شهید مطهری معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد


شهید مطهری معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد

آیت الله اعرافی در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران یزد گفت: شهید مطهری(ره) ذهن اجتماعی، موضوع شناس و سوژه یاب داشت و تمام آنچه نوشته، مبیّن این است که در موضوع شناسی و سوژه‌هایی که جامعه را به سمت گمراهی می برد به زیبایی تمام تحلیل می کند و معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد ]]>

مدیر حوزه های علمیه کشور:

شهید مطهری معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد
آیت الله اعرافی در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران یزد گفت: شهید مطهری(ره) ذهن اجتماعی، موضوع شناس و سوژه یاب داشت و تمام آنچه نوشته، مبیّن این است که در موضوع شناسی و سوژه‌هایی که جامعه را به سمت گمراهی می برد به زیبایی تمام تحلیل می کند و معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید مطهری معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد

به مناسبت گرامیداشت مقام معلم، مدیر، معاونان و کادر حوزه علمیه خواهران استان یزد به همراه جمعی از مدیران مدارس، در میبد با آیت الله علیرضا اعرافی دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله اعرافی در این دیدار با خوشامدگویی به مهمانان و تقدیر از آنان، به بررسی ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری(ره) پرداخت و اذعان کرد: شهید مطهری(ره) نماد یک عالم شایسته، اهل کار و تلاش، الگو و طراز و ممتاز است که از حوزه علمیه برخاست.

شهید مطهری(ره) ذهن اجتماعی، موضوع شناس و سوژه یاب داشت و تمام آنچه نوشته، مبیّن این است که در موضوع شناسی و سوژه هایی که جامعه را به سمت گمراهی می برد به زیبایی تمام تحلیل می کند.


وی از «جامعیت» به عنوان یکی از ویژگی بارز شهید مطهری پس از تلاش و کار نام برد و گفت: جامعیت شهید مطهری(ره)همراه با صاحب نظری و عمق است، یعنی در علوم اسلامی، فقه و اصول، فلسفه، کلام و تفسیرکه علوم پایه حوزه به شمار می روند، مجتهد و صاحب نظر بود. نکته برجسته در سیره استاد شهید این است که یک متفکر تحلیل گراست و در عمق مطلب می رود.
آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: شهید مطهری از کتاب «داستان راستان» تا «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و در بیش از 70 عنوان کتاب، صدها مقاله و سخنرانی این ویژگی تحلیل گری را دارد که طرف را به اقرار و اعتراف وا می دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: جرأت شهید مطهری(ره) همراه با عقلانیت و تحلیل گری در حساس ترین مورد اختلاف جامعه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مورد پیشرفت زنان باعث می شود که از عهده آن برآید و مثل او کمتر کسی را می بینیم که پایه های تحلیلی او متقن باشد.
آیت الله اعرافی، ویژگی دیگر شهید مطهری(ره) را تسلط بر ادبیات عربی و فارسی عنوان کرد و گفت: استاد مطهری در فارسی نویسی حوزوی و علوم اسلامی و معارف الهی نقطه عطف در تاریخ حوزه است و انس او با ادبیات فارسی و عربی بوده است. 20 بار کتاب گلستان را مطالعه کرده است و قلمش تشریفاتی نیست و بدون غلط و زرق و برق است. ادبیات او روان، دقیق، درست و جذاب است و در سخن هم سبک خاصی در خطابه دارد؛ هنر قلم و بیان او مبیّنی بر ذوق روان و ادبیات جذاب اوست.
وی از دیگر ویژگی های مهم شهید مطهری(ره) را سوژه یابی و موضوع شناسی دانست و افزود: این خصوصیت خیلی برجسته است و هنر می خواهد تا کسی بتواند از بین هزار مسأله سوژه های مهمی که فکر جامعه را اداره می کند، گردنه های معرفتی را پیدا کند و در آن موضوع ویژه انگشت بگذارد و آن را حل کند و این مهم نیازمند ذهن تحلیلی و اجتماعی است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: شهید مطهری(ره) ذهن اجتماعی، موضوع شناس و سوژه یاب داشت و تمام آنچه نوشته، مبیّن این است که در موضوع شناسی و سوژه هایی که جامعه را به سمت گمراهی می برد به زیبایی تمام تحلیل می کند. این که بتوان معارف را با زندگی و نیازهای فکری جامعه گره زد و آنها را بیابد و با نکات بسیار دقیق و عمیق حل کند مثل کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران»، هنر شهید مطهری بوده است، چنانچه برخی از کنار آن عبور کرده اند، ولی شهید مطهری(ره) می دانسته که بحث پایه ای است و باید گره آن باز شود و تا این زمان بهترین کتاب درباره ملیت و اسلامیت به شمار می رود.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: تمام این موضوعات در کنار مقالات و گفته های ایشان و مباحثات و کتاب ها مبتنی برآشنایی با علوم و معارف عصر خویش است، به طوری که استاد بر فلسفه های غربی مسلط بود و دقیق می دانست و حتی مارکسیسم را از صاحب نظران آن بهتر می شناخت و این هنر را داشت که از فلسفه ها و علوم اجتماعی منتفع شود و به معارف اسلامی گره بزند.
وی با اشاره به اینکه عرضه مضامین نو و تازه به کتاب و سنت یکی دیگر از هنرهای شهید مطهری بود، خاطر نشان کرد: ویژگی مسائل اخلاقی و روحی ایشان بالا و ممتاز بود و او هم مرد تحلیل و نظریه پرداز و هم مرد میدان عمل و همراه امام خمینی(ره)تا مرز شهادت ماند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوزه های علمیه خواهران شجره طیبه ای است که غرس شد و مسیر رشد و بالندگی خود را طی کرده و سایه اش را بر همه مناطق شهری و روستایی گسترانده است.
آیت الله اعرافی، تأسیس مدارس علمیه خواهران را از برکات انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: خواهران طلبه باید مقصد عالی و بلند حوزه را دنبال کند و راه آن تعمیق علمی، اخلاقی و معنوی است.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن