانه با حس نبود نظارت، خرید هیجانی را تقویت کرده است


یک جامعه شناس: برداشت عامیانه با حس نبود نظارت، خرید هیجانی را تقویت کرده است

شیراز-ایرنا- دانشیار بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز گفت: برداشت عامیانه مردم با حس نبود نظارت تلفیق شده و در کنار سوء استفاده هایی که برخی از این فضا می کنند، باعث شکل گیری هیجان در مردم برای خرید شده است وگرنه در بسیاری از حوزه ها مشاهده می کنیم که کمبود کالا وجود ندارد.

دکتر اصغر میرفردی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید هیجانی مردم در چند ماه گذشته ریشه در نوسانات و التهابات در شرایط اقتصادی دارد و باعث شکل گیری احساس ناامنی در مردم شده است که این احساس پس از مدتی به یک التهاب ذهنی و فرهنگی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه 2 مساله این التهاب و هیجان را بازتولید می کند، اظهارکرد: یکی از این مسایل مربوط به سکانس هایی است که در بالا رفتن قیمت اتفاق می افتد که تا یک مدت کالا نیست، یکی دیگر از مسایل نیز نوع رفتار توزیع کنندگان است یعنی خود کسانی که توزیع کننده هستند تا حد زیادی در شکل گیری این هیجان تاثیر دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: از طرفی دیگر مردم این ترس را دارند که احتمالا سازمان های متولی ناتوان از کنترل و نظارت هستند و در این شرایط هر کسی هر کاری می تواند در بازار انجام دهد لذا مردم می خواهند خود را با شرایط وفق دهند و به دنبال خریدن زمان هستند.
میرفردی افزود: یک بخش از خرید هیجانی مردم مربوط به بخش ساختاری است که مردم احساس می کنند کنترل نیست، بخشی نیز ناشی از برداشت مردم از گران شدن است که می گویند هر زمان یک چیز گران شد، مجدد گران می شود، پس باید هرچه سریعتر بخریم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در پی سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، شماری از مردم ترکیه دلار را آتش زدند اما در ایران وقتی شاهد افزایش قیمت دلار تا 20 هزار تومان بودیم، می دیدیم مراجعه مردم برای خرید بیشتر است.
این جامعه شناس اضافه کرد: این واکنش مردم به آن دلیل است که مردم نسبت به آینده احساس امنیت ندارند، می گویند باید در بدترین شرایط خود را حفظ کنیم.
میرفردی گفت: در این شرایط نیاز است نهادهای نظارتی نقش خود را ایفا کنند تا مردم به لحاظ روحی به یک آرامش و اطمینان برسند و این احساس را نداشته باشند که هر کس هر کاری می تواند در بازار انجام دهد و نظارتی وجود ندارد.
وی افزود: اگر مردم به این نتیجه برسند که نهادهای متولی بازار نظارت و کنترل لازم را دارند، این گونه رفتارها ایجاد نمی شود اما کم کاری و ضعف نظارت از یک طرف، برداشت عامیانه از سوی دیگر و رفتار عاملان توزیع که بیشترین سود را به دست می آورند باعث شکل گیری یک رفتار هیجانی برای خرید می شود.
وی ادامه داد: مهمترین عامل در شکل گیری این وضعیت ضعف شفافیت است یعنی شفافیتی در مناسبات اقتصادی وجود ندارد.
9254 /1876

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...