هجوم موریانه به مسجد جامع یزد | کاه زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌ها فراهم کرده است


هجوم موریانه به مسجد جامع یزد | کاه زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌ها فراهم کرده است

عملیات اجرایی کنترل و پاک‌سازی موریانه‌های «زمستان‌خانه» مسجد جامع کبیر یزد زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی یزد انجام شد.

علی اصغر صمدیانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد گفت: به علت آسیب موریانه‌ها در قسمت‌هایی از این بنا، کنترل و پاکسازی موریانه‌های «زمستان خانه» مسجد جامع در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه مسجد جامع کبیر یکی از با ارزش‌ترین میراث تاریخی، هنری و گنجینه‌ای از معماری اسلامی است و سردر رفیع و زیبای آن با ارتفاع ۲۴ متر از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است، گفت: نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در آن به مرور زمان باعث شده است این بنا در معرض آسیب‌های متعددی قرار گیرد.

صمدیانی افزود: کاه موجود در ساختار آن زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌های زیرزمینی فراهم کرده است و در دیوارها و همچنین سازه‌های چوبی بنا آثار خوردگی موریانه دیده می‌شود. علاوه بر مواد غذایی مناسب برای موریانه‌ها، محیط امن و آرام قسمت زمستان خانه و گرم شدن آن در زمستان، شرایط محیطی را برای فعالیت موریانه فراهم می‌آورد.

هجوم موریانه به مسجد جامع یزد | کاه زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌ها فراهم کرده است

این مقام مسئول استفاده از روش سد سمی را برای کنترل موریانه‌های این بنا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه لایه‌های رویی جهت مرمت قسمت داخلی بنا تراشیده شده و آثار خسارت در تمامی قسمت‌ها به خوبی مشهود است، ایجاد سد شیمیایی لازم و ضروری است.

مسجد جامع کبیر یزد تیرماه ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چمدان

2121

کد خبر 1257022

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق