یک روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی


یک روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی

عضو انجمن روان شناسی ایران گفت: بزرگترین آسیب اجتماعی، طلاق یا اعتیاد نیست بلکه دروغ است

یک روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی
میگنا: دکتر علیرضا آقایوسفی در گردهمایی روان شناسان و مشاوران استان قم که به مناسبت بزرگداشت روز روان شناس به همراه کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت در مدیریت بحران و ارتقای روان شناسی و مشاوره در دانشکده علمی کاربردی پردیسان قم برگزار شد، عنوان کرد: کار روانشناس، تجارت و کسب درآمد نیست، روانشناس، محرم دل ها و امانت دار زندگی مردم است.

این روانشناس افزود: روانشناس از نزدیک، دغدغه ها و دشواری های اجتماع را درک می کند و فقط در اتاق و پشت میز به درمان نمی پردازد.

وی اظهار کرد: اولین شرط مهم در روان شناس و مشاور بودن، نوعدوستی و علاقه مندی به مردم است تا بتوانیم درد ها را درمان کنیم.

آقایوسفی بیان کرد: روان شناس یا مشاور هر روز مراجعه کنندگان زیادی دارد و اگر بخواهد بعد از رفتن هر مراجعه کننده ای، حرف ها و غم ها و دردهای او را فراموش کند نمی تواند در درمان موفق باشد، روان شناس به واکاوی دقیق می پردازد و دردهای را از یاد نمی برد.

وی گفت: یک روان شناس و مشاور اگر دلش به حال مردم نسوزد، حرفها و دغدغه های جامعه برایش اهمیتی ندارد، وقتی مردم با بحران هایی مانند طلاق و اعتیاد روبرو می شوند و یا دچار مشکلات روحی و روانی به واسطه بروز حوادثی مانند سیل و زلزله می شوند باید حرفهایشان را شنید و برای رفع مشکلاتشان، دل سوزاند.

این روانشناس در ادامه با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: بزرگترین آسیب اجتماعی، طلاق یا اعتیاد نیست بلکه دروغ است.

وی بیان کرد: دروغ منشاء و ریشه بسیاری از آسیب ها و از جمله گناهان کبیره است، زیرا وقتی دروغ در جامعه گسترش یافت بسیاری از باورها و ارزش ها از یاد می رود و آسیب های جدی جایگزین آن می شود.

آقایوسفی اظهار کرد: دروغ می تواند مانند سیل و زلزله ویران گر باشد و فاجعه بیافریند و مانع از احقاق حقوق افراد شود،پس یکی از رسالت های مهم روان شناسی و مشاوره در بهداشت روان، درمان دروغگوئی افراد است.

وی گفت: یکی از انتقاداتی که بر علم روان شناسی وارد می کنند این است که افراد در آن جا به گناهان خود اعتراف می کنند و این کار نزد خدای متعال پذیرفته نیست، روان شناس مانند پزشکی است که می تواند محرم اسرار باشد.

عضو انجمن روانشناسی ایران عنوان کرد: از طرفی اگر اعتراف به گناه توسط مراجعه کننده نزد روان شناس موجب درمان و جلوگیری از تکرار گناه و خطا شود مفید است و آثار و برکات زیادی دارد.
یک روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی
روان شناسی و مشاوره موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: روان شناسی و مشاوره در جهت رفع آسیب های اجتماعی و بحران ها، موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند و بتوانند بهترین تصمیم را برای عبور از مشکلات خود بگیرند.


دکتر محمد حیدری در حاشیه گردهمایی روان شناسان و مشاوران استان قم به مناسبت بزرگداشت روز روانشناس بیان کرد: روان شناسی یک علم در حال پیشرفت، نو، پویا و کاربردی است و در چند دهه اخیر این علم در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: برگزاری این همایش‌ها و گردهمایی‌ها موجب می‌شود سطح جامعه نسبت به اهمیت و جایگاه روان شناسی و مشاوره ارتقا پیدا کند؛ دست اندرکاران و متخصصان عرصه روان شناسی و مشاوره باید تلاش کنند با آگاهی بخشی، این دو مولفه مهم و حیاتی را از مهجوریت بیرون بیاورند.

حیدری بیان کرد:امروز مردم با توجه به فرهنگ سازی های انجام شده و فعالیت رسانه ها،تا حدی مشاوره و روان شناسی را می شناسند و نسبت به آن اقبال دارند.

وی گفت:خوشبختانه رشته روان شناسی و مشاوره اخیرا در میان روحانیون و حوزه های علمیه نیز مورد توجه قرار گرفته و در قم موسساتی در این عرصه فعالیت می کنند که متولیان آن ها را روحانیون تشکیل می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود:این در حالی است که روحانیون، در گذشته به علم روان شناسی باور نداشتند اما امروز برخی از طلاب و روحانیون در این رشته تحصیل می کنند و علم روان شناسی را با مبانی اسلامی و اعتقادی تطبیق می دهند.

وی بیان کرد: باید بهزیستی، حوزه، دانشگاه، نهادهای علمی و پژوهشی همچون جهاد دانشگاه وارد شوند و مشاوره روان شناسی را در جامعه به خوبی ترویج دهند، در این میان رسانه ها نیز دارای نقش مهمی هستند.

حیدری عنوان کرد: مشاوره، راهنمایی و حضور متخصصین روانشناس، درمانگر و روانکاو می تواند بخش زیادی از آسیب های اجتماعی و فردی را درمان کند و سلامت روان را ارتقا دهد.

وی اظهار کرد: روان شناسی حرفه ای و تخصصی و مشاوره در واقعه مطالعه همه جانبه فرد است، روان شناسان و مشاورین یک رابطه عاطفی امنی را با مراجعه کننده برای درمان و مشاوره و ارائه راهکار ایجاد می کنند و دردهای آنان را التیام می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: اگر جامعه نسبت به روان شناسی و مشاوره، احساس نیاز کند، خود به خود سطح سلامت و بهداشت روان ارتقا پیدا می‌کند و بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها، درمان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب