آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟


آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟

واژه انگلیسی SLOGAN (شعار) از عبارت slough-gharim ( با تلفظ soloorm) اززبان گالیک اسکاتلندی به معنای battle cry ( نعره هنگام رجز خوانی )گرفته شده است. گرافیک کاران حرفه ای بر این باورند نباید در لوگوی یک برند یا موسسه از شعار استفاده کرد.

آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟
میگنا: گفته می شود در ایران بیش از 400 انجمن علمی، زیر نظر وزارتخانه های علوم و بهداشت در حال فعالیت می باشند. انجمن‌ها مانند NGO فعالیت می کنند و بودجه دولتی برای آنها لحاظ نمی‌شود، اما برای پیشبرد اهداف خود می توانند کمک هایی از سازمان ها و دیگر دستگاه های دولتی دریافت نمایند.

در حوزه بهداشت روان تعدادی انجمن علمی وجود دارند نوع خدمت، جنس فعالیت و عملکرد آنها برای اعضاء همپوشانی خاصی با همدیگر دارد و گاهی نیز بدون توجه به مرزهای علمی باعث ایجاد تداخل در وظایف یکدیگر و موازی کاری هم می شوند. انجمن هایی مانند انجمن روانپزشکی ایران، انجمن روان شناسی ایران، انجمن روان شناسی بالینی ایران، انجمن روان شناسی تربیتی،انجمن مشاوره ایران،انجمن مددکاری ایران و ..... هر کدام از اینها مستقل و با مرزبندی مشخص در حال فعالیت هستند.

یکی از وجوه مشترک هر انجمن رسمی و ثبت شده دارا بودن یک آرم یا لوگوی مخصوص برای هویت این انجمن ها است تا با آن نشان مشخص شناخته شوند.

لوگو یا آرم یک مجموعه به عنوان یک نشان هویتی تجاری کاربرد فراوانی دارد. از لوگو برای درج در پوستر، پرچم، بنر، استند، مُهر ، سایت، مجله،سربرگ و ست های اداری، کارت ویزیت و... استفاده فراوانی می شود .

در همه دنیا طراحان، لوگو را در سه نوع واحد تولید می کنند:

1- نوع اول لوگوتایپ است که در آن لوگو با استفاده از حروف کامل یا اختصاری نام برند یا شخص طراحی می شود. در این نوع از لوگو انتخاب فونت مناسب بسیار تاثیرگذار است. در لوگوهای ایرانی از فونت های فارسی زیبایی نظیر نستعلیق استفاده می شود. از لوگو تایپ بیشتر در طراحی لوگوی سازمانی و شرکتی استفاده می شود.
آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟

2- نوع دیگر لوگو، لوگو تصویری است. در این نوع لوگو سعی می شود با استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا یک لوگو منحصر به فرد ایجاد نمود. انتخاب رنگ مناسب در این نوع لوگو برای شکلی که ایجاد می شود و یا نمادی که ترسیم می گردد بسیار پراهمیت است چراکه در این مدل، تمامی وظیفه انتقال مفهوم بر عهده تصویر میباشد. لوگو و آرم تصویری، به دلیل آنکه معمولا جلوه بصری بالایی دارد مخاطب را سزیع مجذوب کرده و در ذهن او باقی می ماند .
آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟

3- نوع دیگری از لوگو، لوگو ترکیبی است. در این نوع از لوگو از ظرفیت های هر دو نوع لوگو برای بیان مفهوم استفاده می شود و طراح در این مدل قدرت مانور بالاتری دارد. اکثر انجمن های علمی ایران برای طراحی لوگوی خود از این الگو بهره گرفتند.
آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟

مطابق قاعده و عرف گرافیک کاران، لوگوی یک موسسه، سازمان، انجمن یا شرکت معمولا شامل گروه سوم است که دو عنصر نام و نماد (آیکون ترکیبی) که به آن حرفنماد نیز می گویند ترسیم می شود.

یکی از اشتباهات طراحان آماتور لوگو، استفاده از شعار سازمانی در درون آرم یا لوگو است که علاوه بر شلوعی کار باعث می شود تا کلیت آرم برای بینندگان جلوه کمی داشته باشد و شعار باعث می شود که نام و تصویر(آیکون) انجمن تحت شعاع قرار گیرد.

در بررسی طراحی لوگوی چند انجمن فعال ، مشاهده می شود که تنها انجمن مشاوره ایران اصرار به داشتن یک شعار کلی در آرم خود دارد!

سه کلیدواژه: رشد، پیشگیری و درمان! شعار انتخابی انجمن مذکور است که از نظر جلوه های ظاهری و حرفه ای نیازی به ذکر شعار در آرم نبوده است. و شاید انجمن های دیگر که خیلی قویتر از انجمن مشاوره می توانند به این شعار جامه عمل بپوشانند ولی ارم خود را با شلوغ نکردند.

بنابراین از نظر معنوی نیز، این شعار نمی تواند تنها هویت و وظیفه انجمن مشاوره باشد و این شعار می تواند مورد ادعای همه انجمن های حوزه سلامت روان در کشور مانند انجمن روان شناسی ایران و انجمن روانپزشکی ایران و ..... باشد.
آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟
با این تفاسیر انتخاب شعار برای هر برندی می تواند جذاب هم باشد اما درج آن در لوگوی یک انجمن علمی،غیرحرفه ای و شاید اقدامی نمایشی باشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی