زندگی‌های شیرینی که با چند کلیک تلخ می‌شوند


زندگی‌های شیرینی که با چند کلیک تلخ می‌شوند

زن جوان از زمانی که با صفحات زوج‌های مرفه همسن و سال خود آشنا شده بود، دیگر آن نشاط قبلی را به زندگی مشترک خود نداشت.

زندگی‌های شیرینی که با چند کلیک تلخ می‌شوند
نگاهی به زندگی‌اش می‌کرد و نگاهی به تصاویری که در موبایل خود می‌دید، زندگی او هیچ شباهتی به آن تصاویر نداشت، خانه‌ی کوچک و وسایل ساده او تفاوت بسیاری با خانه‌های مجلل و لاکچری کسانی که در اینستاگرام فالو کرده بود داشت.

از زمانی که با صفحات زوج‌های مرفه همسن و سال خودش آشنا شده بود دیگر آن نشاط قبلی را به زندگی مشترک خود نداشت و بی میل و رغبت از وضعیت زندگی خود شده بود؛ پیش خود فکر می‌کرد مگر او چه فرقی با دیگران دارد که باید آنقدر سخت زندگی کند.

تمام دغدغه اش شده بود پیگیری افرادی در فضای مجازی که با او و زندگی‌اش فرسنگ‌ها فاصله دارند، همچنین با لایک کردن آن‌ها حسرت زندگیشان را می‌خورد بدون آن که از پس پرده‌ی زندگی آن‌ها خبر داشته باشد.

رشد اینستاگرام

با رشد اینستاگرام در ایران و ایجاد صفحات مختلف با پدیده‌ی بلاگر روبه رو شده‌ایم افرادی که با نمایش گذاشتن زندگی زناشویی خود و تصاویر فرزندانشان فالوئر جذب کرده اند و یا گروه دیگر با آموزش آرایش کردن توانسته اند نگاه مردم را به خود جذب کنند.

همچنین بعضی از این افراد با گذاشتن تصاویر وسایل و خانه‌ی لاکچری خود افراد بسیاری را به سمت خود کشانده که این مسئله مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

جشن تولد‌ها و سالگرد‌های خاص با هدایای گران قیمت و انتشار تصاویری از این مراسم‌ها باعث نوعی آزار روانی برای قشر متوسط جامعه شده است، کسانی که برای تشکیل زندگی مشترک خود سختی‌های بسیاری کشیده اند و توان برگزاری چنین مراسم‌هایی را ندارند.

این افراد با استفاده از همین شهرت از امکانات بسیاری بهره مند می‌شوند، این امکانات بیش از اندازه که توسط فروشندگان به این افراد داده می‌شود تاثیرات روانی بسیاری بر قشر متوسط می‌گذارند.

این درست است که طبقات اجتماعی مختلف در کشور ما وجود دارد و هر کسی با توجه به توان اقتصادی خود زندگی می‌کند، اما مسئله این است، افرادی که از رفاه اقتصادی خوبی برخوردار هستند زندگی خود را به گونه‌ای نمایش گذاشته‌اند که باعث نوعی نارضایتی از زندگی مشترک در افراد متوسط جامعه ایجاد شده است.

تبعات تجملات اینستاگرامی از نگاه روانشناسان

زهرا امام روانشناس و مشاور خانواده در خصوص آسیب‌های تجمل گرایی در اینستاگرام بر زندگی زوج‌های متوسط جامعه اظهار کرد: زوجین بسیاری در فضای مجازی اوقات خود را سپری می‌کنند و گاهی این گشت و گذار‌ها در این فضا باعث مشکلاتی در روابط زوجین می‌شود.

امام با بیان اینکه گاهی دیدن عکس‌ها و کلیپ‌هایی که در آن خانه‌های لاکچری به چشم می‌خورد باعث مقایسه فرد ببینده با فردی که در عکس وجود دارد می‌شود، افزود: فرد ببینده مدام خودش و زندگیش را با فرد مشاهده شده مقایسه می‌کند و بعد از مدتی فاصله اش با همسرش بیشتر می‌شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه اکثر آدم‌ها، به محض غمگین شدن به دنبال راهی می‌گردند تا آن را تبدیل به شادی کنند، اضافه کرد: در این بین، شاید مقصر اصلی رسانه‌های اجتماعی باشند، به عنوان مثال اینستاگرام که به صورت مرتب در حال نمایش این موضوع است که دنیای اطراف ما دنیای شادی هاست.

وی بیان کرد: در بسیاری از مواقع شادی یا حداقل تظاهر به شاد بودن در یک رسانه اجتماعی مثل اینستاگرام، نشانه‌ای از موفقیت محسوب می‌شود.

امام در خصوص تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان اظهار داشت: حقیقت زندگی آدم‌ها، ویترین شیک و گلچین‌شده‌ای نیست که در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها می‌بینید.

این روانشناس در خصوص دوستی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: نبود دوستی‌های پایدار و عمیق از مشکلات این مسئله است، چرا که داشتن دوستان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به‌معنای اجتماعی بودن شما نیست.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به احساس حسادت و یک چرخه‌ی بدبختی شود، افزود: احساس حسادت می‌تواند باعث شود که یک شخص برای بهتر جلوه دادن خود در این شبکه اجتماعی از زندگی واقعی دست بردارد و تنها به دنبال نمایش و ساختن چهره‌ای دروغین از خودش باشد.

رقیه نوری پور لیاولی مشاور خانواده نیز در خصوص تاثیر تجمل‌گرایی در اینستاگرام بر زندگی زناشویی قشر متوسط جامعه اظهار کرد: تاثیرات منفی این مسئله تحول در سبک زندگی افراد است.

نوری پور بیان کرد: این تجمل‌گرایی باعث شکسته شدن سلسله مراتب قدرت در زندگی می‌شود و برای زوجین نقش‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند؛ همچنین فرزندان تربیت لازم را از والدین خود دریافت نمی‌کنند.

این مشاور خانواده در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان گفت: در دوران کودکی باید مهارت‌های زندگی را آموزش دهیم، چرا که باعث ایجاد یک هویت سالم در نوجوان می‌شود و در بزرگسالی در مقابل مسائل مختلف هویت خود را حفظ کرده، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها از کودکی توقع فرزندانشان را بالا نبرند، افزود: والدین باید از همان کودکی سطح توقع فرزندنشان را حفظ کنند و با توجه بیش از اندازه به خواسته‌های کودک خود توقعشان را از زندگی بالا نبرند.

نوری پور در ادامه اضافه کرد: با افزایش توقع از همان دوران کودکی این افراد در زندگی زناشویی نیز توقع بالایی از همسر خود دارند و تحت تاثیر زندگی دیگران قرار می‌گیرند که این مسئله نارضایتی زناشویی را افزایش می‌دهد.

این روانشناس در خصوص برجسته کردن الگو‌های مذهبی در زندگی افراد اظهار داشت: خانواده‌ها باید فرزندان خود با الگو‌های مذهبی آشنا کنند تا با همانندسازی با افراد مذهبی زندگی خوبی داشته باشند.

وی گفت: زوجین زندگی شیرین ساده خود را با دیدن تصاویری که از واقعیت آن مطمئن نیستند تلخ نکنند و به نوعی عمق زندگی خود را با ظاهر و نمایش زندگی افراد در اینستاگرام مقایسه نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟