آیا می دانید ویتامین های مورد نیاز کودکان چیست؟ کودکان در سن رشد نیاز به ویتامین کافی و مواد معدنی برای سلامت بدنشان دارند. بیشتر کودکان به مقدار کافی مواد مغذی از یک رژیم غذایی متعادل دریافت می­کنند، اما در موارد خاصی ممکن است بچه ها به ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان مکمل نیاز پیدا کنند. این مقاله ار بخش تغذیه و سلامت کودک دکتر سلام، هر نوع اطلاعاتی در مورد ویتامین های مورد نیاز کودکان را در اختیار شما قرار می­دهد.

مواد غذایی و ویتامین های مورد نیاز کودکان

مواد غذایی مورد نیاز کودکان به سن، جنسیت، سایز، رشد و میزان فعالیت آن ها بستگی دارد. طبق نظر متخصصان، کودکان بین سنین 2 تا 8 سال به 1000 تا 1400 کالری در روز نیاز دارند. بچه های بین 9 تا 13 سال روزانه باید 1400 تا 2600 کالری دریافت کنند که این میزان بستگی به فاکتورهای مشخصی مثل سطح فعالیت کودک دارد.

ویتامین های مورد نیاز کودکان

علاوه بر دریافت کالری مورد نیاز، رژیم غذایی یک کودک باید شامل موارد زیر باشد:

ماده غذایی مقدار مورد نیاز برای سنین 1 تا 3 مقدار مورد نیاز برای سنین 4 تا 8
کلسیم 700 میلی گرم 1000 میلی گرم
آهن 7 میلی گرم 10 میلی گرم
ویتامین A 300 میلی گرم 400 میلی گرم
ویتامین B12 0.9 میلی گرم 1.2 میلی گرم
ویتامین C 15 میلی گرم 25 میلی گرم

در حالی که مواد غذایی بالا جزء اصلی ترین ها می­باشند، اما تنها مواد کافی برای بدن کودک نیستند. کودکان نیازمند مقداری ویتامین و مواد معدنی برای سلامت و رشد مناسب می­باشند­، اما میزان دقیق آن بر اساس سن کودک متفاوت است. بچه های بزرگ تر و نوجوانان به مقدار متفاوتی از این مواد غذایی نسبت به کودکان نیاز دارند.

آیا کودکان نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به افراد بالغ دارند؟

کودکان نیازهای غذایی یکسانی با افراد بالغ دارند اما معمولا میزان نیاز آنها کمتر است. کودکان در حین رشد باید به مقدار کافی مواد مغذی برای استحکام استخوان ها مثل کلسیم و ویتامین D دریافت کنند. علاوه بر آن آهن، زینک، ید، کولین، ویتامین A، B6، B12، و D نقش حیاتی در سیستم مغزی آن ها دارند. بنابراین، اگرچه کودکان به میزان کمتری ویتامین و مواد معدنی نسبت به افراد بالغ نیاز دارند، اما برای رشد مناسب باید میزان کافی از این مواد غذایی استفاده کنند.

ویتامین های مورد نیاز کودکان و تامین آن از طریق مکمل ها

به طور عموم، کودکان با رژیم غذایی سالم و متعادل به مکمل های ویتامینی نیاز ندارند. اگرچه، نوزادان نیازهای غذایی متفاوتی با بچه های بزرگ تر دارند و ممکن است به مکمل های مشخصی نیاز پیدا کنند، مثل ویتامین D برای کودکان شیرخواره. آکادمی آمریکا مربوط به امراض کودکان و دپارتمان ایالات متحده مربوط به کشاورزی و رژیم های غذایی، هر دو با مکمل های غذایی زیاد در کنار یک رژیم غذایی مناسب و سالم برای کودکان بالای یک سال موافق نیستند.

این ارگان ها به کودکان پیشنهاد می­کنند که مقدار کافی میوه، سبزیجات، حبوبات، لبنیات، و پروتئین استفاده کنند. این غذاها شامل مواد غذایی ضروری برای رشد مناسب کودکان می­باشد. روی هم رفته، کودکانی که رژیم غذایی مناسب دارند که شامل تمام گروه های غذایی می­شود، معمولا نیازی به مکمل های ویتامینی یا مواد معدنی نخواهند داشت.

ویتامین های مورد نیاز کودکان

ممکن است برخی از کودکان به مکمل های غذایی نیاز پیدا کنند.

اگرچه بیشتر بچه ها با رژیم غذایی سالم به ویتامین ها نیاز پیدا نمی­ کنند اما جریان های خاصی ممکن است نیاز به این مکمل ها را ایجاد کند. ممکن است مکمل های معدنی و ویتامین های خاصی برای کودکانی که در معرض نقص یا کمبود ویتامین هستند، نیاز شود. مثل افرادی که:

گیاهخوار هستند یا رژیم گیاهی دارند. تحت شرایطی در جذب مواد غذایی دچار مشکل می­شوند و نیاز به مواد غذایی بیشتری دارند، مثل افراد با بیماری های شکمی ، سرطان، فیبروم، کیست یا بیماری های روده ای. سابقه جراحی هایی را داشته اند که بر شکم یا روده آن ها تاثیر گذاشته است. بد غذا هستند یا به اصطلاح فقط ناخنک می زنند و عاجز از خوردن غذاهای متفاوت می باشند.

به طور مشخص، کودکانی که رژیم با پایه گیاهی دارند در معرض کمبود کلسیم، آهن، زینک، ویتامین B12 ، و D می­باشند، مخصوصا اگر که گوشت هیچ حیوانی را مصرف نکنند. رژیم های گیاهی برای کودکان خطرناک است، مخصوصا که برای ویتامین B12 که در گوشت حیوانات است، جایگزینی انتخاب نشده باشد. جایگزین نکردن همچین مواردی در رژیم غذایی کودکان نتایجی مثل رشد غیر طبیعی و کم را در پی خواهد داشت.

اگرچه ممکن است کودکانی که پایه غذایی گیاهی دارند، مواد غذایی لازم بدنشان را به میزان کافی از غذاهای گیاهی دارای ویتامین و مواد معدنی دریافت کنند. کودکان با بیماری های شکمی و روده ای ممکن است در جذب ویتامین های مختلف و مواد معدنی، مخصوصا آهن، زینک، ویتامینD، مشکل داشته باشند. دلیل آن هم تاثیر این بیماری ها در نواحی جذب مواد مغذی می ­باشد.

از سوی دیگر، کودکانی که دچار کیست هستند، در جذب چربی مشکل دارند. در نتیجه نمی­توانند به میزان کافی ویتامین A، D، E، K محلول در چربی جذب کنند. در ادامه کودکان مبتلا به سرطان، و دیگر بیماری هایی که نیاز به مواد غذایی را افزایش می­دهند، ممکن است به مکمل های مشخصی برای جلوگیری از سوء تغذیه نیاز پیدا کنند.

مطالعه ای بر روی 937 کودک بین سنین 3 تا 7 انجام شده است که نشان می­دهد که کم اشتهایی کودکان با کمبود آهن و زینک دریافتی در ارتباط می ­باشد. تا اینکه، نتایج نشان داد سطوح خونی این مواد معدنی کاملا بین کودکان بد خوراک و کودکان معمولی متفاوت می ­باشد. با این وجود، طولانی شدن این بدغذایی باعث کمبود مواد غذایی در بدن شده که در نتیجه نیاز کودک را به مکمل ایجاد می ­کند.

ویتامین های مورد نیاز کودکان

انتخاب ویتامین های مورد نیاز کودکان و میزان آن

اگر فرزند شما یک رژیم غذایی محدود را دنبال می کند، نمی تواند جذب کافی داشته باشد یا اگر بد غذاست، ممکن است نیاز به ویتامین پیدا کند. در حین انتخاب یک مکمل، به دنبال برندهایی باشید که کیفیت آنها توسط طرف سومی تست شده باشد و به عنوان مثال دارای گواهینامه استاندارد بین المللی، فارماکوپیای ایالات متحده، کانسیومرلب یا گروه کنترل مواد غذایی باشند.

حتما ویتامینی را انتخاب کنید که مخصوص کودکان باشد و اطمینان حاصل کنید که دز بیش از حد بالایی نداشته باشند که باعث افزایش نیاز کودکان به مواد غذایی در طول روز می­شود.

احتیاط های لازم در مورد مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز کودکان

مکمل های مواد معدنی و ویتامینی اگر به مقدار زیادی مصرف شوند، می­توانند برای کودکان سمی باشند. این مسئله مخصوصا در مورد ویتامین های محلول در چربی A، D، E، و K صدق می­کنند که در چربی ذخیره می­شوند. تابحال یک مورد از سمی بودن ویتامین D در یک کودک که مقدار زیادی مکمل استفاده کرده بود، گزارش شده است.

توجه داشته باشید که ویتامین های چسبنده یا صمغی، به طور مشخص، می­توانند زیاد مصرف شوند. یک مطالعه سمی بودن ویتامین A در کودکان را نشان داده است که دلیل آن هم شکل شکلاتی این ویتامین گزارش شده است. بهترین راه، نگهداری ویتامین دور از دسترس کودکان می ­باشد. برای بچه های بزرگ تر نیز می ­توان نحوه و میزان مصرف ویتامین ها را نیز شرح داد تا زیاده روی نکنند.

ویتامین های مورد نیاز کودکان

چگونه اطمینان حاصل کنیم که کودک میزان کافی مواد مغذی دریافت می ­کند؟

برای اینکه کودکان رژیم غذایی سالم داشته باشند و نیازی به مکمل پیدا نکنند، باید از غذاهای متنوع استفاده کنند. مواد مصرفی باید شامل میوه ها، سبزیحات، حبوبات، پروتئین، چربی سالم، و لبنیات باشد که ویتامین و مواد معدنی لازم را به بدن برای کودک تامین می­ کند. برای تشویق کودک به خوردن سبزیجات و میوه، آنها را در اشکال و طعم های مختلف در اختیارشان قرار دهید.

رژیم غذایی سالم برای کودکان باید میزان قند و مواد مصنوعی محدودی داشته باشد و بیشتر روی میوه ها به جای آبمیوه ها تمرکز کند. اگر فکر می کنید کودک شما تمام مواد لازم را در رژیم دریافت نمی­کند، مکمل ها می ­توانند به عنوان یک روش تاثیرگزار به شما کمک کنند. اگر باز هم نگران مواد غذایی دریافتی فرزندتان هستید از متخصص اطفال مشاوره بگیرید.

کلام آخر

کودکان با رژیم غذایی سالم و مناسب، نیازهای اصلی غذایی خود را تامین ­کنند. تا اینجا مشخص شد که مکمل های ویتامینی برای کودکان بدغذا، کودکانی که دچار بیماری و یا اختلال در جذب هستند و کودکان گیاهخوار نیاز می­ باشد. از ویتامین های با کیفیت که دز مناسبی برای کودکان در نظر می­ گیرند، استفاده کنید. برای یک رژیم غذایی سالم از غذاهای متنوع و محدود شده از شیرینی و مواد مصنوعی استفاده کنید.