بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟


بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟

خانم بنده مدت دو ماه از بارداریشان می‎گذرد. می خواستیم ببینیم مصرف بادام و گردو و پسته آیا ضرر دارد یا نه؟

پرسش: خانم بنده مدت دو ماه از بارداریشان می‎گذرد. می خواستیم ببینیم مصرف بادام و گردو و پسته آیا ضرر دارد یا نه؟ و میوه های کال مثل گوجه سبز مشکل دارد؟

پاسخ: مصرف متعادل هیچ کدام از موارد ذکر شده ضرر ندارد، مگر این که به آن ماده ی غذایی خاص حساسیت داشته باشد.
در مورد گوجه سبز هم باید دقت شود که کاملا شسته شده باشد.
در زیر غذاهای ممنوعه در بارداری را ذکر خواهم کرد:
زنان باردار می ‌توانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند اما برخی غذاها باید در این دوران با احتیاط مصرف شوند یا از خوردن‌ آن ها پرهیز شود.

بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟
جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاو
اگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم از این مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابر نیاز زن باردار است.
مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه ی اول بارداری مُضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌ هایی که از کبد حیوانات تهیه می ‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.
البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌ مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌ های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ ‌سبز.

مغز حیوانات
از همه ی انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌ های مُضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.
اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می ‌شود، این بیماری می ‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌ زایی یا بیماری ‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.

تخم‌ مرغ خام یا عسلی
تخم ‌مرغ کاملا نپخته(عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌ مرغ نپخته هستند مثل سُس مایونز خانگی و بستنی ‌های غیر پاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می ‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

غذاهای نپخته یا سرد
بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته ‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آن ها خارج شود.

گوشت و مرغ خام
توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌ شود. این می‌ تواند برای جنین مُضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب ‌افتادگی در جنین شود.
بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.
توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه نیز وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می ‌کنند توصیه می ‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست ‌کش بپوشند.
پختن خوب و کامل گوشت و مرغ می ‌تواند خطر سالمونلا را نیز کاهش دهد.

بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟

بادام ‌زمینی
اگر در یک خانواده اعم از مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه ی حساسیت به بادام ‌زمینی دارند یا تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی ‌ها را دارند، برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام ‌زمینی بهتر است مادر از مصرف بادام‌ زمینی و محصولات حاوی بادام‌ زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.

شیر غیر پاستوریزه
مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیر پاستوریزه اعم از شیر گاو، بُز و شیر شتر خودداری کند، شیر بُز هم می ‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

الکل
احتیاجی به ذکر این مورد نیست که مادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در بارداری بپرهیزد، مخصوصا در اوایل بارداری.

کافئین
اگر چه لازم نیست به طور کلی از مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کرد اما به زنان باردار توصیه می ‌شود مصرف کافئین در آن ها بیشتر از 300 میلی ‌گرم در روز نباشد. مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می ‌شود.

مهم‌ترین مطالب دراین‌باره:
تغذیه دوران بارداری و درواقع خوردن به جای دو نفر مسئولیت زیادی به همراه دارد. و مصرف پروتئین بدون چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، و فیبر برای حمایت از رشد جنین ضروری است. مادران باردار طی سه ماهه اول و دوم، هر روز بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کالری اضافه نیاز دارند. به عنوان یک زن باردار، احتمالا به خوبی از خوراکی‌هایی که نباید بخورید آگاه هستید. در این نوشتار با ۲۰ بهترین خوراکی برای تغذیه دوران بارداری که علم توصیه می کند آشنا می شوید.
برخی از خوراکی‌ها (مانند تخم‌مرغ های نیم‌پز، جوانه‌ها، خمیر کلوچه، یا آب‌میوه های غیرپاستوریزه) می‌توانند خطر میکروب‌های ای‌کولای و سالمونلا را افزایش دهد.
رعایت یک رژیم غذایی سالم طی دوران بارداری، جزء جدایی‌ناپذیر رشد و تکامل کودک شما است.
مصرف خوراکی‌های سالم برای ذهن و جسم‌تان عالی است، و برای رشد بدن‌تان نیز ضروری است.
تخم‌مرغ، آووکادو، سالمون، آب، گوشت بدون چربی، لوبیا، انبه، غلات کامل، توت‌ها، هویج، میوه‌های خشک‌شده، انجیر، محصولات لبنی، موز، گردو، پیازچه، سبزیجات برگ‌ پهن، سیب‌زمینی شیرین، روغن کبد ماهی و ادامام (لوبیای سویای نارس)، 20 ماده مفید در بارداری هستند.
در ادامه به این نکته پی می‌برید که کمبود برخی از ویتامین‌ها چه تاثیری در بارداری دارد، البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که ازدیاد ویتامین‌ها هم می‌تواند مضر باشد.

بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟
نقصان ویتامین A چه عارضه ای در بر دارد؟
دو عارضه عمده ای در صورت فقدان و یا کم بودن ویتامین A در بدن مشاهده می شود. یکی اینکه شب کوری را بر انسان عارض می گرداند و دیگری ناراحتی ها و بیماریهای پوستی و ترکیدگی، خارش، پوست گذاری را سبب میشود.

کمبود ویتامین B چه عارضه ای در بر دارد؟
کمبود چنین ویتامینی بی اشتهایی، دردها و ناراحتی های لحظهای و کرامپ در عضلات و زیر شکم، نامتعادل شدن حس، تپش قلب، ناراحتیهای تنفسی و سوء هاضمه را در بر دارد. اگر با مشاهده چنین ناراحتیهایی که ریشه در کمبود ویتامین B دارد، مریض تحت درمان قرار نگیرد، فرد به بیماری مغزی و قلبی دچار می شود.

کمبود ویتامین D چه عارضه ای دارد؟
این ویتامین اگر در کودکی وجود نداشته و یا به اندازه کافی نباشد منجر به راشیتیسم در کودک می شود. از دیدگاهی به این بیماری «بی آفتابی» نیز میگویند. کودکانی که در اتاقهای مرطوب و یا تاریک بزرگ می شوند و یا از شیر تازه محروم هستند، به طور عموم به این ناراحتی دچار میشوند. گاهی اتفاق می افتد که حتی شیر مادر نیز به اندازه کافی حاوی ویتامین D نیست، از اینرو کودک به پوکی استخوان و یا راشیتیسم روی می آورد.
این ناراحتی غالبا در اولین سال تولد به وقوع می پیوندد. کودک بسیار بیقرار، کم قدرت، دچار پیوست و بروز عرق در شانه هایش می شود. استخوانهای پایش تا حدودی خم میشوند و حالت طبیعی خود را از دست می دهند. دندانهایشان دیر تر از موعد در می آید و شکم مثل بادکنکی باد میکند و بالا می آید. عضلات شل گشته و رنگ پوست نیز از حالت طبیعی دور بوده و به سفیدی میگراید. حتی در کودکان دچار عارضه راشیتیسم سینه خیز رفتن، بلند شدن و راه رفتن خیلی دیر تر انجام می پذیرد. اگر پاهایش باز گذاشته شود، به مدت زمان بیشتری باز میماند و تکان نمی دهد. اگر راشیتیسم در کودکان دختر بوقوع بپیوندد، در هنگام بلوغ و زنانگی با زایمانهای سخت و دشوار مواجه میشوند. زیرا راشیتیسم به نامتعادل بودن مجرای زایمان نیز سبب میشود.
اگر احساس کردید که کودک شما دچار کمبود ویتامین D است او را هر روز به مقدار چند دقیقه زیر آفتاب قرار داده و به اصطلاح حمام آفتاب برایش بگیرید. و از داروهای ویتامین D و کلسیم بخورانید.

بادام و گردو و پسته در بارداری ضرر دارد؟

کمبود ویتامین C چه عارضه ای دارد؟
کودکانی که به غیر از شیر مادر از شیرهای دیگری تغذیه مینمایند، پس از شش ماه عمر به کمبود شدید ویتامین C مبتلاء میشوند. عدم احساس آرامش، بی تابی، بیقراری، بی اشتهایی، رشد نکردن و افزایش وزن نداشتن از نشانه های کمبود ویتامین C است. به خاطر اینکه خونریزیهای داخل استخوانی ایجاد می شود، بچههای دچار چنین ناراحتی که ناشی از کمبود ویتامین C است به دردهای مفرط دچار هستند و رنج می برند. غالب بچههایی که مایل به بازی و یا جست و خیز نیستند و بدنشان در طی بازی درد میگیرد و از فعالیتها امتناع میورزند، غالبا به کمبود ویتامین آ دچار هستند. کودکان دچار کمبود ویتامین C در هنگام دندان در آوردن با لثه های متورم و سرخ روبرو هستند و گاه گاهی خون می آید.
برای اینکه کودکان به چنین وضعیتی دچار نشوند، بهتر است کودکان با شیر مادر تغذیه گردند و اگر به ناچار از شیرهای پاستوریزه و یا شیرخشکی جهت تغذیه کودک استفاده میشود. شایسته خواهد بود که در هر فرصتی از آب پرتقال یا لیمو به بچه خورانده شود و اگر به سیب زمینی و سبزیجات حالت آلرژیک نداشته باشد، از آنها نیز استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد