گره ترافیک غرب در گیر ١٣٠٠ متر!


گره ترافیک غرب در گیر ١٣٠٠ متر!

سال‌‌هاست که برای کاهش بار ترافیک سنگین انتهای بولوار وکیل‌‌آباد در مسیر طرقبه و شاندیز، یا چاره‌‌ای اندیشیده نشده، یا صرفا به مرهم‌‌هایی موقت اکتفا شده است.


شهرآرا آنلاین - مهدی عسکری - در‌این‌میان تردد در مسیر طرقبه از انتهای بولوار شهید‌برونسی و نیز تردد در مسیر شاندیز از مسیر بولوار امام‌‌علی(ع)، محتمل‌‌ترین گزینه‌‌هایی است که بارها از زبان مسئولان برای گره‌‌گشایی از این مسیر شنیده‌‌ایم، اما هزینه‌‌های گزاف و شاید تبعات شکست احتمالی اجرای طرح‌‌ها، مهم‌‌ترین مانع برای اجرای این طرح بوده است و مسئولان نیز هر‌گاه مورد پرسش قرار می‌‌گیرند، صرفا از «عزم جدی» برای رفع ترافیک این مسیر می‌‌گویند؛ گاهی با ایجاد مسیرهای جایگزین، گاهی با پیشنهاد ایجاد تقاطع غیرهمسطح و گاهی با طرح‌‌های اصلاحات جزئی و ایجاد دوربرگردان‌ در این مسیر. در‌کنار همه این مسیرها، شاید یکی از گزینه‌های ساده‌‌ و کم‌‌هزینه‌‌‌، از مسیر انتهای بولوار مجیدیه بگذرد؛ مسیری که بدون ترافیک انتهای وکیل‌‌آباد و پل پرتویی، مستقیم به شاندیز متصل می‌‌شود؛ مسیری که متأسفانه درگیر بگیر‌و‌نگیرهای تقسیمات کشوری شده و برای تعریض و آسفالت‌شدن، به ورطه پاس‌کاری افتاده است.

بلاتکلیفی میان دو شهرداری

در مسیر بولوار مجیدیه به انتها که می‌‌رسیم، درست جایی که دیگر ساخت‌‌وسازی نیست و بیابان را پیش‌ رو داریم، فرمان ماشین را که به چپ می‌‌چرخانیم، معبر خاکی باریک و پر‌دست‌‌اندازی پیش‌رویمان قرار دارد؛ معبری پر از چاله‌‌های کوچک و بزرگ که ‌شبیه جاده‌‌های بمباران شده است؛ پر از چاله‌‌های کوچک و بزرگ که به جلوبندی هر خودرویی آسیب می‌‌زند. معبری که در شروع، با دیوارهای بلند ٢ باغ، محصور شده و به گفته اهالی، مالکان هر٢ باغ باید تن به عقب‌‌نشینی بدهند تا راه عریض‌‌تر شود. در ادامه همین مسیر، کمی که جلوتر می‌‌رویم جاده ناهموار همچنان ادامه دارد؛ مسیری که به گفته اهالی تنها ١٣٠٠‌متر است و در‌صورت تعریض و آسفالت، می‌‌تواند به یکی از شریان‌‌های اتصال مشهد به شاندیز تبدیل شود، اما در‌گیر اختلافات است.

مهدی ملازم، یکی از اهالی همین منطقه است که می‌‌گوید: این بولوار به بولوار فرمانیه معروف است و از سمت شاندیز تا اواسط مسیر نیز مقداری آسفالت شده اما از اواسط مسیر به‌سمت مجیدیه به حال خود رها شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌‌های بی‌‌نتیجه در شهرداری منطقه‌١٢ و شهرداری شاندیز، می‌‌گوید: انتهای الهیه، شهرکی به نام «شهر سبز» در‌حال ساخت است و این جاده مسیر تردد ماشین‌‌های سنگین برای ارسال مصالح به شهر سبز است. در روزهای بارانی گل‌و‌لای فراوانی انباشته می‌‌شود و در سایر ایام سال هم گرد‌و‌خاک تردد ماشین‌‌ها امان‌ما را بریده است. شهرداری منطقه‌١٢ اعلام می‌‌کند این زمین متعلق به اوست و شهرداری شاندیز هم همین ادعا را دارد. ما مانده‌‌ایم بین همین اختلاف سلیقه‌‌ها.ملازم با اشاره به تردد خودروها در روزهای تعطیل، پنجشنبه‌‌ها و جمعه، از این مسیر، می‌‌گوید: سال‌٩١ بود که شهردار وقت منطقه‌١٢ اعلام کرد تا آخر سال این مسیر را آسفالت می‌‌کند اما خبری نشد. اگر این مسیر آسفالت شود، بخش زیادی از ترافیک تردد خودروها روی پل پرتویی کاهش خواهد یافت.

نه فرمانداری متولی است نه شهرداری

علی‌اکبر اصغری، یکی از اهالی روستای حسین‌آباد جلدک، نیز با گلایه از بلاتکلیفی این مسیر می‌‌گوید: ما اهالی این منطقه چوب دو سر طلا شده‌‌ایم. نه فرمانداری و نه شهرداری متولی ما نیستند. ما در اینجا شورا و دهیاری و کد روستایی داریم. برای ما واگذاری این بخش به شاندیز یا مشهد فرقی ندارد؛ مهم آسفالت‌شدن این مسیر است و تردد آسان.او با اشاره‌به آسفالت بخشی از مسیر از سمت شاندیز می‌‌گوید: این بلاتکلیفی خیلی بد است؛ چون علاوه‌بر روشن‌نبودن وضعیت آسفالت، برای دریافت انشعابات هم مشکل داریم. اگر یک آجر روی آجر بگذاریم، تمام دستگاه‌‌ها به‌سراغمان می‌‌آیند اما ما هنوز نمی‌‌دانیم متولی آسفالت این مسیر کدام دستگاه است. همین میزان آسفالت اندک را هم با هزینه خودمان انجام داده‌‌ایم. سال‌٩٠، به‌مدت۴،٣ماه اینجا زیرسازی شد و کار کردند. ما هم توافق کردیم برای تعریض مسیر، عقب‌‌نشینی کنیم؛ حتی در شهرداری منطقه‌١٢ به ما کد نوسازی دادند.

٢٠٠‌متر جلوتر به راکب موتورسیکلت‌سواری برمی‌خوریم که به‌همراه همسر و٢ فرزندش با سرعت کمی در‌حال عبور از جاده خاکی هستند. جواد می‌‌گوید: ساکن طرقبه هستم و ٢ سال است که از این مسیر به محل کارم در مجیدیه می‌‌روم. این مسیر به‌دلیل خاکی‌بودن شاهد تردد تعداد کم خودروهاست و به‌دلیل همین خلوتی مسیر، امنیت کمی دارد. روزها از این مسیر می‌‌روم اما در مسیر برگشت از میدان نمایشگاه به خانه بر‌می‌‌گردم. در این مسیر بارها زمین خورده‌‌ام و لباس‌‌هایم پاره شده است.

مقابل یک کارگاه تولید وسایل شهربازی توقف می‌‌کنیم و موضوع را با مدیر کارگاه در‌میان می‌‌گذاریم. بدشت می‌‌گوید: برای این مسیر خیلی مشکل داریم. آسفالت‌نشدن این مسیر، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده که توسعه‌نیافتگی یکی از همین مشکلات است. به‌جز آنکه خاکی و ناهموار‌بودن این مسیر آسیب فراوان ایجاد کرده است، عده‌‌ای از همین خلوتی و نبود نظارت استفاده کرده و چهاردیواری‌‌هایی در اینجا ساخته‌‌اند که هر نوع بزه‌ای که فکرش را بکنید، در آن انجام می‌‌شود.

مغایرت با بزرگراه مشهد-چناران

برای رفع برخی ابهامات، به‌سراغ فرماندار طرقبه‌شاندیز می‌‌رویم تا علت ممانعت فرمانداری برای آسفالت این مسیر را جویا شویم. سیدحسن حسینی در‌این‌باره می‌‌گوید: طبق قانون تقسیمات کشوری، انتهای بولوار مجیدیه به‌سمت شاندیز مربوط‌به شهرستان طرقبه‌شاندیز است و شهرداری مشهد در این مورد صلاحیتی ندارد. در‌واقع این مسیر، مرز میان مشهد و شاندیز است. او در پاسخ به این سؤال که چرا برای آسفالت این مسیر اقدامی صورت نمی‌‌گیرد، ‌می‌‌گوید: ازآنجاکه عملیات اجرایی بزرگراه مشهد-چناران در‌حال اجراست، آسفالت یا تعریض مسیر انتهای مجیدیه با عملیات پروژه بزرگراه مغایرت خواهد داشت.

وی ادامه می‌‌دهد: برای این مسیر، جاده‌‌ای تعریف نشده است که بخواهیم آن را آسفالت کنیم و در‌واقع این مسیر، جاده‌‌ای خاکی و روستایی است و از‌طرفی با‌توجه‌به ورود ۴٠‌میلیونی گردشگر به طرقبه‌شاندیز، راه و شهرسازی اعلام کرده هرقدر مسیرهای دسترسی به این شهرستان را توسعه دهیم، برای پذیرایی از مسافران دچار مشکل خواهیم شد. در بزرگراه مشهد-چناران هم ٢ مسیر به جاده شاندیز تعریف شده که یکی از آن‌ها از سمت فرمانیه است. اگر بنا‌بر اصلاح قانون باشد، طرح جامع مشهد باید اصلاح شود؛ زیرا در این طرح ۵٠٠٠متر از اراضی طرقبه‌شاندیز در محدوده مشهد قرار می‌‌گیرد که این مسئله مغایر با قانون تقسیمات کشوری است.

برای آسفالت آماده‌‌ایم

شهردار منطقه‌١٢ مشهد نیز در‌این‌باره می‌‌گوید: فعلا این مسیر دسترسی به طرقبه‌شاندیز است، اما اگر مسئولان این شهر نمی‌‌توانند کاری انجام بدهند، کار را به ما واگذار کنند تا برای آسفالت مسیر اقدام کنیم و در‌غیر‌این‌صورت، اگر خودشان این مسیر را آسفالت کنند، ما نیز از این تصمیم استقبال می‌‌کنیم. احمد محبی‌ ادامه می‌‌دهد: در طرح جامع این منطقه جزو محدوده مشهد است، اما در حال حاضر این مسیر جزو محدوده اختلافی میان ما و شهرستان طرقبه‌شاندیز است.او می‌‌افزاید: فعلا از ما خواسته شده دست نگه داریم. ما هم اعلام کرده‌‌ایم طبق مفاد طرح جامع، برای آسفالت این مسیر آمادگی داریم. وی با بیان اینکه فرمانداری طرقبه‌شاندیز مانع‌از آسفالت این پروژه است، بیان می‌‌کند: ما اعلام کرده‌‌ایم آماده آسفالت این مسیر هستیم و پس‌از آسفالت نیز تابع قانون تقسیمات کشوری خواهیم بود.

نسخه‌‌ای نقد برای کاهش ترافیک انتهای وکیل‌‌آباد

اواخر تیر سال گذشته بود که دادستان مشهد برای پایان کار و آسفالت این مسیر تا پایان تابستان سال‌٩٧، به متولیان کار هشدار داد. ٢۴‌دی‌ماه سال قبل، دادستان مشهد دوباره وعده پیگیری آسفالت مسیر جاده مذکور (مسیر فرمانیه به جاده شاندیز) را داد و اینکه از‌طریق استانداری، پیگیری‌‌های لازم انجام خواهد شد. بر‌اساس اعلام غلامعلی صادقی «دستگاه قضایی بر‌اساس بندهای‌۲ و ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و در دفاع از حقوق عمومی و پیشگیری از وقوع جرم در‌حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه است و از استاندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان خواسته شده تدابیر لازم را د‌راین‌زمینه اتخاذ کند تا شاهد کاهش بار ترافیکی محور وکیل‌آباد به طرقبه و شاندیز در ایام تعطیل باشیم.»

یکی از بهانه‌های ادامه و اتمام آسفالت این مسیر، ماجرای تداخل این پروژه با آزادراه مشهد-چناران-قوچان است. قرار است این پروژه در ١٢٠‌کیلومتر اجرا ‌شود که برخلاف برآورد سه‌ساله برای پایان‌ ساخت آن، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است. بنابراین در شرایطی که برآورد ۴٢٠میلیارد تومان اتمام فاز اول، طبق اظهارات مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزاد راه مشهد-چناران-قوچان مربوط‌به آذرماه سال گذشته است و قطعا در سال جاری باید شاهد بار تورمی بیشتری هم باشیم، به نظر می‌‌رسد نسخه نقد کاهش بار ترافیک انتهای بولوار وکیل‌‌آباد، اصلاح و آسفالت همین مسیر انتهای مجیدیه به شاندیز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر