فواید خارق العاده آب نارگیل برای سلامتی


آب نارگیل یک رفع‌کننده خوب رقت خون است و بعد از یک تمرین می‌تواند بدن را با مواد معدنی تامین کند، به همین دلیل بین ورزشکاران بسیار محبوب است

فواید خارق العاده آب نارگیل برای سلامتی
شفاآنلاین>تغذیه>آب‌نارگیل اغلب با شیرنارگیل اشتباه گرفته می‌شود اگر چه به‌نظر می‌رسد مزه آنها هیچ‌ شباهتی به‌هم ندارد و به‌خاطر این است که تصور می‌شود در اصل شیرنارگیل است که داخل نارگیل قرار گرفته، در حالی که شیرنارگیل در واقع از فشردن و له‌کردن گوشت میوه همراه با آب در مخلوط‌کن به‌دست می‌آید که چربی بالایی هم دارد، در حالی که آب‌نارگیل در میوه‌های سبز و جوان نارگیل است.

به گزارش شفاآنلاین،از آنجایی که شما نمی‌توانید نارگیل سبز را در مغازه‌ها پیدا کنید، آب نارگیل بیشتر به‌صورت بسته‌بندی موجود است.مزه آن به آن صورتی که شما تصور می‌کنید شبیه به نارگیل نیست بلکه مزه‌ای کمی شیرین با یک نت اسیدی دارد.

این نوشیدنی واقعا طراوت‌بخش است و اگر شما آن را دوست داشته باشید می‌توانید آن را جایگزین بخشی از آب مصرفی روزانه‌تان کنید.در مقایسه با آن شیرنارگیل، مزه‌ای شبیه به نارگیل دارد و یک بمب کالری واقعی است به‌خاطر اینکه ۲۰‌درصد آن را چربی تشکیل داده است اما از این میوه در آشپزی شرق آسیا به‌عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. از جمله در کشور اندونزی همراه با برنج پخته می‌شود.

نوشیدنی ایزوتونیک

همچنان که در بالا گفته شد، آب نارگیل خاصیت ایزوتونیک دارد، این واقعا به معنای این است که نسبت مواد مغذی به مایع دقیقا متناسب با خونانسان است.

به همین دلیل، آب نارگیل یک رفع‌کننده خوب رقت خون است و بعد از یک تمرین می‌تواند بدن را با مواد معدنی تامین کند، به همین دلیل بین ورزشکاران بسیار محبوب است.

همچنین جایگزین خوبی برای نوشابه‌های معمولی و نوشیدنی‌های ورزشی است چون حاوی چربی و قند کمی است اما حاوی عناصر حیاتی مهمی است.

اینها شامل ویتامین‌های مختلفی همچون C، B1 و B2، کلسیم، منیزیم، فولیک اسید و همچنین مقدار کمی عناصری همچون روی و آهن است. در مجموع آب نارگیل بسیار غنی از پتاسیم است که در هر ۲۵۰ میلی‌لیتر آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد و می‌تواند از آریتمی و بیماری‌های مختلف ریه که به‌خاطر کمبود پتاسیم ایجاد می‌شوند، پیشگیری کند. این نوشیدنی واقعا کم‌کالری است، به‌طوری‌که هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آن تنها حاوی ۱۶ تا ۲۰ کالری است حدود ۴۰ کالری برای یک لیوان.

کاهش وزن

آب نارگیل، به‌دلیل چربی و قند پایین، اغلب به‌عنوان یک داروی شگفت‌انگیز کاهش وزن مورد توجه است.به‌خاطر اینکه این نوشیدنی نه می‌تواند سوخت‌وساز از بدن را تسریع کند و نه سوختن چربی را تحریک کند.

این ماده فقط یک جایگزین سالم برای نوشابه‌های معمولی است که اثرات مثبت کلی روی بدن دارد. به عبارت بهتر، بدون ورزش و رژیم غذایی سالم نباید انتظار معجزه داشته باشید. آب نارگیل می‌تواند برای پوست و موی شما خواص بیشتری داشته باشد چون غنی از آنتی‌اکسیدان است که بازسازی سلولی سریع را تقویت می‌کند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

رادیکال‌های آزاد ملکول‌های غیرثابت ساخته شده در سلول‌های شما به هنگام متابولیسم هستند. تولید آنها پاسخ به استرس یا زخم را افزایش می‌دهد.

وقتی رادیکال‌های آزاد زیاد باشند، بدن شما یک حالت استرس اکسیداتیو را وارد می‌کند که به سلول‌های شما صدمه‌زده و خطر بیماری را افزایش می‌دهد.

تحقیقات روی حیواناتی که در معرض سموم قرار گرفتند، نشان داد که آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدانی‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که نمی‌توانند باعث صدمه طولانی شوند.

یک تحقیق نشان داد که موش‌های مبتلا به آسیب کبدی هنگامی که با آب نارگیل درمان شدند پیشرفت چشمگیری در درمان نسبت به موش‌هایی که هیچ‌ درمانی را دریافت نکرده‌ بودند، داشتند.در یک تحقیق دیگر، موش‌های با رژیم غذایی با فروکتوز بالا با آب نارگیل درمان شدند. در ادامه فعالیت رادیکال آزاد و همچنین فشار خون، تری‌گلیسرید و سطح انسولین کاهش داشت. البته هیچ‌ تحقیقی این فعالیت آنتی‌اکسیدانی را در انسان‌ها مورد بررسی قرار نداده است.

خواص ضد دیابتی

تحقیقات نشان می‌دهد که آب نارگیل می‌تواند قندخون را پایین بیاورد و شاخص‌های سلامت در حیوانات دیابتی را بهبود دهد.

در یک تحقیق، موش‌های مبتلا به دیابتی که با آب نارگیل درمان شدند، سطح قند خون را بهتر از گروه کنترل حفظ کردند. همان تحقیق مشخص کرد موش‌هایی که آب نارگیل مصرف کردند، سطح هموگلوبین A1c کمتری داشتند که نشان‌دهنده کنترل قند خون طولانی مدت در وضعیتی خوب است.

تحقیق دیگری مشخص کرد که دادن آب نارگیل به موش‌های مبتلا به دیابت منجر به بهبود سطح قند خون و کاهش در شاخص‌های استرس اکسیداتیو می‌شود. البته تحقیقات کنترل‌شده‌ای نیاز است تا این اثرات را در انسان‌ها ثابت کند.با این وجود ۳ گرم فیبر و یک ماده کربوهیدرات قابل هضم تنها ۶ گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر)، آب نارگیل می‌تواند به‌راحتی در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت قرار بگیرد. این آبمیوه، منبع خوبی از منیزیم نیز هست که ممکن است حساسیت انسولین را افزایش دهد و میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت را کاهش دهد.

پیشگیری از سنگ کلیه

نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از سنگ کلیه مهم است. اگر چه آب معمولی انتخاب خوبی است، یک پژوهش نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است حتی بهتر هم باشد.

سنگ‌های کلیه هنگامی به‌وجود می‌آیند که کلسیم، اگزالات و ترکیبات دیگر با هم ترکیبمی‌شوند تا کریستال‌هایی را در ادرار شما به‌وجود بیاورند. اینها می‌توانند بعدا سنگ کلیه را شکل دهند. البته بعضی از افراد بیش از سایرین مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند.

در موش‌های مبتلا به سنگ کلیه، آب نارگیل از چسبیدن کریستال‌ها در کلیه‌ها و بخش‌های از مجاری ادراری پیشگیری کرد. همچنین تعداد کریستال‌های تشکیل شده در ادرار را کاهش داد. پژوهشگران باوردارند که آب نارگیل به کاهش تولید رادیکال آزاد که منجر به استرس اکسیداتیو بالایی در ادرار می‌شود، جلوگیری می‌کند.

حمایت از قلب

نوشیدن آب نارگیل ممکن است برای کاهش خطر بیماری قلبی مفید باشد. در یک تحقیق، موش‌هایی که اب نارگیل مصرف کردند، کلسترول خون و تری‌گلیسرید را کاهش دادند. همچنین کاهش چشمگیری در چربی کبد داشتند.

در تحقیقی دیگر، همان پژوهشگران موش‌ها را با یک رژیم مکملی مشابه با همان دوز آب نارگیل (۴ میلی‌لیتر به ازای ۱۰۰ گرم وزن بدن) تغذیه کردند. بعد از ۴۵ روز، گروه آب‌نارگیل کلسترول و تری‌گلیسرید را کاهش دادند که با اثرات یک داروی استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود، برابری می‌کند.

به‌خاطر داشته باشید که این دوز بسیار بالایی بود. در مورد انسان‌ها برای یک انسان ۶۸ کیلویی، مصرف وی باید برابر ۲/۷ لیتر آب نارگیل در هر روز باشد. با این وجود، این یافته که کلسترول را به اندازه یک داروی استاتین کاهش می‌دهد، بسیار چشمگیر است و باید بیشتر مورد مورد توجه قرار بگیرد.

کاهش فشار خون

آب نارگیل می‌تواند برای کنترل فشار خون شما عالی باشد. در یک تحقیق کوچک در افراد مبتلا به فشارخون، آب نارگیل سطح فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر فشار خون روی فشارسنج) را در ۷۱درصد شرکت‌کننده‌ها کاهش داد.در مجموع آب نارگیل حاوی ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در هر یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌لیتر) است.آرمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!