مازنی نماینده مجلس: ما قربانی تروریسم هستیم


احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت استاد مطهری اظهارکرد: کشور ما بیش...

مازنی نماینده مجلس: ما قربانی تروریسم هستیم

احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت استاد مطهری اظهارکرد: کشور ما بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در حوادث مختلف تروریستی دارد. شهری نداریم که یک یا چند شهید ترور نداشته باشد. ما قربانی تروریسم هستیم.

به گزارش ایرنا، وی در این مراسم که در دانشکده خبر برگزار شد ، افزود: مطهری به عنوان نماد استادان و اهالی فرهنگ در جامعه است و باید این شخصیت را بشناسیم و خود را با او تطبیق دهیم.

حجت الاسلام مازنی با بیان اینکه مطهری در بین مجموعه ویژگی های مطهری دو ویژگی بسیار مهم است ، افزود:اگر این دو ویژگی را بشناسیم فلسفه نام گذاری این روز را خواهیم شناخت. شهید مطهری و دکتر شریعتی معلم انقلاب بودند و در تمام عرصه ها این عزیزان می توانند معلم ما باشند. اولین ویژزگی استاد مطهری تلاش عالمانه در زمینه زدودن خرافات تحریفات در زمینه های مختلف بود. یکی از مسائل ریشه دار جامعه ما عاشورا است.

وی افزود: استاد مطهری سلسله مباحثی را تحت عنوان تحریفات عاشورا مطرح کرده اند. در آن زمان خیلی ها حکم تکفیر ایشان را مطرح می کردند و می گفتند بگذارید مردم بر اساس علایق و احساسات و باورهای خود و همان طور که شکل گرفته است به امام حسین ابراز ارادت کنند. مقدس ترین ارزش های ما که یکی از آنها عاشورا است باید بر اساس واقعیات تاریخی و محتمل مورد توجه قرار گیرد. استاد مطهری یک سری از مسائلی را که به عاشورا نسبت می دادند رد می کند و دلایل آن را ذکر می کند. استاد مطهری با بسیاری از دروغگوها در این زمینه مقابله کرد.

مازنی دومین ویژگی استاد مطهری را دفاع از آزاد اندیشی با نگاه عالمانه و به دور از خرافات و تحریف بر شمرد و افزود: وی ایده هایی در جمهوری اسلامی مطرح کرد که موفق به پیاده کردن آنها نشد. ایشان معتقد بودند ما باید در دانشگاه های خودمان کرسی تدریس مارکسیسم داشته باشیم. استاد مطهری معتقد بود باید برای تدریس مارکسیسم باید یک استاد مارکسیست را حتی اگر شده از شوروی برای تدریس دعوت کنیم.

وی در مورد وضعیت کنونی استادان در کشور گفت: اما امروز در جامعه ما برخی به دلیل نگاه های سلیقه ای که حرف هایی را قبول ندارند برای اساتید مسلمان و متدین مشکل ایجاد می کنند. باید به این فکر کنیم که چرا نتوانستیم به تحقق آزاد اندیشی و دوری از خرافات دامن بزنیم. استاد مطهری به آزادی اندیشه اعتقاد داشته ولی در کنار آن معتقد بود که نباید به نام آزادی اندیشه ضربه ای به جامعه وارد شود.

حجت الاسلام مازنی در ادامه گفت: در اوایل انقلاب ما درگیر ترور و خشنوت شدیم. کسانی که نمی توانستند در زمینه اندیشه هماوردی داشته باشند از اسلحه استفاده کردند. خشونت و ترور منطق کسانی شد که ظاهرا می خواستند ما را به جامعه آرمانی برسانند. در آن سال ها نتیجه آن خشونت ها و ترورها این بود که یک سری محدودیت ایجاد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما باید به اندیشه های استاد مطهری باز گردیم اظهار کرد: اگر این اتفاق نیفتد ممکن است قطار اداره کشور از ریل خود خارج شود. شرایطی که امروز در جامعه ما حاکم است یکی از آثار و تبعاتش این است که در شهر همدان طلبه ای را ترور می کنند. سال ۶۰ تقریبا یک چنین فضایی حاکم بود. رفتارهای خشنی در جامعه حاکم بود و ترور های مختلفی در جای جای کشور صورت گرفت. کشور ما بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در حوادث مختلف تروریستی دارد. شهری نداریم که یک یا چند شهید ترور نداشته باشد. ما قربانی تروریسم هستیم.

عدم توجه به فرهنگ و پر شدن زندان ها

مازنی ادامه داد: بودجه مسائل فرهنگی بسیتر پایین است و به این موضوع توجهی نمی شود. در حالی که هزینه ها برای فرهنگ، سرمایه گذاری است.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب ها، گفت: زمانی که جامعه شناسان درباره آسیب ها فریاد زدند کسی توجهی نکرد و اعتیاد و طلاق ها و ... زیاد شد.

وی افزود: در صورت عدم هزینه برای فرهنگ چند برابر آن برای زندان و دادگستری هزینه می شود.

وی عنوان کرد: کل بودجه فرهنگ نسبت به بقیه حوزه ها 0.6 درصد است که نیاز به بازنگری دارد.
مازنی عنوان کرد: ما در فضایی قرار گرفتیم که رسانه می تواند در حل و عبور از این وضعیت نقش اساسی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: در فضای تهمت و آشفتگی کنونی کمتر دیده شده افراد حقیقت را پیدا کنند. راه حل گفت و گو است و در جامعه ای که گفت و گو نباشد صدای حقیقت،محققان و دانشگاهیان شنیده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا را رسانه مدیریت کند، گفت: باید به جای مونولوگ در کشور دیالوگ ایجاد شود و نیاز است در فضای گفت وگو نگاه شهید مطهری را ایجاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...