برند زیلو همیشه به نام میبد ماندگار بماند


برند زیلو همیشه به نام میبد ماندگار بماند

یزد - ایرنا - امام جمعه میبد گفت : باید با تلاش و رویکردی علمی و نیز دایر کردن رشته زیلو بافی در مدارس و مراکز فنی حرفه ای برند زیلو همیشه به نام میبد ماندگار بماند.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در نشست خوشه زیلو افزود: در مقایسه با یک ربع قرن پیش راه زیادی در حوزه زیلو طی شده و زحمات زیادی کشیده شده است که جای قدردانی دارد.
وی اظهار داشت :رفتن به سمت کار مطالعاتی درحوزه زیلو، امری ارزشمند است و باید سند بلند مدت 10 تا 20 ساله نیز با این رویکرد تدوین شود و سند جامع بلند مدت تری نیز در دستور کار قرار گیرد.
امام جمعه میبد ادامه داد: نمی توان جلوی صنعت ماشینی را گرفت اما با مطالعه می توان رویکردی میانه بین صنعت دستی که همیشه جایگاه خاص خود را خواهد داشت و ماشینی کردن زیلو برگزید.
اعرافی یادآور شد : مباحث آموزشی و مهارتی نیز با توجه به رویکرد ماشینی کردن صنعت زیلو ، بیمه کارگران زیلو باف و پیدا کردن راهکاری برای بیمه کردن آنها و ارائه تسهیلات و نیز در دسترس بودن مواد اولیه مرغوب با قیمتی مناسب به طوری که زیلوبافان به راحتی بتوانند تهیه کنند باید مورد عنایت قرار گیرد.
وی با ارج نهادن بسته بندی های ارائه شده برای زیلو ایجاد بازار مصرف را ضروری عنوان کرد و افزود : باید به گونه ای شرایطی فراهم شود تا با شناساندن محصول زیلو این محصول در سبد مراودات مسئولان کشوری ، دانشگاه ها ، ادارات و... قرار گیرد.
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری میبد با ارائه گزارشی از فعالیت های کارگروه زیلو بافی گفت : سال گذشته با تشکیل 9 جلسه کار گروه اصلی و حدود 12 تا 19 زیر مجموعه کارگروه زیلو 41 مصوبه به تصویب رسید که 90 درصد آنها اجرایی شده است.
علیرضا ابوالحسنی افزود : ثبت جهانی زیلو توسط این کار گروه مورد پیگیری قرار گرفت و با به نتیجه رسیدن آن تصمیم های مهمی تا به حال در راستای بهینه کردن کیفیت بافت زیلو ، ثبت معنوی اقلام و نقوش زیلو ، ارائه طرح ها و نقوش روز در این حوزه ، بهره گیری از طراحان و نیز ایجاد خوشه زیلو با سه محور جهاد دانشگاهی ، شرکت شهرک های صنعتی و فرمانداری و همچنین مواردی چون شرکت در نمایشگاه ها و ... در قالب کارگروه زیلو گرفته شده است .
همچنین معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان یزد توضیحاتی در مورد خوشه زیلو و فعالیت های آن بر مبنای همکاری بین واحدها و اعتماد ارائه کرد .
محمد رضا دهقانی گفت : ما در راستای بهبود فرآیند تولید زیلو به دنبال آشنا کردن زیلو بافان با هم و ایجاد شبکه هایی شغلی از زیلو بافان هستیم تا در زیر مجموعه هم قرار گیرند ، همچنین در مورد دستگاه های زیلو بافی که در حال حاضر استاندارد نیست ، همچنین ایمنی کافی ندارند و سرعت و کیفیت بافت را پایین می آورند مقرر شد با مطالعه مشخصات دستگاه های بهتر را استخراج کرد و با آموزش آهنگران دستگاه هایی استاندارد برای زیلو بافان ساخته شود.
وی در ادامه به فعالیت های انجام شده دیگر نظیر بازاریابی ، صادرات ، ارتباط با تاجران و بازرگانان ، به کار گرفتن عکاسان برای تیلیغات در حوزه زیلو ، ارتباط برقرار کردن با مراکز علمی و دانشگاه ، گردآوری بانک اطلاعاتی از زیلوبافان و... اشاره کرد.
خوشه زیلو، طرحی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و جهاد‌ دانشگاهی استان یزد در حال اجراست و طی سه تا پنج سال توسعه کسب و کار زیلو را دنبال می‌کند .
زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.
قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 هـ .ق تعلق دارد و بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!