المپیاد درون مدرسه ای، مانع ناپدید شدن دانش آموزان با استعداد


المپیاد درون مدرسه ای، مانع ناپدید شدن دانش آموزان با استعداد

برگزاری مسابقات درون مدرسه‌ای المپیاد‌های دانش آموزی موجب شده استعداد‌های ورزشی در مدارس شکوفا و شناخته شوند و تا حد بسیاری از خسران استعداد جلوگیری شود.

المپیاد درون مدرسه ای، مانع ناپدید شدن دانش آموزان با استعدادبه گزارش فانوس، زنگ ورزش را می‌توان جذاب‌ترین دلخوشی دانش آموزان در دوران مدرسه دانست که برای آفتابی بودن روز ورزش خود شب قبل تا پاسی از شب دعا کنند.
در برنامه آموزشی دانش آموزان دو ساعت یا به قول دانش آموزان یک زنگ به ورزش اختصاص دارد تا علاوه بر ایجاد نشاط و سرگرمی بین دانش آموزان، اهداف دیگری نظیر ارتقای سطح سلامت و بالا بردن مهارت ورزشی آن‌ها را فراهم کند.
قربانعلی سهرابی رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران پیرامون وضعیت سرانه ورزشی دانش آموزان گفت: فضای ورزشی به دو بخش سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شود که مجموعا سرانه ورزشی برای هر دانش آموز ٣٠ سانتی متر است.
وی افزود: در برنامه تدوین شده، میانگین استاندارد فضای ورزشی برای هر نفر یک متر برآورد شده که استان‌ها در تلاش هستند با اختصاص بودجه به این بخش به این هدف دست یابند.
سهرابی گفت: هرچند میزان فضای ورزشی مازندران با استاندارد واقعی فاصله دارد، اما از میانگین فعلی کشور ١٤ سانتی متر بیشتر دارد که خود جای امیدواری است.
قربانعلی سهرابی رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران پیرامون روش جدید استعداد یابی در مدارس گفت: آموزش و پرورش در پنجمین سال متمادی المپیاد درون مدرسه‌ای را اجرا می‌کند و هر سال بیش از ١٨٠ هزار دانش آموز از ١٠٠٠ مدرسه استان در این طرح شرکت می‌کنند.
رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش گفت: این مسابقات به صورت مدرسه قهرمان برگزار می‌شود، بدین صورت که همان تیم قهرمان در مدرسه می‌تواند تا مرحله کشوری به کار خود ادامه دهد و در هر مرحله با در نظر گرفتن قوانین، بازیکن کمکی به تیم خود اضافه کند.
وی افزود: قبلا استعداد یابی در مدارس به صورت مسابقات آموزشگاهی برگزار می‌شد که در آن تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل فراهم نبودن شرایط و محدود بودن تعداد نفرات فرصت مطرح کردن خود را نداشتند که با این طرح جدید فرصت برای ارائه استعداد و توانایی پیش روی دانش آموزان است.
سهرابی گفت: به طور میانگین هر ساله ٤٠٠ تا ٥٠٠ دانش آموز مستعد در رشته‌های ورزشی ارائه شده شناخته می‌شوند و در مسیر باشگاه‌ها و تیم ملی قرار می‌گیرند.
وی افزود: علاوه بر مدرسه‌ها و مسابقات، بیش از ٦٥٠ کانون ورزشی و فرهنگی هم در کنار مدارس محل پرورش و شناخت استعداد‌ها را بر عهده دارند.
محسنی معلم ورزش و کارشناس تربیت بدنی پیرامون استعداد یابی در مدارس گفت: هر ساله کارشناسان تربیت بدنی پیش از شروع فصل مدارس تلاش می‌کنند تا مسابقات المپیاد مدرسه‌ای را در رشته‌های مختلف برگزار کنند و با توجه به اهمیت موضوع در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی اعزام تیم و بازیکن انجام می‌گیرد.
وی افزود: با توجه به استخدام کارشناسان و معلمان متخصص و نیز برگزاری مسابقات منظم می‌توان گفت ٩٠ تا ٩٥ درصد استعداد‌های ناب شناخته می‌شوند هر چند با بالاتر رفتن سطح خانواده‌ها و نیز تشکیل باشگاه ها، دانش آموزان فرصت‌های متعددی برای شکوفایی استعداد خود دارند.
محسنی گفت: تمام دنیا به این نتیجه رسیدند که توجه به ساعت ورزش و در نظر گرفتن مدرسه راه رسیدن به موفقیت و نیز کشف استعداد‌های پنهان و بالقوه است و برای بالفعل کردن این استعداد‌ها فراهم کردن امکانات مهم‌ترین مساله است.
کارشناس تربیت بدنی آموزش و پرورش گفت: در رشته‌های مختلف طرح‌های ملی برگزار می‌شود که به طور مثال در پایه هفتم بسکتبال، پایه هشتم والیبال و پایه نهم هندبال هر ساله اجرایی می‌شود.


علیرضا یوسفی قهرمان دانش آموز قهرمان وزنه بردار و قوی‌ترین جوان جهان در رده سنگین وزن گفت: بهترین اتفاق برای دانش آموزان برگزاری مسابقات متعدد است زیرا رقابت و مسابقه موجب شکوفایی و بروز استعداد‌های پنهان می‌شود.
وی گفت: به طور مثال من در مسابقات بین مدارس قهرمانی دانش آموزان کشور در شهرکرد شناخته شدم و استعدادیاب‌های تیم ملی مرا به اردوی تیم ملی هدایت کردند در صورتیکه در نبود این مسابقات شاید چندین سال دیگر نیز شناخته نمی‌شدم.
یوسفی گفت: مدرسه با فراهم کردن بستر رقابت سالم برای دانش آموزان، راه میانبر ارزشمندی است که دانش آموزان را به سمت مسیر درست خواهد برد که در نبود آن شاید بسیاری از استعداد‌ها شاید هدر برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟