کشور نیازمند استراتژی مشخص رسانه‌ای برای مقابله کارآمد با جنگ روانی امریکاست


کشور نیازمند استراتژی مشخص رسانه‌ای برای مقابله کارآمد با جنگ روانی امریکاست

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت بالای جنگ روانی و رسانه‌ای در عصر حاضر و تلاش امریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف جنگ نظامی از طریق این جنگ گفت: امروز کشور در مقابل یک وضعیت عادی قرار ندارد و رسانه‌ها نباید رها باشند تا هر کسی هرگونه دلش می‌خواهد بنویسد یا در تریبون‌ها بیان کند، لذا در شرایط امروز باید یک چارچوب...

کشور نیازمند استراتژی مشخص رسانه‌ای برای مقابله کارآمد با جنگ روانی امریکاست

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینه های اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن بوسیله فضای مجازی فرمودند: « در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.»

گرفتن آرایش جنگی در وضعیت فعلی از سوی مسئولان و ملت نیازمند برخورداری از یک راهبرد مشخص در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و به ویژه رسانه‌ای است که باید یک متولی خاص برای تدوین این راهبرد تعیین شود تا افکار عمومی به صورت واقعی و درست در جریان تحریم‌های آمریکا و آثار واقعی آن بر زندگی خود قرار گیرد نه اینکه رسانه‌ها و تریبون‌داران براساس اغراض سیاسی و جناحی یا کم‌اطلاعی با ارائه تصویری سیاه مردم را چنان ناامید سازند که به تسلیم بکشانند یا آنکه تصویری کاملا خوش‌بینانه یا به عبارتی موهوم از بی‌تأثیری تحریم‌ها ارائه دهند.

امروز دشمن با جنگ روانی به دنبال تأمین اهداف جنگ نظامی است

سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوبا خبرنگار ایکنا درباره اهمیت تدوین یک راهبرد مشخص و دقیق سیاسی، اقتصادی و به ویژه رسانه‌ای در مقابله با جنگ روانی، تبلیغاتی و اقتصادی امریکا گفت: رفتارهای خصمانه امریکایی‌ها علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد و شدیدتر هم خواهم شد. واقعا امریکایی‌ها در مقابله با ملت ایران ناکام ماند‌ه‌اند و متحمل شکست‌های زیادی شده‌اند بنابراین طبیعی است هرکاری بتوانند علیه ملت ایران انجام می‌دهند. در همین راستا ما هم باید آمادگی لازم و آرایش جنگی مطلوب را برای مقابله با این حجم از توطئه، فشار، تحریم و جنگ رسانه‌ای و روانی داشته باشیم. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در حال جنگ هستیم لازم است که آرایش جنگی بگیریم.

وی با بیان اینکه در چنین هماوردهایی مسئله جنگ روانی و رسانه‌ای نقش بالایی ایفا می‌کند، گفت: در واقع جنگ روانی به نوعی در این دوران می‌تواند با هزینه‌ای کمتر همان اهداف جنگ نظامی را تأمین کند. امریکایی‌ها نیز به شدت به دنبال آن هستند که اهداف خود از تحریم ایران را از طریق این عملیات پیچیده روانی و رسانه‌ای محقق کنند و آثار تحریم‌ها را در ذهن مردم بیش از آن چیزی که هست، تصویرسازی کرده تا در مرحله اول مردم را از نظام و کارامدی آن ناامید ساخته و در گام بعدی زمینه شورش‌ها و اعتراضات مردم علیه نظام را فراهم کنند.

نقوی حسینی اظهار کرد: اینجاست که رسانه‌ها نقش مهمی در این نبرد سخت و پیچیده ایفا می‌کنند. رسانه‌های داخل کشور می‌توانند افکار عمومی را بسیج کرده، جهت داده و در مسیر این مقابله قرار دهند یا اینکه بالعکس ممکن است افکار عمومی را دچار یأس و ناامیدی کرده و مردم را منفعل سازند. بنابراین در این درگیری و هماورد حساس رسانه‌ها یک بازیگر کلیدی هستند. پس لازم است یک استراتژی مشخص رسانه‌ای داشته باشیم.

رسانه‌ها و تریبون‌ها نباید در وضعیت فعلی رها باشند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: امروز کشور در مقابل یک وضعیت عادی قرار ندارد و رسانه‌ها نباید رها باشند تا هر کسی هرگونه دلش می‌خواهد بنویسد یا در تریبون‌ها بیان کند و افکار عمومی را در مسیر نادرست هدایت کند. براین مبنا به اعتقاد من در شرایط امروز باید یک چارچوب و استراتژی مشخص در حوزه رسانه برای مقابله مؤثر و کارآمد با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن تهیه و تدوین شود.

نقوی حسینی درباره نقش رسانه‌ها در القای این شرایط جنگی در ذهن، تصمیم و رفتار مسئولان و مدیران برای تغییر نوع مدیریت کشور از شرایط عادی به شرایط جنگی گفت: رسانه‌ها حلقه واسط بین مردم و حاکمیت هستند و تأثیر دوجانبه دارند و می‌توانند هم پیام‌رسان خوبی از سوی مسئولان به مردم و هم هشداردهنده صادقی از مردم به مسئولان باشند، لذا اگر این حلقه واسط درست عمل نکند و مسئولان از فضای روانی مردم، جهت‌گیری‌های اجتماعی و اولویت‌ها و مطالبات اساسی جامعه مطلع نباشند طبیعی است که تصمیم‌ها و رفتارهای غلطی را اتخاذ می‌کنند که برگرفته از متن جامعه نیست و شاید به پیشبرد توطئه‌های دشمن هم کمک کند.

وی تصریح کرد: بنابراین رسانه‌ها با آگاه کردن ذهن مسئولان از شرایط واقعی جامعه می‌توانند آنها را در جهت حرکت به سمت مدیریت کشور در شرایط جنگی و سوق پیدا کردن به سوی گرفتن آرایش جنگی مناسب یاری کنند.

نقش مجلس در تهیه استراتژی هماهنگ رسانه‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نقش مجلس در تهیه و تدوین این استراتژی و راهبرد خاص مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای امریکا گفت: یکی از وظایف مهم مجلس قانونگذاری است و لذا مجلس می‌تواند در این حوزه به سمتی حرکت کند که این راهبرد هماهنگ رسانه‌ای محقق شود.

نقوی حسینی در پایان اظهار کرد: اگر دولت در این زمینه موانعی را مشاهده می‌کند می‌تواند لایحه ارائه دهد و یا اگر کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس معتقدند در وضعیت فعلی باید چارچوب متفاوتی با وضعیت عادی برای فعالیت رسانه‌ها وجود داشته باشد باید طرح‌های لازم را ارائه دهند تا کشور و ملت به لحاظ جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن از مصونیت مطلوبی برخوردار شده و و رسانه‌ها نیز بتوانند با دوری از نگاه جریانی و سیاسی و اتخاذ یک نگاه ملی به خوبی در مقابل این فضاسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغی دشمن عمل کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!