انتقاد از سیاسی کاری پمپئو در قبال ایران


انتقاد از سیاسی کاری پمپئو در قبال ایران

گزارش سالانه پایبندی کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه با ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مغایر است.

انتقاد از سیاسی کاری پمپئو در قبال ایران

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شش سناتور دموکرات آمریکایی در نامه‌ای از سیاسی کاری وزیر امور خارجه آمریکا در عدم اشاره به پایبندی ایران به برجام در گزارش سالانه کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا انتقاد کردند.
در متن این نامه آمده است: ما این نامه را به منظور ابراز نگرانی درباره گزارش ۲۰۱۹ درباره پایبندی و اجرای تعهدات و توافقات خلع سلاح، منع اشاعه و کنترل تسیحات می‌نویسیم که نسخه غیرمحرمانه آن در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ به کنگره ارائه شد. این گزارش با گزارشات سال‌های قبل به دلیل فقدان واقعیت، عمق و استقلال از مداخله سیاسی فرق داشت. نگران کننده‌ترین ارزیابی سیاسی این گزارش درباره پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) است. ادعای این گزارش درباره عدم پایبندی احتمالی ایران به ان پی تی با ارزیابی جامعه اطلاعاتی که توسط دان کوتس مدیر اطلاعات ملی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹ در جلسه استماع کنگره ارائه شد مغایر است. کوتس در این جلسه اعلام کرد ما تصور نمی‌کنیم ایران هم اکنون سرگرم انجام فعالیت‌هایی باشد که برای تولید یک وسیله هسته‌ای ضروری است. همچنین گزارش سال ۲۰۱۹، اشاره‌ای به گزارش ماه فوریه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نکرده است که بر پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام تاکید دارد و عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران (را به سوی یک برنامه تسلیحاتی) تایید کرده است.
سناتور دموکرات جف مارکلی: دولت ترامپ همه تلاش‌های منع اشاعه را در جهان از بین برد
سناتور دموکرات جف مارکلی از ایالت اورگان در پیامی در صفحه توییتر خود ضمن تشکر از ند پرایس خبرنگار ان بی سی به دلیل بازتاب نامه انتقادی سناتور‌های آمریکا از مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور به دلیل عدم اشاره به پایبندی ایران به برجام در گزارش سال ۲۰۱۹ پایبندی به کنترل تسلیحات نوشت از ند پرایس بخاطر بازتاب این نامه متشکرم. توافق ایران به ما کمک کرد یک جنگ فاجعه بار دیگر و مسابقه تسلیحات را در خاورمیانه دفع کنیم، اما دولت ترامپ همه تلاش‌های منع اشاعه در سراسر جهان را خراب کرد و پایبندی مستمر ایران را به این توافق پنهان کرد.
ند پرایس در پیامی در صفحه توییتر خود نوشته بود این نگران کننده است که در گزارش سالانه پایبندی کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه کاملا هرگونه اشاره به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور حذف شده است. از سناتور جف مارکلی و همکارانش بابت جلب توجه دیگران به این مسئله متشکریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند