تحلیلگر آمریکایی: ترامپ با ابزار فشار بر ایران تجارت می کند


تحلیلگر آمریکایی: ترامپ با ابزار فشار بر ایران تجارت می کند

نیویورک - ایرنا - عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است، 'دونالد ترامپ' تاجری است که با ابزار فشار به ایران برای پیشبرد اهداف خود در داخل و خارج سود می برد و نیز درصد جلب حمایت نو محافظه کاران و یهودیان طرفدار اسراییل در آمریکا و نیز اسراییل، عربستان و امارات است.

'باربارا اسلاوین' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اظهارات اخیر 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تاثیر 'تیم ب' بر ترامپ افزود: ترامپ بدنبال جنگ نیست، اما با فشار به ایران در داخل رای جمع می کند.
وی درباره پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم اظهار کرد: این گامی مهم و ضروری است. به نظر من، نباید کانال های ارتباط میان دو کشور قطع شود. گفت وگو و دیپلماسی میان دو طرف باید ادامه یابد.
این تحلیلگر مسایل بین المللی ادامه داد: ترامپ به آزاد کردن زندانی ها علاقه دارد و برای او از منظر داخلی وجهه ایجاد می کند. حتی به نظر من این کار باید به سمت گفت وگوهای فراگیر حرکت کند. رییس جمهوری ایران گفته که در گذشته ترامپ درخواست ملاقات با وی را داشته است.
اسلاوین اضافه کرد: فکر می کنم آقای روحانی در ماه سپتامبر که به مجمع عمومی می رود، ایده دیدار با ترامپ را مد نظر قرار دهد. ترامپ به این ملاقات علاقه مند است اما با توجه به فشارها به ایران، انجام این کار برای روحانی دشوار خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که در این دیدار چه سودی وجود دارد؛ ترامپ اهل مذاکره جدی نیست و به طور مثال، با وجود دیدار سران، تحریم های کره شمالی را بر نداشته است، گفت: درست است اما به تحریم های کره شمالی چیزی نیافزود. با توجه به فشارها به ایران، نباید از این گزینه دوری کرد.

** سخنان ظریف هوشمندانه بود
این کارشناس سیاسی با تایید سخنان وزیر امور خارجه ایران درباره عدم تمایل ترامپ برای یک درگیری نظامی دیگر در خاورمیانه گفت: سخنان وزیر امور خارجه ایران با فاکس نیوز درباره تمایز 'تیم ب' و ترامپ هوشمندانه بود.
اسلاوین افزود: فاکس نیوز، شبکه مورد علاقه ترامپ است و او برنامه های این شبکه را می بیند. سخنان ظریف هوشمندانه مطرح شد.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر مصلحت داخلی ترامپ پرهیز از جنگ باشد، چرا جنگ طلب هایی همچون 'جان بولتون' را به دور خود جمع کرده است، گفت: جان بولتون، سیاستمداری مکار و زرنگ است که خوب می داند چگونه با ترامپ همراه شود.
اسلاوین ادامه داد: بولتون بر خلاف پیشینان خود همچون 'مک مستر'، ترامپ را به چالش نمی کشد و او را عصبانی نمی کند. مک مستر بارها جلوی ترامپ ایستاده بود اما بولتون این کار را نمی کند و در مقابل برنامه های او را در سطح اداری به پیش می برد. وی به شدت دیدگاه ضد ایرانی دارد و متاسفانه می داند، چگونه با ترامپ کنار بیاید.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر به نیویورک، در اندیشکده انجمن آسیایی و همچنین گفت وگو با رسانه های مختلف، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی را 'تیم ب' و تحریک کننده دونالد ترامپ' نامید.
به گفته ظریف، 'تیم ب' می خواهد ترامپ را بر خلاف وعده های انتخاباتیش، به سوی یک درگیری بکشاند.
اروپام ** م.ع ** 1429 ** 1071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا