مبل قرمز یورونیوز در بلغارستان؛ شهروندان از وضعیت اقتصادی شکایت می‌کنند


مبل قرمز یورونیوز در بلغارستان؛ شهروندان از وضعیت اقتصادی شکایت می‌کنند

برنامه مبل قرمز یورونیوز...

برنامه مبل قرمز یورونیوز در ادامه سفرهای خود به دور اروپا که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا انجام می شود به بلغارستان رفته است.

انتخابات پارلمان اروپا قرار است روز ۲۶ مه (پنجم خرداد) برگزار شود. یورونیوز تلاش می کند با تهیه برنامه مبل قرمز یورونیوز مخاطبان خود را در جریان نظرات و دغدغه های شهروندان اتحادیه اروپا قرار دهد.

در هفته های گذشته برنامه مبل قرمز یورونیوز به پرتغال، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان رفت.

بیشتر بخوانید:

مبل قرمز یورونیوز؛ این هفته پای حرف جلیقه زردهارای‌دهندگان ایتالیایی بر روی مبل قرمز یورونیوز از دغدغه‌های خود می‌گویندپرتغالی‌ها روی مبل قرمز یورونیوز از انتخابات پارلمان اروپا می‌گویندانتخابات پارلمان اروپا؛ اسپانیایی‌ها روی مبل قرمز یورونیوز از اقتصاد و سیاست کشورشان می‌گویند

اما این هفته، برایان کارتر و آپوزتولوز استیکوس دو خبرنگار یورونیوز، با گذشتن از مرز یونان و ورود به خاک بلغارستان هفته خود را آغاز کردند که همزمان با عید پاک مسیحیان ارتودکس بود.

در بازار صنایع دستی شهر ساندانسکی، مردم درباره موضوعات زیادی صحبت کردند. الکساندرا استویانووا، شهروند بلغارستان در این بازارچه تخم‌ مرغ‌های رنگی و سایر صنایع دستی مربوط به عید پاک را می‌فروشد. او می‌گوید که حس می‌کند اتحادیه اروپا می‌تواند خیلی کارها برای بهبود زندگی عادی بلغارها انجام دهد.

او به یورونیوز می‌گوید: «اروپا می‌تواند با تشویق کسب و کارهای کوچک و توجه بهتر به نظام سلامت، به ما کمک کند.»

وی با شکایت از نظام سلامت بلغارستان، تصریح می کند: «وضعیت نظام سلامت واقعا خوب نیست و این موضوع شخصا روی من اثر می‌گذارد.»

وی معتقد است که وضعیت فساد در بلغارستان وحشتناک است. ماریو بیبیسکوو، پسر الکساندراست. او دانشجوی سینما است و حرف‌های مادرش را تایید می‌کند: «نیاز داریم همه جاهایی را که در آن فساد هست ببینیم. این یکی از مشکلات است.»

وی مشکل بعدی را میزان دستمزدها عنوان می‌کند و می‌گوید: «این موضوع باعث می‌شود بسیاری از جوانان به خارج بروند و باعث خیلی از مشکلات در بلغارستان می‌شود.»

او این سوال را می‌پرسد که اگر هیچ دانشجو و جوانی اینجا زندگی و کار نکند پس چگونه پیشرفت کنیم ؟

خوش‌بینی جوانان در پلوودیو

توقف بعدی یورونیوز در شهر پلوودیو، دومین شهر بزرگ بلغارستان و پایتخت فرهنگی مشترک اروپا در سال ۲۰۱۹ است. بسیاری از جوانان در کارهای داوطلبانه مشارکت دارند و به‌نظر می‌رسد نسبت به آینده خوش‌بین هستند.

تودور آناستاسوو، شهروند ۲۲ ساله اهل پلوودیو یکی از آن‌هاست. او به یورونیوز می‌گوید: «معتقدم، آینده من به‌عنوان یک بلغار در حال بهتر و بهتر شدن است. چراکه در حال حاضر انتخاب‌های بیشتری داریم و قدرت بیشتری برای تغییر موضوعاتی که بخواهیم وجود دارد.»

وی به مهاجرت مردم بلغارستان اشاره می‌کند و می‌گوید: « بسیاری از مردم در بلغارستان به دنبال خروج از کشور هستند و خیلی از ماها این کار را واقعا می‌کنیم.» او تاکید می‌کند که بلغارستان را دوست دارد و نمی‌خواهد به خارج از کشور برود.

تودور، انتخابات پارلمان اروپا را مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید که این فرصت داده می‌شود تا برخی موضوعات را به نحوی تغییر دهیم و بهبود بخشیم. او می‌گوید که خودش رای می‌دهد و دوستانش را هم به رای دادن تشویق می‌کند.

مشکلات جامعه کولی‌ها در استولیپینوو

مکان بعدی که خبرنگاران یورونیوز به آن سر زدند، محله استولیپینوو در نزدیکی پلوودیو بود. این محل بزرگترین محله کولی‌ها در بالکان محسوب می‌شود.

واسکو کوتوو، کولی ساکن در استولیپینوو به یورونیوز می‌گوید که آن‌ها در اینجا شرافتمندانه کار می‌کنند.

اما او از دولت بلغارستان شکایت می‌کند: «دولت توجهی به کولی‌ها نشان نمی‌دهد. به ما کمک نمی‌کنند. نیاز به شغل داریم. باید پول دربیاوریم. در حال حاضر ما تقریبا به‌خاطرهیچی، کار می‌کنیم.»

روز کارگر در صوفیه پایتخت بلغارستان

کارگران و اتحادیه‌ها در روز اول ماه مه، همزمان با روز جهانی کارگر به خیابان‌های صوفیه پایتخت بلغارستان آمدند تا نسبت به شرایط نامناسب کاری و دستمزهای کم اعتراض کنند. خبرنگار یورونیوز در روز چهارم سفر خود در آنجا بود.

بلغارستان در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداقل دستمزد را دارد به طوریکه این رقم تنها ۲۸۶ یورو در ماه است. همچنین این کشور به‌عنوان فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.

افرادی که برای روز کارگر به خیابان‌ها آمده بودند مطمئن نیستند که آیا اتحادیه اروپا برای این مشکل راه حلی دارد یا نه.

روستایی با چهار سکنه

برنامه مبل قرمز یورونیوز با حضور در یکی از فقیرترین مناطق اتحادیه اروپا در شمال غربی بلغارستان به پایان رسید.

یکی از نشانه‌های فقر در اینجا، پدیده «روستاهای ارواح» است، روستاهایی که ساکنان آن‌ها محل زندگی خود را رها کرده‌اند.

روستای کانیتز با چهار نفر جمعیت یکی از آن‌هاست.

پتکو نیکولوو، یکی از ساکنان این روستا به یورونیوز می‌گوید که خیلی‌ها اینجا زندگی می‌کردند. او به قانون مزارع اشتراکی در سال ۱۹۵۶ اشاره می‌کند و می‌گوید که آن‌ زمان‌ها مزارع بزرگی داشتند اما هم اکنون هیچ کدام وجود ندارد.

پتکو روزهای دوشنبه و جمعه به نزدیک‌ترین روستای اطراف می‌رود تا با کسی هم صحبت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام