اسپینوسوروس دایناسور بزرگ ماهی‌خوار | فیلم


اسپینوسوروس دایناسور بزرگ ماهی‌خوار | فیلم

در مرداب‌های شمال آفریقا و در دوره‌ی کرتاسه (بین 100 تا 110 میلیون سال پیش)، بزرگ‌ترین دایناسور گوشت‌خوار جهان یعنی «اسپینوساروس» (Spinosaurus) می‌زیسته. این دایناسور 15 متر طول، 6 متر ارتفاع و بیش از 6 تن وزن داشته و کاملا بزرگ‌تر از تایرانوساروس و گیگاناتوساروس است. همان‌طور که از نامش مشخص است (اسپینوساروس یعنی سوسمار تیره پشت)، استخوان‌های...

در مرداب‌های شمال آفریقا و در دوره‌ی کرتاسه (بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون سال پیش)، بزرگ‌ترین دایناسور گوشت‌خوار جهان یعنی «اسپینوساروس» (Spinosaurus) می‌زیسته. این دایناسور ۱۵ متر طول، ۶ متر ارتفاع و بیش از ۶ تن وزن داشته و کاملا بزرگ‌تر از تایرانوساروس و گیگاناتوساروس است.

همان‌طور که از نامش مشخص است (اسپینوساروس یعنی سوسمار تیره پشت)، استخوان‌های مهره‌ی پشت اسپینوساروس با طول بیش از ۱.۵ متر بیرون زده و توسط پوستی ضخیم به هم متصل شده بودند. این موضوع سبب شده تا یک صفحه‌ی بادبانی شکل بر روی کمر این دایناسور ایجاد شود. البته بعضی از محققان بر این باورند که این استخوان‌ها توسط چربی و گوشت به هم متصل شده بودند و اسپینوساروس یک کوهان داشته است.

هنوز کاربرد دقیق این باله مشخص نیست ولی به احتمال زیاد، تنظیم درجه حرارت بدن دایناسور، کاربرد اصلی‌اش بوده. این باله شامل رگ‌های خونی بسیار زیادی بود که باعث می‌شد تا گرمای بدن با سرعت بیشتری خارج شود. شاید هم از این باله به عنوان ابزاری برای ترساندن دیگر دایناسورهای گوشت‌خوار استفاده می‌کرده است. به هر صورت، هنوز کاربرد اصلی این باله (یا کوهان) مشخص نیست.

اسپینوساروس همانند تمساح‌های امروزی، آرواره‌ای بلند و کشیده (۱.۷۵ متر) داشته و همانند آن‌ها، هم در خشکی و هم در آب می‌زیسته است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که آرواره‌های اسپینوساروس برخلاف تایرانوساروس و گیگاناتوساروس، قدرت زیادی نداشتند و به همین دلیل، این دایناسور بیشتر طعمه‌های خود را از میان ماهی‌های کوچک انتخاب می‌کرده است. پوزه‌ی اسپینوساروس از منافذ فراوانی تشکیل شده‌ که به عنوان فشارسنج عمل می‌کرده‌اند و باعث می‌شدند تا اسپینوساروس بتواند حرکت ماهی‌های اطراف خود را در زیر آب شناسایی کند.

(۳۴۵۷)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته