شورای انتقالی سودان همچنان در اختیار نظامیان باقی می ماند


شورای انتقالی سودان همچنان در اختیار نظامیان باقی می ماند

تهران - ایرنا - نظامیان سودان پس از مذاکره با 'نیروهای آزادی و تغییر' با درخواست آنان مبنی بر تغییر در چینش شورای انتقالی و در اختیار داشتن اکثریت اعضا از سوی غیرنظامیان مخالفت کرد. بدین ترتیب اکثریت شورای انتقالی سودان در اختیار نظامیان باقی می ماند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، صلاح عبدالخالق از اعضای شورای نظامی انتقالی در سودان اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که تعداد کرسی های شورای انتقالی میان نظامیان و غیرنظامیان به مساوی تقسیم شود ولی این درخواست نیروهای آزادی و تغییر که خواهان دراختیار داشتن اکثریت اعضا از سوی غیرنظامیان هستند خط قرمز شورا بوده و اجرای آن امکان پذیر نیست.
پنج شنبه گذشته نیروهای آزادی و تغییر، قانون اساسی پیشنهادی خود و شروط لازم برای تحقق آن را به شورای نظامی ارائه کردند.
از مهم ترین شروط نیروهای آزادی و تغییر می توان به تمدید دوره انتقالی تا 4 سال، تشکیل مجلس قانونگذاری با تعداد 120 تا 150 نماینده و همچنین تشکیل شورای انتقالی مشتکل از نظامیان و غیرنظامیان با اکثریت غیرنظامیان اشاره کرد.
در همین راستا یکی از اعضای کمیته میانجیگری در سودان در گفت و گو با شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد که طرح پیشنهادی نیروهای آزادی و و تغییر در دوره انتقالی شامل تشکیل دو شوراست.
شورای اول متشکل از 7 غیرنظامی و 3 نظامی که اداره امور و انجام وظایف یک دولت را برعهده خواهد گرفت و شورای دوم که با ترکیب 7 نظامی و 3 غیرنظامی (نخست وزیر، وزیر اقتصاد و وزیر خارجه)، اداره امنیت و امور دفاعی را برعهده خواهد داشت.
«امجد فرید» سخنگوی رسمی اصناف سودان هم اعلام کرد که تا تحقق همه خواسته های ملت و واگذاری قدرت به غیرنظامیان، تظاهرات مردمی با قدرت ادامه خواهد داشت.
خبرگزاری آناتولی هم گزارش داد که امروز (شنبه) نیروهای واکنش سریع سودان ضمن درگیری با معترضانی که در نزدیکی مرکز فرماندهی ارتش دست به تظاهرات زده اند آنها را از محل تجمع متفرق کردند.
تظاهرات مردم سودان علیه البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.
اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست داشت.
سرانجام پنجشنبه 22 فروردین ماه با بالاگرفتن اعتراضات مردمی در سودان و به منظور کنترل اوضاع، ژنرال 'عوض بن عوف' وزیر دفاع و یکی از نزدیک ترین چهره ها به کانون قدرت، بیانیه برکناری عمر البشیر رئیس جمهوری و نیز برقراری سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت وآمد را قرائت کرد.
ژنرال بن عوف اعلام کرد که یک شورای انتقالی نظامی به مدت دو سال اداره سودان را برعهده خواهد گرفت و از آن پس حکومتی مردمی بر سر کار خواهد آمد.
در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراض های عمومی به حکومت ژنرال ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از راس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به 'عبدالفتاح البرهان' داد.
خاورم*9469*1144

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری