با ترنس‌ها چگونه رفتار کنیم؟


با ترنس‌ها چگونه رفتار کنیم؟

یک متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که اگرچه تعداد مبتلایان به اختلال هویت جنسی در دنیا بسیار کم است، اما جامعه باید قبول کند که ترنس‌ها هم مانند سایر انسان‌ها حق زندگی دارند، لذا برخورد نامناسب با این افراد نه تنها از بروز مشکلات آنها جلوگیری نمی‌کند بلکه موجب افزایش مشکل آنها می‌شود.

با ترنس‌ها چگونه رفتار کنیم؟
میگنا: امین رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عموماً همه انسان‌ها هویت جنسی خود را بر اساس آن چیزی که متولد می‌شوند می‌شناسند، افزود: در سطح جهانی تعداد کمی از افراد دچار اختلال هویت جنسی هستند، به طوریکه از نظر ژنتیکی، ظاهری و فیزیکی دارای یک جنسیت واحد هستند اما احساسات و تمایلات جنسی متفاوتی دارند، این افراد "ترنس"، بیماران TSیا "ترنس سکشوال" نامیده می‌شوند.

این پزشک با اشاره به اینکه "ترنس سکشوال‌ها" از نظر مغزی دچار اختلال هستند، گفت: اگرچه ساختمان بدنی "ترنس سکشوال‌ها" به طور کامل به جنسیت واحدی شباهت دارد، اما از نظر "هیجانی"، "احساسی" و "تمایلات جنسی" دچار اختلال هستند.

وی با اشاره به اینکه در مفهوم کلی، "ترنس" یک شیوه زندگی محسوب نمی‌شود، یادآور شد: در علم ژنتیک دو موضوع "ژنوتیپ" و "فنوتیپ" مطرح است، در "ژنوتیپ" فرد از نظر ژنی به یک ژن مشخص وابسته است اما "فنوتیپ" به ویژگی یا کیفیت ظاهری سلولی مانند اندازه، عملکرد و سوخت و ساز بستگی دارد، این درحالیست که فنوتیپ و ژنوتیپ در ترنس‌ها، هر دو وابسته به دو جنس مختلف است.

بنابر اظهارات این متخصص روانشناسی سلامت، نظریه‌های متفاوتی درباره علت بروز اختلال هویت جنسی وجود دارد، طبق برخی نظریه‌ها ممکن است در سه ماهه اول دوره جنینی، در هیپوتالاموس فرد اختلالی ایجاد شده باشد و همین مسئله باعث شود آنها از نظر مغزی و فیزیولوژیکی به سمت تغییر جنسیت خود حرکت کنند. برخی دیگر نیز بر این باورند که تربیت اشتباه والدین در بروز اختلالات هویتی فرزندان مؤثر است، البته این تئوری رد شده زیرا این بیماری بیشتر جنبه مغزی و روانی دارد که هنوز علت دقیق آن کشف نشده است.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه کودکان از سن ۴-۵ سالگی شروع به شناخت هویت خودشان می‌کنند، گفت: همه "ترنس‌ها" در دوران کودکی‌شان متوجه می‌شوند که هویت جنسی‌شان با جسم آنها مطابقتی ندارد. آنها در همان دوران کودکی به لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های جنس مخالف علاقه قابل توجهی نشان می‌دهند. لذا افراد مبتلا به این اختلال باید فوراً مورد معاینات کامل قرار گیرند و به مدت یک تا دو سال تحت نظر روانشناس باشند، در صورتی که روان‌کاوی و روان‌درمانی بر روی آنها جواب ندهد، باید فوراً مورد عمل جراحی قرار گیرند.

این متخصص روانشناسی سلامت در پاسخ به این سوال که ترنس‌ها برای اینکه مورد پذیرش جامعه قرار گیرند باید چگونه در جامعه حضور پیدا کنند؟ گفت: در دوران بلوغ اختلالات هویتی ترنس‌ها با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کند و به تدریج والدین آنها متوجه می‌شوند که رفتار فرزندشان نسبت به همسالان آنها متفاوت است. اما مسئله‌ای که در مورد این سوال وجود دارد این است که عموماً جامعه باید با آنها رفتار مناسبی داشته باشد، به طور مثال والدین باید به جای تنبیه و سرزنش فرزند خود به محض آگاهی از این موضوع از روانشناس متخصص حوزه کودک و ترنس‌ها کمک و راهنمایی بگیرند.

به گفته رفیعی پور براساس تحقیقات انجام شده، حدود هزار تا ۱۵۰۰ ترنس در کشور زندگی می‌کنند، همچنین از میان هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در جهان یک نفر دچار اختلال جنسیتی است.
این متخصص روانشناسی سلامت در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: جامعه باید قبول کند که ترنس‌ها نیز مانند سایر انسان‌ها حق زندگی دارند، لذا مردم باید با این افراد رفتارهای عادی داشته باشد. برخورد نامناسب با این افراد نه تنها از بروز مشکل جلوگیری نمی‌کند بلکه در ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها بسیار مؤثر است. چه بسیارند ترنس‌هایی که به دلیل رفتارهای نامناسب جامعه و خانواده از خانه فراری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در