تدریس در کنار روش‌های خلاقانه دوران کودکی


تدریس در کنار روش‌های خلاقانه دوران کودکی

معلمانی هستند که مشقت تدریس را با وجود دانش‌آموزان زیاد در کلاس درس و سختی‌هایی همچون راه‌های صعب‌العبور را تحمل کرده اما با این حال از خلاقیت و نوآوری در تدریس غافل نشده و این کار را به صورت کاری روتین انجام نمی‌دهند بلکه دوست دارند دانش‌آموزانشان از آموزش اصولی بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، معلم که باشی، نه برف سد راهت می‌شود نه تگرگ، نه صخره‌ها و راه‌های صعب العبور و نه ترس از درندگان وحشی راه، معلم که باشی می‌دانی راهت راه انبیاست، راهی که برای روشن کردن مرزهای نادانی و جهل باید در آن گوهر وجودت را همچون شمع بسوزانی و حتی به قیمت آب شدنت راه را روشن کنی.

معلمانی هستند که مشقت تدریس را با وجود دانش‌آموزان زیاد در کلاس درس و سختی‌هایی همچون راه‌های صعب‌العبور را تحمل کرده اما با این حال از خلاقیت و نوآوری در تدریس غافل نشده و این کار را به صورت کاری روتین انجام نمی‌دهند بلکه دوست دارند دانش‌آموزانشان از آموزش اصولی بهره ببرند.

روایتی از 25 سال عاشقی

سیده معصومه اصغری، ۲۵ سال سابقه کار در حوزه تدریس در مقطع ابتدایی را دارد. او تدریس اولین پایه درسی را برعهده دارد و به این سبب کارش بسیار مهم است چرا که باید تلاش کند الفبای درسی در کنار الفبای زندگی به دانش‌آموزانش بیامنوزد و هم کاری کند در این سن که شخصیت دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، به بهترین نحو با آنان رفتار کند.

او از آرزوهای روزهای کودکی‌اش می‌گوید، از روزهایی که در بازی‌های کودکی همیشه نقش معلم را بازی می‌کرد و زمانی که بزرگتر شد به این آرزویش رسید.

این معلم که از معلمان خلاق در تدریس دروس اول ابتدایی است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بهترین راه برای آموزش کودکان و لذت بردن آن‌ها از درس به ویژه در دوره ابتدایی، بازی آموزی و تلفیق دروس با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه همچنین استفاده از فیلم و نمایش هم بسیار موثر است، تصریح کرد: در طول سال‌های تدریسم، تمام مطالب علمی، اخلاقی و ایمنی را به صورت غیرمستقیم و از طریق داستان و فیلم و نمایش و به صورت فعالیت والدین به کودکان آموزش داده‌ام.

این معلم در خصوص تغییر محتوای کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر، افزود: محتوای کتاب‌های امروز کمی سنگین است و با توجه به زمان آموزش و همراه شدن با وسایل کمک آموزشی و مشارکت فعال دانش‌آموزان، نیاز به فرصت زمانی بیشتری است.

اصغری بیان کرد: طراحی کتاب‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر و جذاب‌تر است اما هنوز هم می‌توان بیشتر بر روی طراحی‌های کتاب‌های مقطع ابتدایی کار کرد.

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان و استفاده از تشویق لفظی یکی از بهترین روش‌های تدریس به خصوص در مقطع ابتدایی است، تصریح کرد: بهتر است تشویق آنی باشد و به بعد موکول نشود.

این معلم با بیان اینکه وضع کردن قوانین و مقررات دست و پاگیر و خشک کلاسی و نوشتن تکلیف بیش از حد باعث دلزدگی دانش‌آموز از درس و مدرسه می‌شود، اظهار کرد: بهره گیری از گردش‌های علمی و بازدیدهای نمایشگاهی باعث تقویت روحیه و تقویت خاطره‌نویسی دانش‌آموزان خواهد شد.

اصغری ادامه داد: من در طول سال‌های تدریس سعی کردم روش‌های خلاقانه و متنوع را در کلاس به کار گیرم که این امر در درک بهتر دروس و علاقه مند کردن دانش‌آموز به محیط مدرسه و کلاس بسیار حائز اهمیت است.

وی معتقد است روش‌های خلاقانه یک نوع فعالیت مکمل محسوب می‌شود و باعث ایجاد یک خاطره شیرین در ذهن فراگیر خواهد شد.

این معلم افزود: شیوه‌های متنوع تدریس باعث تبادل اطلاعات بین معلم و دانش‌آموز و تثبیت یادگیری حروف الفبا در بین دانش‌آموزان شده و محیط کلاس را شاد می‌گرداند.

اصغری با بیان اینکه وقتی می‌بینم دانش‌آموز به خوبی مطالب را یاد گرفته آن زمان، بهترین زمان تدریس من است، تصریح کرد: آینده هر کشور در گرو آموزش و پرورش آن کشور است بنابراین هرچه سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی بیشتر باشد، دغدغه معلم کمتر شده و در آموزش نسل‌های آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: از سویی دیگر هرچه امکانات آموزشی مدارس بیشتر باشد، یادگیری دانش‌آموزان نیز بیشتر خواهد شد.

تقاضایی از مسئولین

این معلم با گلایه از رواج مدرک گرایی در جامعه، افزود: افرادی در جامعه تحصیل کرده‌اند، که یادگیری آنان تخصصی نبوده و در کلاس‌های درس برای تدریس با مشکل مواجه می‌شئوند.

اصغری خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضا دارم از تجربیات معلمان با سابقه در محیط‌های آموزشی دانتشگاه‌ها و تربیت معلم استفاده کنند، هرچند مدرک آنان شاید بالا نباشد اما سواد و درک لازم را دارند.

این داستان هر روز معلمان این مرز و بوم است که تعلم را در اولویت قرار داده‌اند تا تعلیم نیز پربارتر شود. قطعا معلمان بسیار دیگری در سراسر کشور هستند که فداکاری و از جان گذشتگی را چاشنی کارشان کرده‌اند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی