فعال مدنی: گرایش سیاسی در برخورد با فساد ملاک نباشد


فعال مدنی: گرایش سیاسی در برخورد با فساد ملاک نباشد

شیراز-ایرنا- فعال مدنی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار است که نوع گرایش سیاسی افراد در فرایند برخورد با مفسدان ملاک نباشد و با تغییر رئیس قوه قضاییه، این امیدواری به وجود آمده است که شاهد تغییر رویه دستگاه قضایی در برخورد با فساد باشیم.

به گزارش ایرنا، رحمت الله حافظی شامگاه شنبه در نشستی با عنوان 'موریانه ای به اسم فساد' درتالار خوارزمی دانشگاه شیراز افزود: اگراین تغییر رویه حداکثر تا 6 ماه آینده انجام شود و با تمام کسانی که منشا خطا و انحراف هستند بدون توجه به گرایش سیاسی آنها برخورد شود می تواند تاثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت: نگرش سیاسی در برخورد با فساد، مجازات و پیگیری آن به اعتماد عمومی آسیب می زند.
رئیس هیات مدیره جمعیت پویش شفاف سازی و ریشه کنی فقر و فساد گفت: اعتماد عمومی سرمایه ای است که می تواند پشتوانه دولتها قرار گیرد در صورتی که خطاها و فسادهای بسیاری رخ داده و زنجیره وار در حال تکرار است و برای نجات این سرمایه باید برخورد جدی با فساد صورت گیرد.
حافظی ادامه داد: با وجود آسیب های ناشی از فساد، مردم ایران به دلیل اینکه برای نظام اسلامی و به ثمر نشستن آن تلاش بسیاری کرده اند از حاکمیت عدول نمی کنند و همچنان به آن وفادار هستند.
وی با بیان اینکه که 20 سال گذشته دوران گذاری بوده که باید اتفاق می افتاد تا مردم و جامعه بدانند که انتخاب هایشان تا چه اندازه می تواند مهم و تاثیرگذار باشد، گفت: عملکرد اصولگرایان و اصلاح طلبان باید آسیب شناسی شود که بتوان میزان مقبولیت آنها در جامعه را تفسیر کرد.
** فضای مجازی فرصتی برای مبارزه با فساد
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نگاه توام با تهدید به فضای مجازی را نادرست و خطا خواند و گفت: این نگرش باید اصلاح شود زیرا فضای مجازی یک فرصت محسوب می شود.
حافظی گفت: می توان از این فضا برای فسادستیزی بهره گرفت هرچند که نیاز است که قوانینی در کشور تدوین شود که تهمت زدن در فضای مجازی هم جرم شناخته و برای آن مجازات سنگین مالی درنظر گرفته شود اما هرکس که در این فضا فسادی را برملا کرد باید از آن تقدیر و تجلیل شود.
**نقش دانشگاه در مبارزه با فساد
رئیس هیات مدیره جمعیت پویش شفاف سازی و ریشه کنی فقر و فساد گفت: دانشجویان و اساتید دانشگاه به عنوان نخبگان جامعه می توانند با ارائه نظرات علمی برای اصلاح فرآیندها و همچنین مطالبه گری برای مبارزه با فساد کمک زیادی کنند اما در دو الی سه سال گذشته نقش دانشگاهیان در این زمینه کمرنگ شده است.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال گفت: شرکت در انتخابات امر بسیار مهمی است که لازم است جامعه دانشگاهی در این باره تلاش خود را انجام دهند تا مشارکت حداکثری در انتخابات را شاهد باشیم.
حافظی در ادامه سخنان خود تحریم های اقتصادی را زمینه ساز بروز فساد دانست و گفت: سودجویانی از زمان ایجاد تحریم ها روی کار آمدند و از این رو، باید توجه داشت که کاهش مناسبات در عرصه بین المللی راه ها و مسیرهای غیر قانونی را بوجود خواهد آورد و از این رو، باید در این باره تدبیر اندیشی کرد.

** رنج اقتصاد از عدم شفافیت
حسین راغفر اقتصاد دان نیز در سخنانی در ادامه این نشست گفت: ریشه فساد در ایران ساختارها است که فسادزا است زیرا اقتصاد ایران متکی بر دلالی و واسطه گری است و وابستگی شدید به منابع طبیعی دارد که درآمدهای حاصل از آن نیز توسط گروه های حاکم توزیع می شود.
راغفر افزود: اقتصاد ایران به طور تاریخی دچار مشکل بوده چون بر پایه فروش و صادرات منابع خدادادی بنا نهاده شده و در طول یک قرن گذشته نیز این اتکا به نفت روز به روز در حال افزایش بوده است.
مدیرعامل جمعیت پایش شفاف سازی و ریشه کنی فقر و فساد ادامه داد: ساختار اقتصاد ایران متاثر از نبود شفافیت و عدم پاسخگویی در زمینه توزیع منابع عمومی زمینه ساز بروز فساد است.
وی فساد را مساوی با 'انحصار به اضافه تشخیص مصلحت منهای پاسخگویی' تعریف کرد و با بیان اینکه این سه اصل زمینه ساز ایجاد فساد است، افزود: تغییر نگاه پس از جنگ در زمینه غالب شدن حمایت از سرمایه دار ، رشد روز افزون تجاری در کشور را در پی داشت که متکی بر تجارت منابع طبیعی بود اما در مقابل درآمد حاصل از فروش این منابع راهی کشور نشد.
راغفر اظهار داشت: به تدریج در دهه های گذشته واژه خصوصی سازی مدنظر مسئولان کشور قرار گرفت و منابع در اختیار خویشاوندان و اقوام گذاشته و در ادامه بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی ایجاد شد که این عوامل در تحلیل وضعیت اقتصادی کنونی کشور دخیل است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تحقق ایده رسانه آزاد در ایران را زمینه ساز مبارزه با فساد دانست و گفت: نیاز است که قید و بندهای زیاد از جلوی پای رسانه ها برداشته شود.
این اقتصاددان افزود: در مسیر فساد ستیزی نقش دستگاه قضایی بسیار کلیدی و با اهمیت است و در این جهت تشکل های مردم نهاد می تواند بازوان توانمند قدرتها تلقی شوند در صورتی که اکنون به سمن های مردمی نگاه دیگری می شود.
وی آگاهی عمومی را شرط اول اصلاح مناسبات شکل دهنده فساد در جامعه عنوان کرد و گفت: وجود تشکل های مردم نهاد و احزاب سیاسی در مسیر برخورد با فساد بسیار مهم است در صورتی که اکنون احزاب سیاسی غیردولتی در کشور ما وجود ندارد.
** نقش دولت الکترونیک در فسادستیزی
راغفر در ادامه سخنان خود بر این مساله که وجود دولت الکترونیک می تواند به شفاف سازی کمک کند تاکید کرد و افزود: اطلاعات دستگاه های اجرایی و مدیریت شهری باید در اختیار عموم قرار گیرد و رسانه ها نیز بتوانند به بررسی این اطلاعات بپردازند و قطعا اگر زیرساخت دولت الکترونیک در کشور پیاده سازی شود می تواند عاملی برای مبارزه با فساد باشد.
وی در ادامه سخنان خود تحریم را هم فرصت و هم تهدید عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم از این جهت می تواند فرصت باشد که ما با ایجاد این وضعیت بتوانیم وابستگی بودجه کشور از نفت را کاهش دهیم و این هدف تنها با توجه به ظرفیت تولید داخلی کشور محقق خواهد شد و افزایش تولید شغل ایجاد و در نهایت اعتماد مردم به حاکمیت را بازسازی خواهد کرد.
این اقتصاددان افزود: در شرایط کنونی، رونق تولید در داخل کشور تنها راه حل خروج از شرایط کنونی اقتصادی است زیرا تجربه نشان داده است که کشورهای خارجی همچون آمریکا منافع خود را دنبال می کنند.
این نشست به همت انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد.
9873 / 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری