به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی امروز در نشست خبری بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد اظهار داشت: از برگزیدگان کتاب سال حوزه دو نفر در رشته‌های ادبیات هنر، یک نفر در رشته اقتصاد، نهج البلاغه، علوم اجتماعی، تفسیر، فلسفه و کلام است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مدنظر است کاربردی بودن آثار است، آثاری که آقایان ثاروی و جرفا داشتند آثاری بود که مورد توجه قرار رفت و معرفی شدند.

دبیر انجمن کتاب سال حوزه تصریح کرد: در سیاست گذاری انتخاب آثار آماری دقیق نداریم ولی قالبا آثاری است که امروز در رشته‌های درسی وجود دارد و در زمینه‌های قانون مورداستفاده قرار گرفتند.

مقیمی حاجی عنوان کرد: در انتخاب آثار صرفاً آثار بنیادی و علمی مدنظر نبوده ودر محورها و شاخص‌ها پاسخگوبه نیاز جامعه مورد تاکید است و در قالب کتاب‌ها اصل انتخاب مورد تاکید است.

وی ادامه داد: همه طلابی که وارد حوزه علمیه می‌شوند در زمینه پژوهش ورود پیدا نمی‌کنند، پاسخ به نیازهای تخصصی جامعه مورد تاکید است و در زمینه موضوعات فرهنگی نیازمند پیوست فرهنگی هستیم.

دبیر انجمن کتاب سال حوزه افزود: هدف همایش کتاب سال حوزه این است که کتابی علمی برای نیاز جامعه تولید کرده و کتابی معیار با موضوعات مختلف معرفی شود.

مقیمی حاجی بیان کرد: ارتقای سطح پژوهشی حوزه در 20 سال گذشته با امروز تفاوت بسیاری کرده است و امروز بیش از 60 نشریه علمی و پژوهشی تولید می‌شود که دارای مجوز هستند.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه نیمه اول بهمن ماه با حضور یکی از مراجع تقلید در قم برگزار می‌شود، بیان کرد: مهلت ارسال آثار خردادماه است وتاکنون 200 اثر به دبیرخانه رسیده است.

دبیر انجمن کتاب سال حوزه تصریح کرد: سال گذشته 3500 ارزیابی اجمالی و 650 ارزیابی تفصیلی آثار انجام شد و یکی از مزایای شناسایی آثار برتر، معرفی و اهدای جوایز نقدی و معرفی به مرکز نخبگان است.

مقیمی حاجی تصریح کرد: این همایش به مدت بیست سال است که به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و شناسایی پژوهشگران و مقالات برتر از جمله اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه به شمار می‌روند.

وی به سیاست‌های همایش کتاب سال حوزه در راستای جهت دهی به پژوهش‌ها و حرکت پژوهش‌ها به سمیت نیازهای جامعه گفت: در همایش بیستم با تصمیم شورای سیاست گذری کتاب سال حوزه محورهای ویژه ای اعلام شد تا نویسندگان به سمت نیازهای حوزه علمیه و نظام حرکت کنند.

دبیر انجمن کتاب سال حوزه ادامه داد: این محورها شامل سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، آسیب‌های اجتماعی، الگوی سلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، جمعیت، فضای مجازی، هنر، محیط زیست و منابع طبیعی همچنین زن و خانواده است که سنجش نامه‌ها بر اساس آن‌ها بررسی شدند و هفت اثر با احتساب امتیاز ویژه توانستند به عناون اثر برتر اعلام شوند.

مقیمی حاجی عنوان کرد: در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه علاوه بر محورهای سال گذشته، ابعاد علمی بیانیه گام دوم نیز از محورهای ویژه به شمار می‌رود، نویسندگان و پژوهشگران حوزوی می‌توانند جهت شرکت در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه آثاری را که در سال 97 برای نخستین بار چاپ کرده‌اند را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین پایان نامه‌های سطح چهار حوزه علمیه و دکتری که در سال 97 دفاع شده است در صورتی که در زمینه علوم انسانی مربط با دین باشد می‌توانند در این همایش شرکت داشته باشند.

دبیر علمی بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه علمیه در زمینه سومین جشنواره مقالات حوزوی گفت: هیأت تحریریه نشریات حوزوی از هر شماره یک مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال خواهند کرد که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه 125 مقاله ازسوی هیأت تحریریه نشریات حوزوی به دبیرخانه همایش ارسال شد.

مقیمی حاجی گفت: همایش کتاب سال حوزه در رده‌های علمی پژوهشی و علمی ترویجی برگزار می‌شود که سال گذشته برای نخستین بار بخش فرهنگی تبلیغی نیز ایجاد شد که در سال جاری نیز انجام می‌شود البته برای نخستین بار سنت نوع و گونه تقریری نویس حوزوی در تحقیقات مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: معرفی نویسندگان و پژوهشگران حوزوی از سوی حوزه علمیه و مراجع تقلید اثر معنوی در اولویت اولویت پژوهشگران است که در کنار آن جوایز نقدی، معرفی به مرکز نخبگان حوزه علمیه، ترجمه به زبان‌های دیگر، معرفی به مراکز علمی و پژوهشی، معرفی آثار به مراکز فرهنگی، از جمله برنامه‌هایی است که در حمایت از نویسندگان برتر صورت می‌گیرد و یک نسخه از همه آثار ارسالی به دبیرخانه، به کتابخانه آیت‌الله حائری ارسال می‌شود تا در اختیار همه طلاب قرار می‌گیرد.