خانواده ها فکر خودکشی در میان اعضای خانواده را کم اهمیت نپندارند


خانواده ها فکر خودکشی در میان اعضای خانواده را کم اهمیت نپندارند

یک روان شناس بالینی گفت: خانواده ها نباید خودکشی را کم اهمیت بپندارند و از کنار این مسئله بی تفاوت گذر کنند.

خانواده ها فکر خودکشی در میان اعضای خانواده را کم اهمیت نپندارند
به گزارش میگنا دکتر حامد سجادپور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه پدیده خودکشی در 60 سال گذشته در جهان در حال گسترش است، اضافه کرد: کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

وی با بیان اینکه هر فردی که افکار خودکشی دارد، لزوما اقدام کننده نیست، اظهار کرد: بنابراین روان شناسان، شناختن متغیرهای مرحله فکر تا اقدام به خودکشی را بسیار ضروری دانسته اند و به اعتقاد محققان هر شخصی که به خودکشی فکر می کند، به طور قطع خودکشی نمی کند.

سجادپور در رابطه با تحقیقات انجام شده در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد، بیان کرد: بررسی های ما در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد نشان می دهد که بیشتر اقدام کننده ها تکانشی(لحظه ای)، رفتار خودکشی را انجام می دهند و افکار طولانی مدت و همیشگی خودکشی راندارند.

این روان شناس بالینی با بیان اینکه معمولا این افراد به دنبال مشاجره های خانوادگی اقدام به خودکشی می کنند، افزود: این افراد خشم خود را به جای دیگران بر روی خود متمرکز می کنند و همین امر موجب می شود تا دست به خودکشی بزنند.

به گفته وی رفتار خودجرحی نیز در این افراد به وفور مشاهده می شود و بیشتر آن ها تشخیص اختلال شخصیت مرزی را دریافت می کنند.

سجادپور در رابطه با راهکارهای پیشگیری از این آسیب اجتماعی، عنوان کرد: آموزش حل مساله و ارتقای مهارت های مقابله با مشکلات برای اینگونه افراد و همچنین افزایش تحمل ناکامی می تواند گام مهمی در پیشگیری این افراد از اقدام به خودکشی باشد.

این روان شناس در پایان تاکید کرد: یک نکته حیاتی در خصوص خودکشی وجود دارد و آن این است که افراد اقدام کننده معمولا سابقه بیان فکر خود را دارند و نزدیکان به هیچ وجه نباید فکر خودکشی را کم اهمیت بپندارند و حتما باید این افراد را به روانپزشکان و روان شناسان بالینی ارجاع دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید