10واقعیت درباره اعتقاد به سحر و جادو


10واقعیت درباره اعتقاد به سحر و جادو

قرون وسطی پایه و اساس اصلی فرهنگ عمومی بسیاری از کشورها است و در مورد این سال‌ها، بسیاری از فیلم‌ها، کتاب‌ها و سریال‌های تلویزیونی ساخته شده‌اند اما اغلب این کتاب‌ها و فیلم و سریال‌ها حاوی عقاید خرافی نیز هستند. این عقاید گاهی بسیار پیچیده، عجیب و حتی ناخوشایندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، برخی از عقاید خرافی قرون وسطایی شاخص تر از دیگر عقاید هستند که ما در ادامه به ده مورد اشاره می کنیم:

اعتقاد به قدرت جادویی برای فریب عامه مردم

در ابتدای قرون وسطی، اعتقاد به جادو اصلا وجود نداشت و حتی سنت آگوستین، یکی از متفکرترین عجیب و غریب، انکار کرد که شیاطین وجود دارند یا می توانند قدرت جادویی را به مردم تحمیل کنند. او می گفت قدرت جادویی صرفا با هدف فریب مردم است. اما به مرور زمان اگر دست نوشته های قرون وسطایی را بررسی کنید متوجه تغییر نگرش مردم و حرکت به سمت جادو و خرافه پرستی می شوید.

اعتقاد به قلمرو ابرها و جادوگران ابر و باران

ظهور عقاید کلیسایی ها نیز نتوانست اعتقادات خرافی برخی مردم را متوقف کند و برخی از افراد معتقد به سحر و جادو، آسمان را محل تردد کشتی های جادوگران و ابرها را نیز حاصل ورد و جادوهای جادوگران می دانستند. آن ها معتقد بودند بارور شدن ابرها و جربان های بارندگی تا حد زیادی به تصمیم جادوگران مرتبط است.

محاکمه حادوگران با اتهام جرم و جنایت های عمومی

در قرون وسطی برخی جادوگران دادگاهی می شدند این موضوع به ویژه با تغییر در دیدگاههای فلسفی و الهیات در قرن 14 میلادی رخ می داد.این محاکمات سحر و جادوی قرون وسطایی با محاکمات قرن های 16 و 17 بسیار متفاوت بود و اغلب به شکل گروهی محاکمه ها ترتیب داده می شد. یعنی حتی همسر، خدمتکار و اطرافیان ادوگر نیز ملزم به پاسخدهی می شدند.

استفاده از سحر و جادو توسط راهبان

اگر چه استفاده از سحر و حادو ممنوع بود اما حتی راهبان و افراد فعال در مراکز نیز گاهی برای اثبات حقانیت خود از سحر و جادو کمک می گرفتند. راهبان سنت آگوستین در کانتربری، 30 کتاب جادویی در کتابخانه خود نگهداری کردند. این متون اطلاعاتی را درباره آیین های مورد نیاز برای احضار ارواح در خود جای داده اند. جاهلان و به ویژه کشیشان روستایی، نیز ممکن است دعوت به انجام مراسم سحر و جادو را با ادیان ارتدکس مخلوط می کردند.این مراسمی انگلیسی در قرن دوازدهم برای ایجاد زمینه های باروری شامل درست کردن معجونی با شیر، عسل، روغن، گیاهان و آب مقدس می شود.

ترکیب سحر و جادو و سرگرمی

به مرور زمان استفاده از سحر و جادو تبدیل به یک تفریح لذت بخش برای گروهی از مردم شد. مسائلی مثل نامرئی شدن و دیگر ترفندهای سرگرمی مثل محو لک جوهر جای خود را بین سرگرمی های افراد باز کرد.

حضور پررنگ زنان جادوگر در اساندیناوی

نقش زنان در مناطق اسکاندیناوی به ویژه دانمارک در اشاعه عقاید حادوگری انکارناپذیر است. بسیاری از مردان هم مسائل فراطبیعی را به نوعی به زنان نسبت می دادند و در نتیجه بسیاری از زنان به عنوان جادوگرانی که انواع طلسم و جادو را می دانند شناخته شدند و حتی جادوگران دوره گرد زن از این روستا به آن روستا حرکت می کردند.

مقاومت طرفداران سحر و جادو در برابر علم

این یک حقیقت است که اغلب مردم در قرون وسطی به شدت به عقاید خرافی معتقد بودند و البته به علت وابستگی شدید به عقاید خرافی حاضر به پذیرفتن حقایق علمی نبودند. در قرون وسطی، ایده هایی مانند طالع بینی بخشی از گفتمان فکری محترم بین مردم بود. به عنوان مثال، آلبرتوس مگنوس، که یکی از متخصصان برجسته در اروپای قرون وسطایی بود و به طور گسترده ای در فلسفه طبیعی دستنوشته دارد، اعتقاد داشت که سنگ دارای قدرت های ویژه ای برای درمان است و طالع بینی علم پیش بینی واقعی و مهمی است. بسیاری از دادگاه های سلطنتی و قرون وسطایی به ، طلسم و کیمیاگران اعتقاد داشتند و حتی تصمیمات مهم سیاسی را با مشورت منجمین انجام می دادند.

همه دادگاه های جادوگران مذهبی نبود

اغلب ما فرض می کنیم که دادگاه های علیه حادوگران توسط افراد بسیار مذهبی انجام شده اما این حقیقت ندارد و حتی تعداد زیادی از این دادگاه ها توسط مقامات سکولار انجام شده است.

قرن بیست و یکم را می توان اغاز وحشت از جادوگری دانست

قرن بیستم در تاریخ جادوگری حیاتی است؛ زیرا بسیاری از افکار ترسناک در باره جادوگران، اعمال غیرانسانی و غیرقانونی آنان و البته وحشت عمومی از جادوگران را در بر می گیرد. از این دوران به بعد بود که محاکمه جادوگران با رگه های قانونی تری آغاز شد و مبارزه با خرافه پرستی اندک اندک جدی تر شد.

عدم موفقیت در برخی محاکمات جادوگران

نمونه های متعددی از محکومیت جادوگران در قرون وسطی وجود دارد که نشان می دهد این افراددر برخی دوره های زمانی موفق شده اند قانونی که علیه آنان بوده دور بزنند. این موضوع بارها تکرار شده و نشان می دهد عقاید خرافی در ان زمان بسیار ریشه دار بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403