کمک 500 میلیونی امامزاده روح‌الله الحسنی به مناطق سیل زده


کمک 500 میلیونی امامزاده روح‌الله الحسنی به مناطق سیل زده

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) گفت: کمک آستان مقدس امامزاده روح‌الله الحسنی به مناطق سیل زده در زمینه پوشاک و ارزاق به مبلغ 500 میلیون تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «حجر رسولی» امروز در نشست خبری با خبرنگاران به گزارش عملکرد و تشریح برنامه‌های این امامزاده جلیل‌القدر پرداخته و گفت: امامزاده روح‌االله(ع) از نوادگان امام حسن(ع) برادرزاده حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و از امامزادگان صاحب کرامت است.

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) با بیان اینکه قدمت این امامزاده به 700 یا 800 سال پیش می‌رسد، افزود: سردر امامزاده مربوط به 300 یا 400 سال پیش است.

وی ابراز کرد: اگرچه از گذشته به دلیل وجود مرقد مطهر ایشان در محوطه‌ ارگ شاهنشاهی و بعدها در حریم ساختمان مخابرات، امکان زیارت این سید جلیل‌القدر به شکل گسترده وجود نداشته و بسیاری از افراد حتی از وجود مقبره ایشان اطلاعی نداشتند، اما میزان ارادت ساکنین و کسبه قدیمی باب همایون و محله‌های اطراف به ایشان در حدی بوده است که علیرغم محدودیت‌های موجود، زیارت امام زاده به ویژه در روزهای دوشنبه را بر خود فرض و واجب می‌دانستند.

حجت‌الاسلام رسولی با بیان اینکه طبق کتاب‌های تاریخی و نسب‌شناسی نظیر تحفه‌الازهار و سراج الانساب این امامزاده بزرگوار اوائل قرن دهم هجری می‌زیسته است، عنوان کرد: تاریخ آخرین بازسازی مرقد مطهر ایشان مطابق با تاریخ مندرج بر روی کتیبه‌ قدیمی بقعه سال 1272 هجری شمسی می‌رسد.

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) گفت: با توجه به اینکه پیش از انقلاب اسلامی ساختمان مرتفع مخابرات در قسمت شمالی این آستان مقدس احداث گردید، عملا بقعه مطهر که اتاق کوچکی به مساحت محدود 12 متر بوده به مرور جزئی از محوطه ساختمان مذکور محسوب شده و با توجه به شرایط امنیتی موجود، غالبا امکان زیارت امامزاده تنها برای کارکنان ساختمان مخابرات فراهم بوده است.

وی افزود: پس از انقلاب با توجه به بمب‌گذاری منافقین کوردل در جوار ساختمان مخابرات شرایط امنیتی تشدید شده و زائران تنها در روزهای دوشنبه و آن هم به مدت چند ساعت امکان تردد به محوطه ساختمان مخابرات جهت زیارت امامزاده را داشتند.

حجت‌الاسلام رسولی بیان کرد: به لطف الهی و تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری شرکت مخابرات و سازمان و میراث فرهنگی در سال 1390 پس از رفع موانع امنیتی، این بقعه مطهر از ساختمان مخابرات منفک شده و پس از بازسازی بقعه و الحاق فضای پیرامونی در ابتدای ماه مبارک رمضان سال 1393 درهای این بقعه متبرکه پس از قریب به 50 سال به روی زائران و عاشقان خاندان اهل‌بیت(ع) گشوده شد.

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) در ادامه با تشریح ویژه‌برنامه های این آستان مقدس، گفت: امامزاده روح‌الله از جمله امامزادگانی است که در جنوب و شرق تهران به عنوان امامزاده شاخص فعال در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی شناخته شده است.

وی افزود: امسال هم همچون سال‌های پیش به مناسبت ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی در این امامزاده برگزار می‌شود، ضمن اینکه در طول سال برنامه‌های زیادی در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ملی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام رسولی ادامه داد: برپایی نماز جماعت، محفل جزءخوانی قرآن کریم با حضور قاریان برجسته در شب‌های ماه مبارک رمضان، سخنرانی، عزاداری و ضیافت افطاری ساده در مشارکت با اوقاف و خیرین برگزار می‌شود.

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) با اشاره به برنامه‌های دیگر این بقعه در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ویژه برنامه وفات حضرت خدیجه با حضور 700 نفر از مداحان، ویژه برنامه ولادت امام حسن(ع) با ضیافت افطاری 500 نفر از ایتام در همکاری با کسبه بازار برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه خیمه معرفت در اکثر امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود، گفت: ارائه مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی زائران، برپایی غرفه عفاف و حجاب، کارگاه کودک، مباحثه آزاد درباره شبهات از دیگر برنامه‌های این امامزاده در ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام رسولی با بیان اینکه هر ساله مسابقات قرآنی بخش جنوب و شرق تهران در مرحله شهرستانی داخل این امامزاده برگزار می‌شود، ابراز کرد: از دیگر برنامه‌های این آستان مقدس طی امسال رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان طی فعالیت‌های جهادی بود که با فراخوان به تعداد 35 تن از خادمان افتخاری این آستان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند، افزون بر اینکه 4 تریلی آب معدنی، 3 خاور پوشاک و ارزاق به مبلغ 500 میلیون تومان به این مناطق ارسال شد، موکب‌های مستقر ما در مناطق سیل‌زده با مشارکت مدافعان حرم روزانه 2 هزار وعده غدایی را به مردم ارائه می‌دهد.

مدیر آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی(ع) با بیان اینکه این امامزاده جلیل‌القدر از مراجع تقلید زمان خود بوده است، عنوان کرد: ایشان افزون بر اینکه عالم بودند خود موقوفات فراوانی را در شهر گرگان داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 100 متر پایین‌تر از امامزاده روح الله الحسنی(ع) امامزاده نورالدین قرار گرفته که اگر به این امام زاده افزوده شود قطب فرهنگی بزرگی در صحن بازار تهران را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است آدرس این آستان مقدس در تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان باب همایون قرار گرفته است، تلفن این آستان جهت تماس 36614700 است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور