«نوتردام» چگونه بازسازی و حفظ می‌شود؟


«نوتردام» چگونه بازسازی و حفظ می‌شود؟

پس از آتش سوزی بزرگ در کلیسای «نوتردام» پاریس، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره چگونگی و مدت زمان مرمت و بازسای این بنای تاریخی مطرح شده است.

«نوتردام» چگونه بازسازی و حفظ می‌شود؟
به گزارش فانوس، سقف کلیسای «نوتردام» تنها یک سقف نبود، مطمئناً از نفوذ آب به درون ساختمان جلوگیری می‌کرد اما آنچه در ماه آوریل در شهر پاریس سوخت یک شگفتی فنی و اوج مهندسی در قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی بود. اگر به قطعات بزرگ چوب و سربی که در ارتفاع بیش از ۳۰ متری این بنا به کار برده شده است، نگاه کنید از نبوغ و مهارت سازندگان اولیه آن شگفت‌زده می‌شوید.

«لین کرتنی» تاریخ‌دان و نویسنده کتاب مهندسی کلیساهای قرون وسطایی در مقاله‌ای می‌نویسد: چوب‌بست‌های بزرگی که با استفاده از درختان قطع شده در حدود سال ۱۱۶۰ ساخته شده بودند به صورت ویژه‌ای با یک صفحه اضافی به دیوارها متصل شدند تا در طول تمام مساحت سقف همچنان محکم باقی بمانند. چوب در حالت فشار قرار داشت و به نگه‌داشتن دیوارهای بلند و نازک کمک می‌کرد. این سقف که بیشتر آن از چوب ساخته شده بود تقریباً یک چهارم از کل ساختار کلیسای نوتردام را تشکیل می‌داد که حالا دیگر از دست رفته است.

اکنون بر سر اینکه چه چیزی باید جایگزین ساختار سقف و مناره کلیسای نوتردام شود نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. «ادوارد فیلیپ» ابراز امیدواری کرده سازه جدیدی که قرار است جایگزین سقف در آتش سوخته کلیسای نوتردام شود، مطابق با تکنیک‌ها و چالش‌های زمان کنونی باشد.

همچنین «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده که عملیات بازسازی و مرمت کلیسا در طول مدت پنج سال تکمیل خواهد شد.

البته این اظهار نظر با نامه سرگشاده چندین معمار همراه شد که در آن ضمن غیرمنطقی خواندن زمان کوتاه پنج ساله برای احیای کلیسا، از رئیس جمهور خواستند رویکرد معقولانه‌تری در این باره در پیش بگیرد.

تعداد زیادی از شرکت‌های معماری بین‌المللی نیز دست به کار شدند و طرح‌ها و ایده‌هایی برای ساخت مجدد سقف کلیسا نوتردام مطرح کردند که اغلب در آن از مقادیر زیادی شیشه استفاده می‌شود.

«نورمن فاستر» معمار سرشناس بریتانیایی پیشنهاد ساخت یک سکوی بازدید یا سکوی مشاهده را در بام کلیسا مطرح کرد و «الکساندر فانتوزی» نیز ساخت سقفی کاملاً از شیشه مات را پیشنهاد داده است.

استودیو معماری «NAB» نیز پیشنهاد داده سقف کلیسا را به شکل یک گلخانه و در نوک مناره آن کندوی عسل ایجاد کنند.

«داگلاس پریچارد» استاد معماری در دانشگاه «جان هاپکینز» معتقد است در معمارت میراث تاریخی ظرافت و زیبایی فراوانی وجود دارد و این خطر وجود دارد که با استفاده از مصالح و روش‌های کنونی، در نهایت چیزی بسیار بد ایجاد شود. مشکل بناهای تاریخی این است که هر روز تحلیل می‌روند و سنگ‌ها و چوب‌های استفاده شده در آن به تدریج فرسوده می‌شوند.

شاید اتفاقاتی فاجعه‌بار چون آتش‌سوزی در نوتردام برای آن این بناها روی دهد. این بناها زمانی ساخته شدند که نگرانی درباره باران‌های اسیدی وجود نداشت. باید مسائل مربوط به زلزله را نیز برای بازسازی این بناها در نظر گرفت.

با این وجود اسکن سه بعدی که «اندرو تالون» و همکاران وی از کلیسای نوتردام پیش از وقوع آتش‌سوزی انجام دادند از لحاظ تاریخی و حفظ آن بسیار اهمیت دارد چرا که تمامی جزئیات بنا را با دقت سانتیمتر به ثبت رسانده است.

پس از آتش‌سوزی بزرگ در کلیسای نوتردام در شهر پاریس، کارشناسان از هزینه سنگین دو تا سه میلیارد دلاری برای برای احیای این بنای تاریخی خبر می‌دهند. حال باید منتظر ماند و دید کلیسای تاریخی و ۸۵۰ ساله نوتردام پاریس در نهایت در طول مدت چند سال و با چه کیفیتی بازسازی و مرمت می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد