طرح سمپاد مهارتی در چهار استان فعال است


طرح سمپاد مهارتی در چهار استان فعال است

یزد - ایرنا - رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) و باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور گفت: در حال حاضر این مدارس در همدان، خراسان رضوی ، خوزستان و البرز در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راه اندازی و فعال است.

به گزارش ایرنا فاطمه مهاجرانی روز یکشنبه در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در یزد افزود: اهمیت حوزه های مهارتی می طلبد، افرادی با ویژگی های مدارس سمپاد که علاقه مند به این حوزه هستند، ورود پیدا کنند.
وی اظهار داشت: بسیاری احساس می کنند، دانش آموزان علاقه مند به رشته های علوم تحربی و ریاضی به مدارس سمپاد ورود پیدا کنند در صورتی که این ایده اشتباه است.
مهاجرانی اظهار داشت: مدیران مدارس سمپاد باید در زمینه فعالیت های پرورشی ، تربیتی ، مهارت زندگی و تاب آوری توجه خاص داشته باشند زیرا از جمله تکالیف بر زمین مانده ماست.

** لقب نخبه به دانش آموزان سمپاد ندهید
وی با بیان اینکه مدارس سمپاد در جریان نخبه پروری نقش موثری ایفا می کند خطاب به مدیران این مدارس افزود: لقب نخبه به دانش آموزان سمپاد ندهید بلکه آنها دارای استعداد های برتر هستند.
مهاجرانی تصریح کرد: نخبگی یک فرایندی دارد، لذا از شما مدیران که اصلی ترین و موثرترین کسانی هستند که در جریان سیاست های ستاد فعالیت می کنید می خواهم به دانش آموزان مدارس سمپاد لقب نخبه اطلاق نکنید بلکه آنها در آغاز مسیر نخبگی هستند.
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان بر ترغیب دانش آموزان جهت شرکت در المپیادها تاکید کرد و یادآور شد: شرکت آنها در گسترش المپیاد در مدارس باید جدی گرفته شود.
وی افزود: ما مسئول تربیت انسان هایی هستیم که بناست در آینده سهم بالایی در مدیریت های جامعه داشته باشند به همین خاطر باید انسان های اخلاق مدار ، با نظم و حرفه تربیت کنیم که دارای ارزش های درونی هستند.

** طرح خانه علوم پایه
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان از اجرای طرح خانه علوم پایه در مدارس سمپاد خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار به صورت رسمی در خوزستان اجرا شد، البته در استان های البرز و یزد هم مقدمات آن فراهم شده است.
مهاجرانی گسترش دانش ، توسعه تعاملات اجتماعی و حل مساله و تعامل با یکدیگر را از اهداف طرح یادشده بیان کرد و اظهار داشت: باید بستر و فضای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان را در علوم پایه افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 115 هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم در 670 مدرسه سمپاد در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند.

**توسعه مهارت ورزی اولویت نظام آموزشی است
همچنین مدیرکل دفتر آموزش های کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه مهارت ورزی دانش آموزان از جمله اولویت این وزارتخانه است چرا که ایران به نسل کارآفرین و پویا نیاز دارد.
مصطفی آذرکیش افزود: اگر بخواهیم کارآفرینی را توسعه دهیم باید دانش آموزان به سمت مهارت آموزی سوق پیدا کنند.
به گفته آذرکیش ، اجرای طرح سمپاد مهارتی فرصتی برای تحول و توانمندسازی دانش آموزان در زمینه های مختلف است ، ترویج ، آموزش ، تحقیق و توسعه از جمله رویکردهای کارآفرینی است که مدیران مدارس ، والدین ، دانش آموزان و معلمان از ارکان کارآفرینی آن هستند.
وی تصریح کرد: برخی دانش آموزان در حوزه دانش قوی اما در حوزه مهارت آموزی و نگرش ضعیف هستند که باید رویکرد مهارت محوری در مدارس تقویت شود.

** رشد متعالی جامعه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش است
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: رشد و تعالی جامعه اسلامی از مهمترین وظایف این نهاد در سند تحول بنیادین است و معلمان نقش مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان دارند زیرا آنها یکی از مهمترین ارکان نظام آموزشی هستند.
عباسعلی دانافر خاطر نشان کرد: رویکرد تربیتی و فرهنگی مهمترین هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است باید اهداف 6 گانه تربیتی شامل تربیت دینی و اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی ، هنری و زیبا شناختی، اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری است که تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس آنها صورت می گیرد.
دانافر مهارت محوری را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: باید آموزش های نظری به سمت مهارت محوری برنامه ریزی شود که در حال حاضر 38.5 درصد دانش آموزان استان در هنرستان ها تحصیل می کنند که تا پایان سال 1400 این عدد به 50 درصد خواهد رسید.
وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد که مدیران و تیم آموزشی مدارس سمپاد باید در این زمینه قدم بردارد.
هم اکنون حدود 250 دانش آموز در یکهزار و 920 هزار مدرسه استان مشغول به تحصیل هستند.
تعداد مدارس سمپاد در استان یزد 12 باب اعلام شد که حدود 2 هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.
جمعیت استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر است که 85 درصد در 21 شهر زندگی میی کنند.
2088/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...