آماده شدن برای جراحی، همیشه تجربه ای دلهره آور برای کودکان و حتی بزرگسالان بوده است. اگر کودکتان احتیاج به جراحی دارد، این که بترسد طبیعی به نظر می رسد. ممکن است بپرسید که آیا بیهوشی هیچ تأثیر منفی ای روی کودکان دارد یا خیر. بیایید در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به جزئیات این موضوع نگاهی بیندازیم.

خطرات احتمالی بیهوشی برای کودکان چیست؟

برای هر کسی که زیر تیغ جراحی برود احتمال خطر وجود دارد و این قضیه فقط برای کودکان صدق نمی کند. اما خطرات بیهوشی برای کودکان نشان می دهند که ترس از این پروسه می تواند روی رشد مغز کودکان تأثیر گذار باشد.

به همین دلیل ممکن است ترجیح دهید که جراحی را به چند سال بعد موکول کنید که مغز کودک به طور کامل رشد کرده باشد. اگر این تصمیم روی سلامت کودک تاثیری ندارد می توانید آن را انجام دهید.

اما اگر این جراحی واقعا احتیاج باشد، برای سلامت کودک هم که شده باید این عمل را انجام داد. پروسه بیهوشی تقریبا پروسه ای بی خطر است و متخصصان بیهوشی تمام تلاش خود را می کنند تا به شما نشان دهند که کودکتان جراحی بی خطری دارد.

تمام پزشکان و جراحان وقتی بیمار کودک باشد توجه بیشتر و مراقبت های ویژه ای برای او در نظر می گیرند.

آیا بیهوشی برای کودکان و نوزادان بی خطر است؟

اگر کودک نیاز به جراحی داشت باید چه کرد؟

وظیفه شما به عنوان والدین کودک این است که با پزشکی آگاه درباره تمام خطرات و مزایای جراحی کودک خود صحبت کنید. در زیر به کارهایی که باید انجام دهید، اشاره می کنیم:

۱ – درباره زمان بپرسید:

اگر کودکتان در شرایط بحرانی نیست یا جراحی ضروری نیست می توانید این جراحی را تا زمانی که کودک کمی بزرگتر شود به تعویق بیندازید. مطالعات نشان داده اند که تأثیر منفی بیهوشی روی مغز با گذر سن کمتر می شود.

۲ – با متخصص بیهوشی صحبت کنید:

متخصصان بیهوشی تمام تلاش خود را می کنند که از مواد و داروهایی برای کودکان استفاده کنند که حداقل خطر را داشته باشد. به علاوه به میزان خاصی از مواد بیهوشی استفاده می کنند. این میزان به وزن، سن، جنسیت و این که آیا کودک از داروی خاصی استفاده می کند یا نه بستگی دارد. اگر بیمارستان این اجازه را داد می توانید از متخصص بیهوشی ای کمک بگیرید که معمولا با کودکان سر و کار دارد.

۳ – خونسردی خود را حفظ کنید:

استرس نداشته باشید. به خود بگویید که انجام این جراحی و پروسه بیهوشی برای کودکتان ضروری است. اگر قرار است کودک هیچ دردی را حس نکند پس بیهوشی یک ضرورت است.

پیشگیری از بیهوشی برای کودکان

کودکان در مقایسه با بزرگسالان عکس العمل متفاوتی نسبت به بیهوشی از خود نشان می دهند. متخصصان بیهوشی این اطمینان را به والدین می دهند که کودک به راحتی در طی این پروسه می خوابد و دردی را حس نمی کند.

آن ها به دقت تنفس، میزان اکسیژن، فشار خون کودک و ضربان قلب او را چک می کنند و میزان بیهوشی را با توجه به آن تنظیم می کنند. آن ها هر کاری که می توانند انجام می دهند تا علائم حیاتی و سلامت کودک را حفظ کنند.

آیا بیهوشی برای کودکان و نوزادان بی خطر است؟

آیا روشی بی خطرتر از بیهوشی برای کودکان وجود دارد؟

تحقیقات زیادی در آزمایشگاه ها انجام شده است تا ببینند که آیا روش بهتری نسبت به بیهوشی برای کودکان وجود دارد یا نه. در یکی از مطالعات انجام شده روی حیوانات فهمیدند که برخی مواد موجود در بیهوش کننده ها روی رشد طبیعی مغز تأثیر گذار است.

اگر به مدت طولانی از آن ها استفاده شود این تأثیر بیشتر می شود. برخی مواد بیهوشی مثل دگزمدتومیدین، کلونیدین و اپیوئیدها چنین تاثیری روی مغز حیوانات نداشتند.

به هر حال این مشتقات برای جراحی انسان ها مناسب نیستند. هم اکنون دانشمندان تمام تلاششان را می کنند که بهترین روش را پیدا کنند. اکنون بیهوشی بهترین روش شناخته می شود.

سوالات متداول در مورد بیهوشی برای کودکان

۱ – آیا بیهوشی عمومی برای کودکان بی خطر است؟

برای کودکان، بهترین و بی خطرترین راه بیهوشی، بیهوشی عمومی است. سایر روش ها هم می توانند عوارض جانبی مشابهی در کودک ایجاد کنند. این عوارض جانبی با توجه به وزن، سن، سابقه مصرف دارو، سطح رشد، خصوصیات فیزیکی و نوع جراحی متفاوت هستند. برای مثال آرام بخشی یا بیهوشی ملایم روش مناسبی برای کودکان نیست.

آیا بیهوشی برای کودکان و نوزادان بی خطر است؟

۲ – آیا بیهوشی برای اطفال نوپا روشی مناسب است؟

اگر کودک بالای سه سال باشد، مسلما تأثیر داروی بیهوشی روی مغز او کمتر خواهد بود. درست است که بیهوشی در شرایطی ضروری است اما اگر کودک احتیاج به جراحی احتیاج داشت و جراحی خیلی ضروری نبود میتوان آن را به تعویق انداخت.

می توانید با مشورت پزشک از درمان با دارو به جای جراحی استفاده کنید. میتوان با نظر پزشک این روش را تا سه سالگی او ادامه داد تا زمانی که خطرات مربوط به بیهوشی کمتر شده باشند و کودک آماده جراحی باشد.

حتما قبل از هر گونه جراحی با پزشک کودک و متخصص جراحی صحبتی جزئی داشته باشید. نه تنها از ترستان کاسته می شود بلکه می توانید دانشتان را درباره خطرات احتمالی، مزایا و عوارض جانبی این پروسه بالا ببرید.